שימו לב, אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר. קראו עוד הבנתי
בלדד השוחי

האם אפשר לבטוח במכונית ללא נהג?

האם כלי תחבורה שנשלט בידי מחשב יטעה פחות, ויעשה פחות תאונות, מכלי תחבורה שנשלט בידי אדם? האם יש הצדקה, בטיחותית או אחרת, לנהג בשר ודם? אוהד

בלדד השוחי 09:1930.07.15

אוהד היקר,

 

אחת השאלות שתופסות הכי הרבה תשומת לב בזמן האחרון היא מה בדיוק מחשבים יכולים ולא יכולים לעשות. האם מחשב יוכל ליצור אמנות? להתחזות לאדם? לחוות רגשות? העיתונים, הספרים ובתי הקולנוע מלאים בהשערות, ולאף אחד עדיין אין תשובה. למרבה המזל, נהיגה היא דבר הרבה יותר פשוט מרגשות, ולכן לשאלה שלך יש תשובה פשוטה וברורה: כן. למחשבים יש פוטנציאל לנהוג הרבה יותר טוב ובטוח מבני אדם.

 

בתור התחלה, המחשב לא מוגבל לשתי מצלמות די חלשות שמקובעות במרחק של כ־6 ס"מ זו מזו מאחורי השמשה הקדמית. הוא יכול להשתמש בשלל חישנים ברגישויות ומיקומים שונים, מגג הרכב ועד לפנים המנוע. נכון, חישנים מתקלקלים, אבל חישן מקולקל קל לגלות ולהחליף, וככל שמפזרים יותר מהם כך מתגמד הסיכוי שכולם ייכשלו בו בזמן. בנוסף, המחשב לא מתעייף, לא שוגה בהערכת גודל הרכב או מהירותו, זמן התגובה שלו הרבה יותר טוב משלנו, והוא מסוגל לשלוח הודעות לחברים שלו בלי להוריד את העיניים מהכביש.

 

והכי חשוב, המחשב לא שוגה בהערכת יכולותיו שלו. בסקרים מדעיים בערך 90% מהנהגים מדווחים שהם נוהגים טוב יותר מהממוצע (בעוד ההיגיון דורש שבערך 50% ינהגו פחות טוב). זה אומר שלפחות ארבעה מכל עשרה נהגים לוקים בעודף מסוכן של תחושת ביטחון. למחשבים יש צרות משלהם, אך סטטיסטית הם טועים הרבה פחות.

 

 איור: ערן מנדל

 

עבור מחשב, נהיגה בטוחה היא אתגר קטן משנדמה. כמות מצומצמת ודי פשוטה של חוקים. בני תמותה נזקקים לניסיון וכישרון כדי לאמוד מרחקים ומהירויות ולנבא בשבריר שנייה איך המכונית תגיב לפקודות. מחשב מודד את המרחק בדיוק של סנטימטר בעזרת מכ"ם, פותר את המשוואות הדרושות, ועוד נשאר לו זמן לחשב מה יקרה אם כל אחת מהמכוניות סביבו תעשה משהו בלתי צפוי. כך, רק לאחרונה גוגל דיווחה שהמכוניות ללא נהג שלה היו מעורבות ב־14 תאונות בלבד, כולן קלות, לאחר שנסעו על פני יותר מ־1.5 מיליון ק"מ של כבישים, חצי מיליון רמזורים ו־180 מיליון מכוניות אחרות. אף לא אחת מהתאונות נגרמה בשל טעות מחשב.

 

תאונות דרכים קוטלות כמעט מיליון וחצי בני אדם בשנה, ובכך הן אחראיות ליותר מ־2% מכלל מקרי המוות בעולם. בערך כמו סרטן ריאות. בניגוד לסרטן, יותר מרבע מיליון מהנקטלים הם צעירים בני 10 עד 19. ורובן המכריע של תאונות הדרכים - כל המחקרים מסכימים שמדובר ביותר מ־90% - נגרמו בשל טעויות ומגבלות אנוש.

 

נהיגה ממוחשבת תוכל לפתור הרבה בעיות. היא תצמצם עומסי תנועה ובעיות חניה, היא תאפשר להעלות את המהירות המותרת ולהגיע ממקום למקום מהר יותר, ואני בטוח שהיא תמנע הרבה מתח אצל נהגים. אבל יותר מכל, היא תציל חיים בסיטונאות. ייתכן שלא ירחק היום ולתת לבן אדם לנהוג בכביש יהיה מעשה לא מוסרי. כבר היום זה קצת לא שפוי.

 

שאלות לבלדד השוחי: askbildad@calcalist.co.il

 

 שאלות לבלדד השוחי: askbildad@calcalist.co.il

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x