$
מבחני רכב

מיצובישי ASX: רכב כביש שטח עם מנוע ראוי

בהיעדר תקציבי פיתוח נוצצים, מיצובישי מחדשת רכב כביש שטח בן 10. מערכת ההפעלה מצוינת והאבזור שופע, אך החומרים מרגישים זולים למגע. בשורה התחתונה, מיצובישי ASX הוא לא הרכב למי שמחפש את הכי חדשני - אך הוא יוכל לתת תמורה מעניינת דווקא בהשוואה למכוניות משפחתיות

תומר הדר 08:0902.12.19
 
 
רוב יצרני הרכב עושים כל שביכולתם כדי להציג רכבי כביש שטח שיהיו חדשניים, נועזים וטכנולוגיים ככל האפשר. לעומתם, מיצובישי ASX הוא רכב כביש שטח שקשה לומר אם הוא חדש, חדיש או מחודש: הדגם המקורי הוצג כבר לפני עשור, נצח במונחים של ענף הרכב העולמי, והשלדה והמנוע של ASX הם אכן אלו של הדגם המקורי. מיצובישי טוענת שנעשו אינספור שינויים שהופכים את ASX ליותר מודרני.

 

 

 

הסיבה לחזרה המתמיהה הזו לדגם עתיק נולדה בעקבות תחזית רווח תפעולי צפויה של 275 מיליון דולר לשנת 2020 - שליש מכפי שמיצובישי צפתה. כיוון שכך, מיצובישי נאלצה להתמודד ללא תקציבי פיתוח ראוותניים, ולהמציא דגמים חדשים יש מאין.

 

בזמן נסיעת המבחן אנו גולשים עם ASX לאורך רחוב יגאל אלון בתל אביב. הרכב חולף בדממה על פני מגדלים ראוותניים עם שומר ומערכת כניסה דיגיטלית ומעליות אלקטרוניות, וההשתקפות שלו בחלונות הבניינים נאה. מיצובישי עשתה על החלק הקדמי של ASX עבודה טובה שמיועדת לגרום לו להיראות כמו האחים הגדולים שלו: החרטום הרכרוכי של הדגם היוצא הוחלף בחרטום בוטה, רב־זוויות וקימורים. העיצוב כולל הרבה גימיקים שמדגישים שמדובר ברכב יפני שמיועד להתחרות בקטגוריה שבה שולטים כלי רכב אירופיים עתירי תקציב.

 

מיצובישי ASX. מאיצה מיד עם הלחיצה על דוושת הגז מיצובישי ASX. מאיצה מיד עם הלחיצה על דוושת הגז צילום: אוראל כהן

 

מן הצד ניכר שמדובר ברכב שהוא צאצא ישיר של הדור הקודם. מאחור, אותו טיפול קוסמטי אבל פחות יפה: הפנסים יותר בוהקים, הקווים מרוככים יותר. ASX החדש נראה מאחור כמו ASX הישן לאחר ביקור בחנות אביזרים מפוקפקים.

 

אך למרבה המזל החיסכון בעלויות הפיתוח לא פסח על מה שחשוב, כך ש־ASX מצויד במערכות בטיחות מקוריות, ועל כן מסוגל לבלום כשהרכב שלפניו בולם. רק חבל שאין לו התרעה על מעבר נתיבים.

 

איכות ההרכבה של תא הנוסעים גבוהה. מי שאוהב לשבת גבוה כנהוג בעדות רכבי הכביש שטח, ישמח לדעת שב־ASX יושבים גבוה מאוד - אולי גבוה מדי אם בוחרים ברכב עם הגג הנפתח. הנפח של תא המטען סביר, ורשימת האבזור בהחלט תוציא את רוב הלקוחות מרוצים.

 

פנים הרכב פנים הרכב צילום: אוראל כהן

 

אך בכל הקשור מעבר לכך, תא הנוסעים ממחיש היטב שמדובר באבולוציה, לא במהפכה. הנדסת האנוש של ASX אינה הטובה בקטגוריה, בטח שלא לנוכח הופעתם הצפויה בקרוב של מתחרים חדשים מבית סקודה, ניסאן ואחרות. הבעיה היא בחוסר העידון, וכך לדוגמה לוח המחוונים עשוי חומר שמרגיש זול למגע; הבקרות השונות - כמו אלו ששולטות על בקרת האקלים - מרגישות מיושנות; האבזור השופע לא מסוגל להסיט את תשומת הלב מהעובדה שכפתורי התפעול שליד ידית תיבת ההילוכים מרגישים מיושנים מאוד וכמוהם גם הפלסטיקה בחלקו התחתון של לוח המחוונים, באזור ידית ההילוכים.

