$
מחפשי עבודה

כישורים - IN, ניסיון - OUT: כך צריכים קורות החיים שלכם להיראות

המודל החדש של קורות החיים הוא תכליתי, מכיל איורים וגרפים, נותן בתמציתיות מידע הנוגע באופי, כישורים והישגים מרכזיים - והוא בעיקר צבעוני וקצר

ניל"י גולדפיין 10:5117.02.19
אמרה עממית בארגונים גורסת, כי כל האופנות הניהוליות, שאנו עדים להן בארצות הברית, מתעכבות בדואר ומגיעות אל ארצנו הקטנטונת באיחור אופנתי של כמה שנים. כך בעניין סגנונות מנהיגות, מבנים ארגוניים, מגמות במשאבי אנוש וגם...באופן בו טאלנטים מחפשים עבודה.

 

עם השתנות העולם הגלובלי בכל הפרמטרים הקשורים לאפיון מקומות עבודה, ארגונים נערכים לקליטה של כוח אדם מגוון. בעקבות השונות באופי התפקידים משתנה גם אופי המועמדים המסומנים כ"טאלנט" ומיידית משתנה גם אופי התהליך המחבר בין היצע לבין ביקוש.

 

כך צריכים להיראות קורות חיים. מקור: קבוצת נירם גיתן NGG כך צריכים להיראות קורות חיים. מקור: קבוצת נירם גיתן NGG קבוצת נירם גיתן NGG

 

מחקרים רבים של עתידנים וחוקרי תעסוקה מנבאים, כי בעתיד הלא רחוק, למעלה מ50% מהמקצועות המוכרים לנו כיום, יוחלפו במערכות בינה מלאכותית – וייכחדו. נותני שירות מוחלפים ברובוטים, וגם מקצועות כגון רואי חשבון, עורכי דין, ואפילו פרוצדורות מסוימות בתחומי הרפואה נדחקים ונעלמים ותחתם כבר כיום אנו עדים למקצועות אשר לפני פחות מחמש שנים איש לא שמע עליהם: בלוגרים, גיימרים, משפיענים, מנטרי רשתות ועוד.

 

המוסדות האקדמיים במשבר אף הם עקב כניסת חלופות ראויות, אינן "מספקות את הסחורה" ואינן עומדות כלל ועיקר בקצה השינוי הנדרש על מנת להמציא, לתכנן, להכשיר ולהסמיך בוגרים למקצועות חדשים. ובוודאי שמוסדות מכובדים אלו אינם יכולים להעמיד מסלולי הכשרה ראויים למקצועות המחר, שעדין אינם קיימים.

 

כפועל יוצא מעולם בהפרעה, בו הכול זז ואין לדעת מה יוליד המחר בנוגע להגדרת תפקידים, מסלולי הכשרה ש"נחשבו", אינם רלוונטיים עוד, ואפילו פרמטר ה"ניסיון בעבודה" הוא כבר לא מה שהיה בעבר. בארגונים רבים מתחילים תנועה לכיוון שינוי מגמה: מי אתם ומה אתם יכולים לעשות ולא מה הניסיון שלכם או מה אתם יודעים. הידע -  רלוונטי פחות, אישיות ודפוסי מוטיבציה - רלוונטיים יותר.

 

ניל"י גולדפיין ניל"י גולדפיין צילום: עדי ארד

בנוסף לזה, שינוי יכולות הקשב והריכוז, ההולכים ויורדים של כולנו וה"פינוק" של אימוג'ים/ סרטונים/ "ריחוף" מעמוד לעמוד, משפיעים גם על תהליכי הגיוס. במקומות מתרבים והולכים מתבקש המועמד להעביר סרטון קצר בו הוא מסביר מי הוא ומדוע הוא מתאים למשרה המבוקשת, או עמוד אחד, בו הוא מתבקש לתמצת מי הוא.

 

אז מה הארגונים מחפשים להבין בתהליך הגיוס?

