$
קיימות בעולם

קפיטליזם 3.0

תיקון עולם: אור בקצה הכביש

יוזמה אמריקאית מבקשת להחליף את כבישי האספלט במשטחים סולאריים חכמים שיספקו תאורה, חימום וחיבור לרשת

איתי להט 08:4330.04.14
כמעט כל תחום בעולם שינה את פניו ב־50 השנים האחרונות בזכות הטכנולוגיה. כל היבט בחיינו זכה לפיתוחים, שכלולים ושיפורים, אבל ברשימת הדברים שלא השתנו נמצאים הכבישים שלנו - אותן רצועות אספלט שחורות המתפתלות על פני חלקים ניכרים של כדור הארץ. אספלט, שהוא תוצר לוואי של תעשיית הפטרו־כימיקלים, הוא חומר שבעשורים האחרונים מחירו הולך ומאמיר. סלילת כבישים וחניונים היא כיום עסק יקר ביותר, שעושה שימוש בחומר שמגיע מהתעשייה המזהמת ביותר בכדור הארץ ואחראית בולטת להתחממות גלובלית. אז למה לא לעשות דברים אחרת? אם יש לנו טלפונים חכמים, בתים חכמים וערים חכמות, למה לא גם כבישים חכמים?

 

סקוט וג'ולי ברסאו עם האב־טיפוס של המשטח. ייצר אנרגיה ממקור מתחדש סקוט וג'ולי ברסאו עם האב־טיפוס של המשטח. ייצר אנרגיה ממקור מתחדש

 

זוג יזמים אמריקאי מבקש לשנות את האופן שבו סוללים כבישים, ולהפוך אותם למוצר טכנולוגי מתקדם בעל יכולות מופלאות. בני הזוג סקוט וג'ולי ברסאו (Brusaw) הקימו לפני שמונה שנים את Solar Roadways, חברה השואפת לחולל מהפכה בסלילת כבישים, ולהחליף את משטחי האספלט בפאנלים סולאריים, הלכודים תחת זכוכית עמידה וידידותית לצמיגים. במקום שיעמדו בטלים, כבישים ייוצרו על פי החזון המופלא הזה, אנרגיה ממקור מתחדש. בחברה טוענים שאם שטחי הכביש בארה"ב היו מוסבים לטכנולוגיה החדשה, הם היו מספקים כמעט פי שלושה מתצרוכת האנרגיה של המדינה.

 

אבל הכבישים הסולאריים הללו עושים הרבה יותר מלייצר אנרגיה. בתוך משושי הזכוכית שמרכיבים את המשטח מוטמעים בנוסף לתאים הסולאריים גם חיישנים, גופי חימום ונורות LED. המשטחים האלה מסוגלים לייצר שילוט מואר על הכביש או תאורת לילה חסכונית ויעילה, המופעלת באנרגיית השמש שנאספת במהלך היום.

 

הכבישים החכמים האלה יידעו גם לנקז מי גשמים למאגרים, לחמם קרח ושלג המסכנים את הנהגים ובנוסף, הם עשויים מזכוכית עמידה בטקסטורה מיוחדת, המשפרת את תנאי האחיזה של הצמיגים בכביש. ויש עוד: בצדי הכביש נמצאות תעלות שלפי Solar Roadways יובילו כבלי רשת (שכיום תלויים על עמודים), ויאפשרו כיסוי סלולרי ורשת אלחוטית בכל נקודה בכביש - שירות חיוני בעולם של מכוניות חכמות. הולכה כזו של תשתיות גם תאפשר הקמת נקודות טעינה לרכבים חשמליים לאורך הדרך, עוד שלב הכרחי במעבר מדלק לחשמל.

 

בשבוע שעבר חשף הזוג ברסאו את הפרויקט הראשון שלהם - חניון צנוע לבית פרטי המייצר 3.6 מגה־ואט לשעה. עכשיו הם מחפשים בקמפיין מימון המונים באינדיגוגו את הכסף להקפיץ את החברה לשלב הבא.

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x