 

מערכת ההפעלה מצוינת, ורוב הקונסולה בין הנהג לנוסע נשלטת על ידי מסך מערכת הקישוריות. יש באגים ספורים בהפעלה, למשל חוסר יכולת לצפות בשמם של שירים שמופעלים בנגן המוזיקה בזמן שתוכנת Waze עובדת. עם זאת, מדובר במערכת מצוינת שמייתרת את הצורך להוריד את העיניים מהכביש והידיים מגלגל ההגה. חבל שיבואני רכב אחרים שמציעים רכבים שמחירם גבוה משל ASX לא מציעים מערכות כאלה.

 

מאיץ בקלות, אך הנסיעה פחות נעימה מחוץ לעיר

 

ASX ניצב מול תחרות קשה, כיוון שהקטגוריה של רכבי הכביש שטח היא המבוקשת ביותר כיום, ויצרני הרכב משליכים אל המערכה הזו כל נשק טקטי שיש. בניגוד לרכבי כביש שטח שנעזרים בהנעה היברידית או במנועי טורבו, מיצובישי מציעה פה גרסה מעודנת של מנוע ה־2.0 ששירת את ASX היוצא, ומשדכת אותו לתיבת הילוכים אוטומטית רציפה. על הנייר זה לא נשמע כמו מתכון מנצח, אך בפועל מדובר בשילוב טוב.

 

בניגוד להיברידיות ולטורבואים, ASX עושה בדיוק מה שרוצים ממנו: לחיצה על דוושת הגז מתבטאת בתאוצה של הרכב ללא השהיה, ללא היסוסים וללא בעיות. זו תאוצה חזקה, זכר לימים שבהם יצרני הרכב העדיפו כוחות סוס על פני התחשבות באיכות הסביבה.

 

מיצובישי שיפרה את בידוד הרעשים של ASX באופן ניכר, פרט שמורגש בעיקר בנסיעות עירוניות, ואילו מחוץ לעיר עדיין ניתן להבחין ברעשי צמיגים.

 

גם הנדסת השלדה שופרה באופן משמעותי: ASX היוצא היה רכב מתנדנד, שנאבד בכביש מפותל. לעומתו ASX החדש יותר מהודק ויותר נעים. יכולת ספיגת המהמורות שלו השתפרה, הוא פחות רוכן על המתלים וניכר מאמץ לעשות מה שניתן עם המתכון הקיים.

 

למרות השיפורים הרבים, למיצובישי ASX עדיין נותרו כמה חסרונות, ואלו גורמים לכך שהרכב הופך פחות נעים מחוץ לעיר. זאת משום ש־ASX הוקשח ועבר כיול מחדש, כך שהוא אמנם כיפי בסיבובים, אך בסופו של דבר לא כל הכבישים שהוא נוסע בהם סיבוביים. למעשה, בישראל מרבית הכבישים כוללים בורות ומיני שיבושים אחרים.

מתחרה במשפחתיות, לא ברכבי כביש שטח אחרים

 

בסופו של דבר, ASX הוא תולדה של הנסיבות: המחסור בכסף הוביל לשימוש בפלטפורמה ישנה, והצורך של מיצובישי בכסף הוביל לשדרוג הפלטפורמה הקיימת. מיצובישי ASX מן הדור הקודם הגיע לישראל כשבע שנים אחרי שהוצג בעולם, כשהוא חמוש במיטב הטכנולוגיות של שנת 2010. לישראלים זה לא הפריע, והם הפכו את ASX לרכב רב־מכר.

 

הגרסה הנוכחית של ASX מגיעה לשוק בעיתוי בעייתי מבחינתה של מיצובישי, לפני הצגתם של גל רכבי כביש שטח חדשים, חדשניים ועתירי טכנולוגיה. בנסיבות הללו, מיצובישי ASX לא יתאים למי שמחפש את רכב הכביש שטח האיכותי ביותר; לעומת זאת, למי שמוכן לבחור ברכב כביש שטח בעל מפרט עשיר, מנוע חזק ומראה מושך - תוך ידיעה ברורה שקיימת פשרה מסוימת בכל הקשור באיכויות - צפויה הפתעה: הגרסה הבסיסית ביותר של ASX עולה 136 אלף שקל, מחיר שהוא קרוב להפליא למחירן של טויוטה קורולה מאובזרת או יונדאי איוניק, והתמורה שמתקבלת עשויה להפוך את מיצובישי ASX לעסקה מעניינת יותר מהמכוניות המשפחתיות.

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x