$
פרסום ושיווק

ענקית מזון רוסית מחפשת השקעות בארץ

רשת המרכולים X5, מהגדולות ברוסיה עם 15 אלף סניפים, מחפשת סטארט-אפים שיסייעו לה בין היתר בשיפור חוויית לקוח וניהול מדפים

מאיר אורבך 08:1910.06.19

הנהירה של ענקיות הקמעונאות הבינלאומיות נמשכת: לאחר הביקור של מנכל וולמארט בישראל וההתעניינות הרבה של טסקו בשוק המקומי, גם X5 - רשת המרכולים הגדולה ברוסיה - מגלה עניין בטכנולוגיה בארץ ובוחנת שילוב של מספר טכנולוגיות בשירותיה. הרשת אף בוחנת אפשרות של השקעה בחברות שיתאימו לה.

 

התחומים שמחפשת X5 היא כזאת שתאפשר לה להשתפר בתחומי חוויית לקוח, תפעול חנויות, מדפים חכמים, מערכות תמחור, רובוטיקה בסניפים, מקסום ההכנסה בחנויות, תמיכה ברשתות אספקה, מעקב אחר משלוחים ופיקוח על איכות מזון וטריותו.

 

 

סניף של רשת הסופרים X5. “ישראל מתאימה לנו מבחינה תרבותית” סניף של רשת הסופרים X5. “ישראל מתאימה לנו מבחינה תרבותית” צילום: בלומברג

 

 

 

כדי לבחור את הטכנולוגיות המתאימות, החליטה X5 בצעד ראשון לקיים בארץ תחרות לחברות סטארט-אפ ישראליות בתחומים המשיקים לפעילותה. החברה שתיבחר תזכה לפיילוט ברשת הרוסית, מתוך מטרה להעניק לה חוזה מקיף עם הרשת. הפיילוט יהיה במימון מלא של X5.

 

"מהניסיון שלנו עם חברות הסטארט-אפ ברוסיה, הרבה יותר קשה להשיג שותפים עסקיים ולקוחות מאשר מימון", סיפר לכלכליסט איוון מלניק, מנהל החדשנות של X5. "אנחנו מציעים לחברות שיחברו אלינו תקציב למימון של הפיילוט הראשוני אצלנו, ואם יש הצלחה והתאמה, יוכלו להיכנס לכל סניפי הרשת או לכל פעילות אחרת שלנו. ארגון החדשנות שלנו מאופיין ברמת ביורוקרטיה מאוד נמוכה, כך שנוכל לחתום על הסכם ולהתחיל עבודה עם חברות סטארט-אפ מתאימות במהירות". כמו כן, אמר מלניק שאינו פוסל השקעה בחלק מהחברות שישתתפו בתחרות.

 

בשלב הנוכחי לרשת אין כוונה להיכנס לתחום הריטייל בישראל או לכל פעילות אחרת מעבר לחיפוש טכנולוגיות מקומיות שיכולות לסייע לענקית הרוסית. X5 היא רשת חנויות המזון הגדולה ביותר ברוסיה עם ארבעה מותגים שונים שהיא מפעילה. הרשת מחזיקה 41 מרכזי הפצה שונים ו-278 אלף עובדים. ב-2018 עמדו ההכנסות שלה על כ-33 מיליארד דולר, ו-80 מיליון מבקרים הגיעו לחנויות הרשת בשנה החולפת. בין הבעלים נמצא המיליארדר הרוסי ישראלי מיכאל פרידמן, שמחזיק בכ-50% ממנה דרך תאגיד הפיננסים והתעשיה שלו, אלפא גרופ."אנחנו רוצים להיות הגרסה הכי טובה של עצמנו"', הוסיף מלניק. "אנחנו מובילי השוק ואין לנו הרבה מתחרים, ואנחנו חייבים להיות יותר טובים מעצמנו ולנסות להשתפר כל הזמן. אמזון לא נוכחת ברוסיה כך שהיא אינה איום עלינו".

 

 

 

אנה משה, שותפה בכירה במשרד עורכי הדין פרל כהן ומומחית בשוק הרוסי, יו"ר לשכת המסחר ישראל-רוסיה: ״שמנו לנו למטרה למשוך לאקוסיסטם הישראלית שחקנים רוסים גדולים ולגשר על הפערים ולחזק את יחסי המסחר בין המדינות. X5 היא שחקן אסטרטגי וגדול שיוכל ליהנות מהיכולות של ההייטק הישראלי וגם חברות המפתחות טכנולוגיות בעולמות הריטייל יכולות ליהנות מחיבור למעצמה בתחום".

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x