$
נשים ועסקים
באנר מגזין נשים מרץ 2016

האישה השובה

אלישיה פלוריק, גיבורת "האישה הטובה", הפכה גם לגיבורת האופנה של נשות העסקים שמבקשות לשדר מקצועיות טוטאלית מבלי לאבד גרם מהנשיות שלהן

מורן לונדון 09:0920.03.16

"עוצמתית, ועדיין נשית"

 

אל שלל הקשיים שמרצפים את דרכן של נשים בעולם העסקי, נלווה בישראל קושי נוסף שכמעט אינו מקבל טיפול: הקושי של נשות עסקים להתלבש נכון ולמצוא את השפה האופנתית הנכונה להן. זה לא שנשות העסקים המקומיות לא מודעות לחשיבותם של הבגדים שהן לובשות, כמו מרווח התמרון הצר שמקשה עליהן: בדרך כלל, הרצון לשדר מקצועיות וכוחניות מוביל אותן לחליפות כהות בגוונים חמים, מלוות בשיער קצר ונוח יחסית לתפעול. העניין הוא שבדרך כלל הן אינן מקפידות על פרטים קריטיים, כמו גזרות עדכניות או איפור רך. קוד הלבוש בעולם העסקים, שנשלט בידי גברים, אינו מאפשר להן חופש אופנתי, אלא מכוון אותן ללבוש רשמי, מחויט ומעונב בגוונים סולידיים.

 

התוצאה, בשורה התחתונה, היא שהרושם הכללי הוא של ניסיון להסתיר את הנשיות מאחורי ענן של שעמום - אם בניסיון להיתפס כרציניות ולגיטימיות בעולם גברי ברובו, ואם באופן לא מודע.

 

אבל מתברר שגם בתוך הקוד הפורמלי המגביל אפשר לצקת סטיילינג מבריק, יצירתי ואפילו סקסי, כפי שמוכיחה אלישיה פלוריק, גיבורת סדרת הטלוויזיה המצליחה "האישה הטובה" המגולמת על ידי השחקנית ג'וליאנה מרגוליס. בשבע עונותיה של הסדרה (השביעית והאחרונה משודרת בימים אלו, ותרד מהמסכים במאי) הפכה פלוריק מרעייתו־של לפרקליטה עצמאית ומצליחה, ובד בבד עם יציאתה לחירות ממערכת נישואים חונקת היא הלכה וטיפסה במעלה מדד השיק - עד כדי כך שמגזיני האופנה חשובים כמו "אל" ו"אינסטייל", לצד עיתונים נחשבים כמו "הגרדיאן", הכריזו עליה כאייקון האופנה לנשות עסקים.

 צילום: David M. Russell, Jeff Neumann

 

"למראה נשי יש כוח אדיר", אמר מעצב התלבושות של הסדרה, דניאל לוסון, למגזין "אל". "זה מה שאני רוצה לבטא בסדרה: שאת יכולה להיראות עוצמתית ואלגנטית, ועדיין להיראות נשית. את יכולה לשלוט בחדר מבלי להיראות גברית".

 

באותה נשימה, הוא דוגל בפשטות מעשית: "נשים לא רוצות לחשוב על הלבוש שלהן כל הזמן", הוא אמר למגזין "מארי קלייר". "הן רוצות את האפשרות לגשת לארון, לבחור א', ב' ו־ג' - ולצאת עם פתרון טוב".

 

לא יותר משני גוונים לאאוטפיט

 

אם צריך לבחור מילה אחת כדי להגדיר את האאוטפיטים שלוסון מעצב לפלוריק, המילה הזו היא "מדויקים". יש לה פלטת צבעים מוגדרת שהוא אינו סוטה ממנה: הצבעים האהובים עליה הם חום, אפור, שחור, כחול ובורדו, שמחמיאים לעורה ומשדרים רצינות; את אלישיה לא נתפוס לעולם בפסטל. וגם בתוך קשת הצבעים הזו, לוסון מקפיד שלא לערבב יותר משני גוונים לאאוטפיט, לכל היותר. בדרך כלל, אלישיה לבושה בצבע אחד, מלמעלה עד למטה.

 

החליפות המחויטות שלה קטנות ואינן מונחות עליה ברישול. המסר הוא שכדי ליצור מראה "רציני", אין כל צורך להסתיר את קימורי הגוף הנשי. להפך: בעזרת תופרת טובה, נשים יכולות לבצע תיקונים בחליפות שלהן, וליצור התאמה שתחמיא למבנה גופן, וגם תשדר שהן לא מתפשרות בפרטים הקטנים. וזה הרי מסר חזק בתור אשת עסקים.

