$
שיזף רפאלי
ד"ר שיזף רפאלי פרופ' רפאלי הוא ראש המרכז לחקר האינטרנט באוניברסיטת חיפה לכל הטורים של ד"ר שיזף רפאלי

כמה שווה עצת חינם?

ולמה תשובות ממומחים הן רעיון עסקי כושל

שיזף רפאלי 09:5612.03.15
מספרים על רופא שהתלונן לחברו עורך הדין על כך ששכנים וחברים כל הזמן מטרידים אותו בשאלות ומבקשים אבחנות "על הדרך" וטיפים רפואיים. "אני כבר מפחד להיכנס למעלית או להגיע לארוחות חג", אמר הרופא לחברו, "בטח גם ממך כל הזמן מבקשים עצות משפטיות. איך אתה מתמודד עם כל האנשים האלה?". "זה פשוט", השיב עורך הדין, "אני נותן את העצה ואז שולח חשבונית בדואר". הרופא הופתע אבל החליט לנסות. למחרת הכין דרישות תשלום לכל האנשים שהציקו לו בשאלות באותו השבוע, והלך לדואר. כשהגיע חיכה לו שם מכתב רשום: חשבונית מעורך הדין.

 

לעצות ויועצים מקצועיים יצא שם רע עוד בימיו של אחיתופל, איש סודו של דוד המלך שהצטרף למרד של בנו אבשלום. והעצות שלו עוד היו טובות, חרף הדימוי השלילי שדבק בשמו. לא ברור למה, אבל ברור עד כמה.

 

זקוקים לעצה? זקוקים לעצה? צילום: שאטרסטוק

 

באמצע פברואר גוגל הודיעה על סגירת שירות הייעוץ וההדרכה בווידיאו שלה Helpouts. בשתי שנות פעילותו הֶלְפּאַאוּטְס אפשר למומחים ומומחים בעיני עצמם להציע קורסים מקוונים, שיעורים פרטיים ותמיכה וליווי בווידיאו בנושאים שונים.

 

כך לדוגמה יכולת לשכור לחצי שעה מורה לפיתוח קול, מורה לתכנות או יועץ מס, או לקבל שיחה חיה עם מומחה לאינסטלציה שיקשיב לצרותיך ויגיד לך מה צריך לתקן. השכר עמד על אי אלו דולרים בשעה, והגבייה התבצעה בידי גוגל, שגם גישרה במקרים של חילוקי דעות על איכות העצה. אלא שגוגל הודיעה שקצב הצמיחה של השירות אינו מספק - מעידה על כך העובדה שהשם עצמו חדש לרבים מאיתנו - ולכן הלפאאוטס ייעלם באפריל. הקלטות של שיחות עבר יישמרו עבור לקוחות ותיקים עד נובמבר.

 

המהלך הזה מזכיר מהלך אחר של גוגל מלפני כמעט עשור. בדצמבר 2006 החברה סגרה את פרויקט Google Answers, שגם הוא ניסה לתווך בין אנשים שזקוקים לעצה לאלה שכמהים לתת אותה. שם גולשים התבקשו להציג שאלה ולנקוב בתשלום שהם מוכנים לתת תמורת מענה. מאות מומחים שנבחרו בקפידה בידי גוגל התחרו על הזכות להשיב ולקבל את שכר הטרחה. מאות אלפי שאלות נענו שם, תמורת סכומים שנעו בין 2 דולר ל־200 דולר. גם המערכת הזאת נסגרה, ארבע וחצי שנים לאחר השקתה. כיום גוגל מפעילה גרסאות קטנות ונמוכות פרופיל של השירות ברוסיה (otvety.google.ru) ובהונג קונג (baraza.google.com).

 

ונראה שעל השירותים הרבים הנוספים בנושא גם לא שמעתם: prestoexperts.com, liveexperts.tv ,findanexpertonline.com ואחרים, כולם מנסים לחבר בין מומחים בתחומם לגולשים - ששוב ושוב, מתברר, קצת נרתעים מלפתוח את הארנק תמורת פיסת ידע מגולש אחר. עוצו עצה ותופר.

 

השירותים ששורדים ומשגשגים, באופן מעניין, הם אלה שלא משווקים עצות והדרכה ממומחים אלא דווקא עצות ותשובות שניתנות בלי בקרה, פיקוח או דיפלומה בידי גולשים אלמונים: מאתר השאלות והתשובות הגדול בעולם שמופעל בידי יאהו (answers.yahoo.com), דרך השירות המקביל של AOL שמבוסס על הסטארט־אפ הישראלי ידע (aolanswers.com) ועד הקהילה המעמיקה Quora.com. שלא לדבר על מערכות המלצה כגון TripAdvisor ו־Yelp, ומאות אלפי סרטוני ה"איך לעשות מה" שאנשים מעלים ליוטיוב.

 

האם זה מעמדם הרעוע של המומחים או כוחו הרב של החינם? ואולי זו תשובתה של חוכמת ההמונים, ההצבעה ברגליים של מיליוני גולשי אינטרנט, לגבי הערך האמיתי שאנחנו מייחסים, והמחיר שאנחנו מוכנים לשלם, על דעתם והבנתם של אחרים?

בטל שלח
    לכל התגובות
    x