שימו לב, אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר. קראו עוד הבנתי
נשים ועסקים

למה נשים מתנדבות למשימות הכי אפורות

מחקר חדש מוכיח את מה שידענו: כשמדובר במשימה אפרורית שאיש אינו רוצה, תיקח אותה אשה

כולנו היינו בסיטואציה הזו: ישיבה בעבודה, הרבה נושאים חשובים עולים על הפרק, מדסקסים אותם, פורטים למשימות, כל אחד לוקח על עצמו משהו — ואז נשארת משימה אחת מיותמת תלויה באוויר, שאף אחד לא רוצה להיות האחראי לה. אין בה יוקרה, היא לא מייצרת הכנסות או בונוסים, ולא מציעה קשרים או הזדמנויות. היא סתם כאב ראש, כמו זה הכרוך בלארגן מסיבת חג, להחליף מישהו, לשבת בוועדה לא נחשבת, להוסיף לעצמך משימה רוטינית אפרורית. אף אחד לא רוצה את התיק הזה. אבל אין ברירה, בסוף מישהו לוקח אותו. בדרך כלל זו מישהי.

 

 

ארבע חוקרות - פרופ' לינדה בבקוק (כלכלנית מקרנגי מלון), ד"ר מריה ריקלד (כלכלנית מאוניברסיטת מלבורן), פרופ' לייז וסטרלונד (כלכלנית מאוניברסיטת פיטסבורג) ופרופ' לורי ווינגארט (חוקרת התנהגות ארגונית מקרנגי מלון) - רצו להבין למה נשים מתנדבות לקחת על עצמן את המשימות הלא־מתגמלות האלו. לשם כך הן הגו כמה ניסויים מרתקים.

 

 צילום: רועי קורן

 

 

הראשון נועד לבדוק מי מסכים לקחת על עצמו את המשימות המיותרות האלה. הן חילקו סטודנטים לשלישיות שבהן מישהו היה צריך להתנדב להקליק על כפתור. אם איש לא התנדב, כל חבר קבוצה קיבל דולר. אם מישהו התנדב — הוא קיבל 1.25 דולר, אולם שני האחרים קיבלו 2 דולר. היו להם שתי דקות לנהל משא ומתן ביניהם על ההתנדבות. 84% מהקבוצות הצליחו למצוא מתנדב בפרק הזמן הזה, בדרך כלל בשניות האחרונות. ומי התנדב? אשה, כמובן. הסיכוי שנשים יתנדבו למשימה היה גבוה מהסיכוי שגברים יתנדבו לה ב־48%.

 

למה הן התנדבו יותר? הרי הן לא מצטיינות יותר מגברים בלחיצה על כפתור. המחקר לא מצא שהן סולדות יותר מסיכון או אלטרואיסטיות יותר מגברים, וכשחזרו על הניסוי בקבוצות נפרדות לנשים וגברים, לא מצאו אצלן שיעורי התנדבות גבוהים יותר. המחברות הגיעו למסקנה שההסבר היחיד הוא הציפייה שנשים יתנדבו יותר מגברים.

 

בניסוי השלישי הן הוסיפו לקבוצות מנהל שביקש שמישהו יתנדב. הוא קיבל שני דולרים אם מישהו התנדב, ודולר אם איש לא התנדב. לגבי שלושת חברי הקבוצה נותרו בעינם הכללים שהיו בניסוי הראשון. ומה המנהלים עשו? פנו ב־44% יותר לנשים מלגברים בבקשה שיתנדבו — ובצדק. ב־76% מהמקרים נשים שפנו אליהן הסכימו להתנדב, לעומת 51% מהגברים.

 

"יכולות להיות לזה השלכות רציניות עבור נשים", כתבו החוקרות במאמר שפורסם ב”הרווארד ביזנס רוויו” לאחרונה. "אם הן עמוסות ומוסיפות לעצמן עבודה שיש לה מעט השפעה או כמעט שלא שמים לב אליה, ייקח להן יותר זמן לקדם את הקריירות שלהן. ההבדלים שמצאנו בין נשים לגברים עוזרים להבין למה למרות השכלתן והיתרונות שלהן במקומות עבודתן, אנחנו ממשיכים לזהות נתיבי קידום שונים לחלוטין לנשים ולגברים. נשים ימשיכו להתקדם לאט יותר מגברים אם יש להן פורטפוליו עבודות שפחות עוזר להן לעשות את קפיצות הדרך הבאות".

בטל שלח
    לכל התגובות
    x