 צילום: David Giesbrecht

 

אחת הדרכים הקלות ביותר של לוסון להוציא את פלוריק מהנישה הגברית היא בעזרת חליפת חצאית. אין שום בעיה עם חצאית כאשר היא באורך ראוי. להפך: אשה שבטוחה בנשיותה גם בין ים של גברים ונשים אחרות בעמדות מפתח, תביע בדיוק את האומץ והביטחון הזה כשתלבש חצאית לעבודה. המסר הוא "אני לא צריכה ללבוש חליפת מכנסיים בשביל שייקחו אותי ברצינות".

 

רכות שקרובה לעור

 

את המקום לרכות שומר לוסון לחולצה שמתחת לז'קט. שם אלישיה זונחת לגמרי את החולצה הגברית המכופתרת, ומוצאת לה אלטרנטיבות נשיות, רכות יותר, עם צווארונים לא מעומלנים, לעתים אפילו כאלו עם נפילה מרושלת במכוון. החולצות מתהדרות תמיד במחשוף אינטליגנטי וסולידי, כזה שמייצר מראה סקסי, אבל לא חושף אפילו מילימטר אחד מהחזה.

 

עקבים גבוהים ותכשיטים עדינים

 

אלישיה הולכת בשיער מוקפד ומסודר, פזור באורך הכתפיים. בגזרת האקססוריז הסטייל שלה מינורי, ודווקא בכך כוחו: די בטבעת או שתיים, שרשרת עדינה, צמיד דקיק ועגילים צמודים. שם המשחק הוא איכות: תכשיטי אופנה מספקים מגוון כיפי, אבל קל לטעות איתם ולהעמיס יתר על המידה. גם באיפור היא שומרת על איפוק: מעט מאד צבע בעיניים, הימנעות מוחלטת מעיגולי סומק בלחיים. האיבר היחיד שמובלט בפניה הן השפתיים, אבל הן מודגשות בעדינות, בלי אלמנטים מסיחים; המראה שמתקבל מרכז את תשומת הלב בפיה בשעה שהיא מדברת ומייצר קשב מוגבר. את כל הלוק הזה היא נושאת על עקבים גבוהים ודקים, מראה שרוב נשות העסקים בישראל נרתעות ממנו מחשש שהוא סקסי מדי. פלוריק מוכיחה בדיוק את ההפך: לא רק שהנעליים מקנות לה הליכה זקופה, גאה ומודעת, הן גם מוכיחות שהיא יכולה לעשות מצוין כל מה שגבר עושה - בהליכה על עקבים.

 

בישראל: הגיע הזמן לשחרר את העניבה

 

"במודע או שלא, נשות העסקים בישראל משדרות ניסיון למתן את הסממנים הנשיים שלהן", אומרת הסטייליסטית ומפיקת האופנה מיטל ברונר. "אולי זה מחשש להיתפס כקלילה מדי, לא מספיק רצינית, בעולם שהרוב הגברי שלו מכתיב קודים גבריים שמשפיעים גם על הנשים החזקות ביותר. אבל בעיניי, אין שום סיבה שהן ירגישו לא בנוח להיות מי שהן, לצד היותן חזקות ומצליחות".

 

דוגמה טובה למישהי שמשתפרת עם הזמן מספקת לדעתה סמדר ברבר־צדיק, מנכ"לית הבנק הבינלאומי. "היא האריכה לאחרונה את השיער באופן נשי יותר. גם הז'קטים שלה נשיים. הייתי ממליצה לה להמשיך ולרכך את המראה באמצעות חליפות מבדים רכים יותר ובצבעים בהירים קצת יותר". גם דורית סלינגר, המפקחת על הביטוח, "מתלבשת הכי 'לפי הספר': המון חולצות מכופתרות ושמלות, אבל מבדים פחות נשיים. הייתי משאירה את המסגרת הזו, אבל משלבת בדים קצת יותר רכים".

ברונר גם מעריכה את חוש האופנה של חנה פרי־זן, יו"ר פעילים שוקי הון. "אני מאוד אוהבת את המשקפיים שלה, אבל פחות מתחברת ללבוש, למרות שרואים מיד שהיא אשה צבעונית, וברור שיש לה אמירה אופנתית אישית. כדאי לה להאריך את השיער, כך שיעניק למראה שלה כיוון קצת יותר רך".

 

מי שמקבלת פחות מחמאות היא שרת המשפטים איילת שקד: "היא מתלבשת מבוגר ולא מחמיא, כאילו שהיא מתביישת בכך שהיא אישה צעירה ויפה. חבל". הנה עוד שורת אבחנות של ברונר על כמה מהנשים החזקות במשק:

  צילומים: עמית שעל, אוראל כהן, רפי דלויה CBS באדיבות ye

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x