 

1. מי אתם - מה הכישורים והמיומנויות שיש לכם ולאו דווקא מה אתם יודעים. למשל: יכולת לימוד מהירה, גמישות ויכולת הסתגלות למצבים משתנים, יחסי אנוש טובים, יכולת אנליטית.

 

2. מה המוטיבציות שלכם - בתיאום הציפיות ארגונים מעוניינים להבין למה אתם פה. האם המדובר בצורך להתפרנס? בעבודה גמישה? בתחנה בקריירה או בהגשמת משמעות תעסוקתית? הם מבינים שאף עובד (כמעט) לא מגיע לעבוד אצלם עד הפנסיה, אבל רוצים לדעת עד מתי כן ולמה. זה מסייע בהגדרת סל שכר והטבות, בתכנון קריירת הפרט - ובמתן מענה על צרכי הארגון.

 

3. מהם התחביבים שלכם - תחביבים רציניים מהווים רפלקציה טובה לנפש האדם. אם אתם עוסקים באמנות, סיכוי סביר להניח שאתם יצירתיים ודרגות חופש גבוהות בתוך הגדרת המשרה/ התפקיד, יתאימו לכם. אם אתה עוסקים בספורט קבוצתי סביר להניח שתוכלו לעבוד היטב בצוות ואם כתחביב אתם משחקים במשחקי מחשב אתם כנראה תצליחו להתמיד בישיבה מול מחשב.... הצורך להתאים אדם לתפקיד כך שייהנה ממנו ויהיה מלא תשוקה כלפיו בהחלט "נספר", משום שהתאמה לשביעות רצון מסייעת להארכת מחזור חיי העובד בתפקיד ולמחויבות של אותו העובד למלא אותו על הצד הטוב ביותר.

 

4. מעורבות חברתית - בארגונים רבים הולכת ונבנית המציאות החדשה בו הארגון מעורב בסביבה ובחיי הקהילה אליה הוא שייך. מה שהתחיל כצורך עסקי לקבל פטור ממס, הפך למגמה. התנדבות ומעורבות מכל סוג שהוא בקהילה: טיפול בחיות במקלטי SOS בשבתות, ביקורים בהתנדבות בבתי אבות או סיוע לילדי פליטים בדרום תל אביב, נתפסת כעדות על היות המועמד אדם ערכי, מודע ומעורב – ומקנה לו נקודות זכות.

 

בארץ עדיין לא נתקלתי במקומות תעסוקה רבים שיבקשו סרטונים. כאופנה ניהולית עכשווית בארה"ב, נראה כי עדיין לפנינו 2-3 שנים של קורות חיים כתובים.

בשנת 2016 התפרסמה ברשתות דוגמא לקורות חיים של מאריסה מאייר, מנכ"לית יאהו ועל בסיס דוגמא זו נבנה המודל החדש של קורות החיים: תכליתי. מכיל איורים וגרפים. נותן בתמציתיות מידע הנוגע באופי, כישורים - והישגים מרכזיים והוא בעיקר צבעוני וקצר. הפרעות קשב כבר אמרנו?

 

על כן, בלכתכם לחפש עבודה, זכרו: מעסיקים מחפשים מה אתם יכולים ללמוד מהר ולעשות, רוצים לדעת מי אתם ולא מה למדתם או עשיתם בעבר. אתם מתחרים מול רבים אז הקפידו להבין מה מוצע לכם, האם זה באמת הולם את הצרכים שלכם, בהווה ובעתיד הקרוב והרחוק, זכרו כי המראיינים פוגשים מאות קורות חיים ועשרות רבות של מועמדים ועל כן יש להיות קצרים, מדויקים, לתפוס תשומת לב וכשאתם מגיעים לראיון, להיות יצירתיים ולחשוב מחוץ לקופסה.

 

הכותבת היא משנה למנכ"ל ומנהלת פיתוח עסקי בקבוצת נירם גיתן NGG.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x