$
קיימות בעולם

ניתוח לייזר בבטטות: בתעשיית המזון האורגני עברו לסמן ירקות בצריבה

עשיית המזון האורגני החלה לסמן ירקות ופירות על ידי צריבה בלייזר, במקום במדבקות שייצורן ושיווקן פולטים מזהמים רבים

גיל קליאן 08:0625.01.17
הצעקה האחרונה בתעשיית המזון האורגני, המזוהה עם אימוץ טכנולוגיות להפחתת נזקים סביבתיים, היא סימון פירות וירקות בלייזר, במקום להדביק עליהם מדבקה, שעשויה מחומרים מזהמים.

 

הטכנולוגיה הזו כבר נמצאת בשימוש לסימון אגוזי קוקוס בענקית הקמעונאות הבריטית מרקס אנד ספנסר, ולאחרונה כבשה גם את רשת הפירות והירקות ההולנדית Nature & More ואת רשת המרכולים השוודית ICA. ברשת ICA דיווחו כי מעבר לסימון אבוקדו אורגני באמצעות לייזר יחסוך לרשת כל שנה ייצור פלסטיק ברוחב 30 ס"מ ואורך 200 ק"מ, והם מתכננים לסמן תחילה אבוקדו ובטטה בסימון החדשני, ולאחר מכן לנסות להתקדם למוצרים עם קליפה אכילה כמו תפוחי עץ.

 

מבחינת עלויות, העלות הראשונית של רכישת מכונה לסימון בלייזר גבוהה משמעותית מעלות המדבקות, אך ככל שעובר הזמן החיסכון במדבקות מתחיל להיות חיסכון כספי משמעותי.

 

בטטה צרובה בלייזר. תהליך נקי בטטה צרובה בלייזר. תהליך נקי

 

סימון הלייזר מתבצע באמצעות אלומת אור מרוכזת, שמורידה את שכבת הפיגמנט העליונה של קליפת הפרי או הירק. שיטת הסימון אינה פוגעת באיכות המוצר, ואינה מקצרת את חיי המדף שלו, ובחישוב פליטת המזהמים בתהליך - סימון באמצעות מביא לפליטת גזי חממה בשיעור של 1% בלבד מהמדבקה המסורתית (כאשר מחשבים את פליטות גזי החממה בייצור ובשינוע המדבקות).

 

ההתחשבות בהעדפות הסביבתיות של הצרכנים עולה בקנה אחד עם התחזקות תחום המזון האורגני באירופה. ICA אינה רשת אורגני, אך המחלקה האורגנית מהווה 20% מסך מכירות הפירות והירקות של הרשת. כמו כן ברשת זיהו כי במיוחד צרכנים צעירים מעדיפים מוצרי מזון שהליך ייצורם אינו פוגע בסביבה, וההעדפה הברורה שלהם היא לצרוך מזון עם מעט אריזות ככל האפשר. אם בעבר היה ניתן למצוא באירופה פירות וירקות שנמכרים באריזות קטנות של קלקר, ניילון או פלסטיק, כעת ניתן לראות מעבר לאריזות קרטון ידידותיות יותר, ובמקרים רבים מעבר למכירת פירות וירקות בתפזורת.

 

הטכנולוגיה של סימון פירות וירקות באמצעות לייזר קיימת בשוק כבר מספר שנים, אך עד כה לא נכנסה לשימוש נרחב, ובוודאי לא מסיבות סביבתיות. טכנולוגיה זו שימשה בעבר למיתוג מוצרים או לקידומי מכירות מיוחדים, ורק בשבועות האחרונים ניתן לזהות שימוש בטכנולוגיה מסיבה סביבתית מובהקת. הרשת ההולנדית למשל מתכננת לנצל את הטכנולוגיה החדשה בכל המוצרים שלה, כדי לשדר לצרכן את המסר "כשאתה קונה אצלנו, אתה קונה פחות פלסטיק", דברי הרשת.

 

איך ולמה לסמן ירקות בלייזר

אלומת אור מרוכזת מורידה את שכבת הפיגמנט העליונה של הקליפה

פליטת גזי החממה בתהליך נמוכה ב-99% לעומת סימון במדבקה

שיטת הסימון אינה פוגעת באיכות המוצר, ולאורך זמן מביאהל חיסכון כלכלי

בטל שלח
    לכל התגובות
    x