שימו לב, אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר. קראו עוד הבנתי
בלדד השוחי

למה לא לדבר בפלאפון במטוס?

בלדד היקר, למה במטוסים מבקשים לכבות פלאפונים? באמת אפשר לחבל במערכת האלקטרונית של המטוס בגלל הקרינה של הפלאפונים? דנטה

בלדד השוחי 09:4707.04.16

דנטה היקר,

 

זה אכן נשמע טיפשי. אם כל מה שנדרש כדי לרסק מטוס זה להפעיל טלפון, מדוע לכל הרוחות מתמקדים הבודקים הביטחוניים בחומרי נפץ, עצמים חדים, מצתים, נעליים ובקבוקי מים מינרליים?

 

לגופים שאחראים להתקנות הנחרצות האלה יש תשובה ארוכה שמורכבת מהרבה יותר מדי סעיפים וסיבות, וכמעט כולן לא הגיוניות, ואף סותרות אחת את השנייה. הטלפון יתחבר ליותר מדי תחנות ויבלבל אותן, או לפחות מדי תחנות ויבלבל את עצמו, אנשים יתעלמו מתקנות הבטיחות או יעשו אחד לשני חור בראש - היה אפשר להקדיש תשובה שלמה רק להפרכת כל הסיבות המשניות. אבל הסיבה העיקרית, והיחידה שאפילו נשמעת הגיונית, היא זו שציינת בשאלתך: שיבוש מערכות אלקטרוניות.

 

אף אחד לא חושב שאפשר להפיל מטוס עם טלפון, אך העובדה בעינה נותרת, שהן במטוס והן בנמל התעופה יש המון מכשירים שמתקשרים בעזרת גלי רדיו. ומכשירים אלקטרוניים אישיים, מטבע ברייתם, משפיעים על גלים כאלה. אמנם ההשפעה קטנה, ורוב המכשירים ממוגנים כנגד הפרעות אלקטרומגנטיות, אבל למה לקחת סיכון? אם הפעלה של כל המכשירים הניידים על המטוס תגרום ולו להידרדרות של עשירית אחוז בביצועים, לא עדיף שכולנו נמריא עם מאה אחוז?

 

 איור: ערן מנדל

 

עם טיעון כזה קשה להתווכח, אבל חשוב. כי גם עשירית האחוז טעונה הוכחה, ובינתיים אף מחקר לא הצליח למצוא אחת שאפשר לשחזר בתנאי מעבדה. מנקודת המבט המדעית, פשוט אין סיבה להאמין שטלפונים משפיעים לרעה על המטוס. וכשמביטים במסמכים הרשמיים שמפרטים את הסיבות לאיסור הזה, מוצאים תבנית מאד ברורה: אף אחד לא באמת יודע, ובטח שאף אחד לא מוכן לקחת אחריות.

 

גם כשקולות התבונה נשמעים, הם מתובלים בהסרת אחריות, כמו בדו”ח של רשות התעופה הפדרלית של ארצות הברית מ־2013, שטוען כי הגיעה סוף סוף השעה להרשות לאנשים להשתמש במכשירים אלקטרוניים לכל אורך הטיסה - למעט המכשיר היחיד שמעניין מישהו, כי טלפונים ניידים נמצאים בכלל בתחום השיפוט של רשות התקשורת הפדרלית.

 

אך אל תאמר נואש. בצע כסף יכול לתקן את מה שעשר רשויות פדרליות לא יצליחו לקלקל. כבר כמה שנים שחברות תעופה מסביב לעולם מציעות שירות חדשני: תחנת קליטה זעירה שיושבת בתוך המטוס. המכשירים הניידים של הנוסעים מתחברים אליה, והיא מתחברת לתחנות על הקרקע, או במסלול סביב כדור הארץ. רק תחשוב על זה. לטוס לארץ אחרת, בתוך תפלץ מתכת במשקל מאות טונות שתלוי בין שמים לארץ, ולדבר עם מי שאתה רוצה באמצעות מכשיר שיושב לך בכיס. ניסים ונפלאות.

 

 שאלות לבלדד השוחי: askbildad@calcalist.co.il

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x