$
איכות סביבה

המשרד להגנת הסביבה: בחיפה יש פחות זיהום אוויר מאשר בערים תעשייתיות באירופה

לפי דוח שמפרסם המשרד, הגורם העיקרי לזיהום האוויר בערים הגדולות הוא התחבורה. חריגות נמצאו גם באזור התעשייה הצפוני באשדוד

ליאור גוטמן 11:3302.09.15

"מבין תחנות הניטור הממוקמות באזורי תעשייה, שיעור הריכוזים של החנקן הדו-חמצני והגופרית הדו-חמצנית בחיפה נמצא נמוך ממחצית מהריכוזים הנמדדים בערים תעשייתיות באירופה" - כך קובע דו"ח של איכות האוויר של המשרד להגנת הסביבה שמתפרסם היום (ד'). הדו"ח מתייחס לממצאים שנאספו בשנת 2014 ועובדו בשנה האחרונה במשרד.

 

לפי משרד הסביבה, התחבורה היא הגורם העיקרי לזיהום האוויר בערים הגדולות בישראל - "חלקה של התחבורה בגרימת זיהום אוויר במרכזי הערים, ובמיוחד של כלי רכב מונעי דיזל, הוא מהגדולים והבעייתיים הן בשל הרכב המזהמים והן בשל סמיכות מקור הפליטה לאוכלוסייה".

 

התחנה המרכזית החדשה בתל אביב התחנה המרכזית החדשה בתל אביב צילום: עמית שעל

 

בהתייחס לנתונים שהתקבלו מהפעלת תחבורה ציבורית וכלי רכב פרטיים עולים "עשרות חריגות שעתיות של חנקן דו חמצני שהתקבלו בתחנה המרכזית בדרום תל אביב ובמרכז ירושלים", כאשר מטרופולינים גוש דן וחיפה הם הבעייתים במדידה אזורית. בבדיקת שכונות ספציפיות צוינה לרעה שכונת "שמואל הנביא" בירושלים.

 

ממצאים חריגים ממפעלי התעשייה באשדוד

 

בדיקת מקורות זיהום האוויר במגזר התעשייתי מעלה חריגות שונות שמקורן באשדוד. כך למשל, באזור התעשיה הצפוני שם נמדדו חריגות מערך הסביבה השנתי לעופרת (פי 1.34) ולקדמיום (פי 2.94). בנוסך המשרד להגנת הסביבה גילה שב-31% מהדגימות שבוצעו באזור התעשייה הצפוני באשדוד נמדדו ריכוזים העולים על ערך היעד היממתי של ניקל" ואילו "ב-62% מהדגימות נמדדו ריכוזים העולים על ערך היעד היממתי לקדמיום בחלקיקים נשימים (PM10).

 

ממצא מעניין התגלה באילת, שם קובע המשרד ש"חריגות שעתיות אחדות של גפרית דו-חמצנית נמדדו בתחנת הניטור באילת המושפעת מתחנת הכח בעקבה".

 

השר להגנת הסביבה אבי גבאי מסר ש"דרוש שינוי דרמטי בטיפול בזיהום אוויר מתחבורה ומתעשייה בישראל. תוכנית הפעולה במפרץ חיפה היא רק ההתחלה ונוביל לצעדים נחרצים בערים נוספות"

בטל שלח
    לכל התגובות
    x