$
דן אריאלי
צילום: Duke Photography
פרופסור דן אריאלי מוסף ממובילי חקר הכלכלה ההתנהגותית בעולם ומחבר רבי המכר "לא רציונלי ולא במקרה", "לא רציונלי אבל לא נורא" ו"האמת על באמת" לכל הטורים של פרופסור דן אריאלי מוסף

התעריף עולה. לנסוע או לא לנסוע?

פרופסור יקר, בתקופה האחרונה אני מוצאת את עצמי משתמשת בשירותים של אובר בתכיפות הולכת וגדלה, אף שמעצבן אותי שהם מעלים את התעריפים בשעות העומס. אבל גם אחרי העלאת התעריפים הם לרוב זולים יותר ממוניות, אז מדוע אני חשה רגשות מעורבים כאלה? וונדי

דן אריאלי 09:1611.02.16

וונדי היקרה,

 

השאלה שלך מציבה זה מול זה את שני הצדדים של התמחור: היצע וביקוש מצד אחד והגינות מצד אחר. העלאות המחירים באות כשהביקוש לנסיעות מצד המשתמשים גדול מההיצע שהנהגים הקיימים יכולים לספק. כשזה קורה, באובר מוסיפים מכפיל לכל נסיעה כדי לעודד יותר נהגים לעבוד, ובמקביל להניא נוסעים חסכוניים מלהזמין נסיעות.

 

מנקודת המבט הכלכלית, העלאת המחירים הזאת נהדרת: פתרון דו־צדדי לחוסר האיזון בין היצע לביקוש. אך בכל זאת המהלך מרגיש לא הוגן: כשאת משלמת את התעריף הרגיל בתחילת הערב ומגלה לפתע שהנסיעה בחזרה הביתה תעלה לך פי שלושה, את מרגישה כאילו החברה סוחטת אותך.  

אובר. החברה צריכה לטפל בבעיה באופן שלא יורגש כחוסר הגינות אובר. החברה צריכה לטפל בבעיה באופן שלא יורגש כחוסר הגינות צילום: yahoo

 

דרך טובה להסתכל על נושא ההגינות היא לדמיין שאת מאוד צמאה, ודוכן הלימונדה היחיד באזור מודע לכך ולכן גובה ממך מחיר לכוס הגבוה פי שלושה מהרגיל. דבר דומה התרחש לפני כמה שנים בברזיל: קוקה קולה העלתה בימים החמים את המחירים במכונות האוטומטיות. האנשים שנאו את זה, בדומה לתגובה שלך להעלאות המחירים של אובר.

 

שאלת ההגינות מרכזית למודל העסקי של אובר. כדי לשמר יציבות ארוכת טווח של החברה, היא צריכה לטפל בבעיה באופן שלא יורגש כחוסר הגינות. אולי היא צריכה לשקול להקים מועדון חברים?

 

שאלות לדן אריאלי askdan@calcalist.co.il

 

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x