שימו לב, אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר. קראו עוד הבנתי
איכות סביבה

בלעדי לכלכליסט

חברים יש רק באגד חברות אין

הפעילות גדלה אבל הזיהום קטן, עבירות הנהיגה פחתו אבל שיעור התאונות לא, והנשים הן עדיין מיעוט מבוטל. דו"ח האחריות של אגד מספק הצצה אל מאחורי הקלעים של חברת התחבורה היחידה בישראל שמפרסמת דיווח חברתי־סביבתי

גיל קליאן 09:2426.03.14

אגד הצליח להפחית את זיהום האוויר שלו במגוון פרמטרים, פרט לפליטות הפחמן הדו־חמצני. כך עולה מדו"ח האחריות התאגידית של קואופרטיב התחבורה הציבורית הגדול בישראל לשנים 2011–2012, שנחשף כאן לראשונה.

 

ב־2012 אגד, באמצעות המשך חידוש צי האוטובוסים, הפחית פליטות של תחמוצות חנקן (NOx), חלקיקים (PM) ופחמן חד־חמצני (CO1), אך במדד פליטות הפחמן הדו־חמצני (CO2) — המהווה לרוב אינדיקציה לכמות גזי החממה שנבעו מפעילות האוטובוסים - גדלה הפליטה.

 

נוסעים עולים לאוטובוס של אגד. הנהגים אחראים לחיסכון בדלק נוסעים עולים לאוטובוס של אגד. הנהגים אחראים לחיסכון בדלק צילום: נמרוד גליקמן

 

השקיפות הובילה לירידה בפליטת פחמן

 

האוטובוסים של אגד נסעו יותר ב־2012, כמות הנסיעות שביצעו באותה שנה עלתה ב־6%, וכמות הק"מ שגמעו האוטובוסים עלתה ב־1.9%. גם כמות הסולר ששימשה לתדלוק עלתה ב־1%. במצב שבו פעילות אגד גדלה, מה שמכתיב עלייה גם בצריכת הדלקים, סביר להניח כי הזיהום הכולל מהפעילות יעלה, ולכן יפה לראות שאגד דווקא הצליח לשפר תוצאות בכמה פרמטרים. לגבי פליטות הפחמן הדו־חמצני - מדובר בנתון שעלה בגלל העלייה בפעילות, אבל גם הושפע מכך שחידוש צי האוטובוסים של אגד כלל אוטובוסים עם פליטות נמוכות יותר וצריכת סולר גבוהה יותר. במילים אחרות - באגד החליטו שעדיף להם להגדיל פליטות פחמן דו־חמצני משריפת דלקים, ולצמצם פליטות מסוכנות יותר כמו תחמוצות חנקן.

 

בסופו של דבר, כאשר מחשבים את צריכת הסולר של אגד על כל ק"מ נסיעה רואים ירידה של 0.9%. ירידה זו נובעת מהטמעה של מודעות לחיסכון בדלק אצל הנהגים (שגם מתוגמלים על כך כספית), ולא מכך שהאוטובוסים החדשים של החברה חסכוניים יותר בדלק.

 

כשבוחנים את פליטות הפחמן הדו־חמצני של אגד רואים עלייה רציפה מאז 2009, אז החל אגד להפעיל אוטובוסים מתקן יורו 5. מנגד, מאז החל אגד בפעילות האחריות התאגידית בשנת 2000, ניכרת ירידה של 6.3% בפליטות הפחמן הדו־חמצני של הארגון כולו.

 

 

מעקב "לקוח סמוי" אחר נהגים

 

אגד הוא הארגון הוותיק בישראל בכל הקשור לפרסום מידע על פעילותו במסגרת דו"ח אחריות תאגידית שקוף לציבור על פי מדדים ברורים: הדו"ח הראשון של אגד פורסם ב־2002, ונולד מטראומה - ב־2001 הוציא המשרד להגנת הסביבה צווים המטילים אחריות אישית על מנהלים באגד למפגעים הסביבתיים שהם יוצרים, ואותם מנהלים הבינו שעליהם לחולל מהפך בחשיבה שלהם או לעמוד מול מבול של תביעות. מאז פרסם אגד דו"ח בכל שנתיים (פרט ל־2006), כאשר השנה הגיע לראשונה לרמת דיווח A על פי הסטנדרטים של ארגון התקינה העולמי המוביל, GRI. באגד אומרים כי הדו"ח הבא יכלול גם בקרה חיצונית, שתאפשר להתהדר ברמת הדיווח A+. בשיחה עם "כלכליסט" קרא יו"ר מזכירות אגד, נועם בן אור, גם לחברות התחבורה הציבורית האחרות ללכת בדרך זו ולפרסם דוחות אחריות תאגידית משלהן.

 

מקריאה בדו"ח קל לחוש כי מדובר בארגון עם מסורת דיווח ארוכה יחסית לעומת חברות אחרות בישראל, ויש נתונים שאגד מפרסם שלא תמיד רואים אצל חברות אחרות. כך למשל, אגד כולל בדו"ח התייחסות לזהות הספקים, ומפרט כי הרכישות של הארגון מתבצעות מ־250 ספקים ישראלים לעומת 63 ספקים זרים. עם זאת, אגד אינו מפרט מה היקף הרכישות המקומיות מתוך הרכש הכללי, ומה הדרישות מהספקים ותנאי התשלום שהם מקבלים.

 

ועוד נקודה של שקיפות בדו"ח של אגד שלא תמיד רואים בחברות אחרות - פירוט מעקבים סמויים אחר נהגים לבדיקת בטיחות הנהיגה. חברות רבות אמנם מבצעות בדיקות לקוח סמוי, אך מעטות, אם בכלל, מפרסמות את הממצאים. באגד מפרטים כי כמות הבדיקות הסמויות שבהן התגלו ליקויים פחתה מ־37% ל־34% (כשמספר הבדיקות הסמויות הכולל עלה ב־5.6% ל־1,747 בדיקות ב־2012). כמות ההדרכות שבוצעו לנהגים בעקבות הבדיקות הסמויות פחתה ב־53.4% - נתון המהווה לדעת אגד אינדיקציה כי הליקויים שהתגלו בבדיקות לא היו חמורים.

 

למרות בדיקות אלה, נתוני הנפגעים בתאונות דרכים שבהן מעורבים אוטובוסים של אגד לא מראים שיפור משמעותי. להפך, ב־2012 הגיע מספר ההרוגים באוטובוסים של אגד מתאונות דרכים לשיא (לפחות מאז 2008) של 12 הרוגים. באגד מדגישים כי למרות הנתונים האלה הבטיחות של הנסיעה באוטובוס עדיין גבוהה יותר מרכב פרטי.

 

אין נשים בין חברי הקואופרטיב

 

2012 היתה השנה שבה שיעור הנשים שהצטרפו לאגד מכלל העובדים החדשים עמד על 10% - נתון מרשים וכנראה שיא כל הזמנים. אגד מתאפיין בעובדים גברים, וגם אחרי גל המצטרפות ב־2012 שיעור הנשים בחברה נותר 6%, מעט יותר מבשנת 2011 אך זהה ל־2010. בשלוש השנים האחרונות מספר הנשים בתפקידי הנהלה באגד נותר זהה – שתי נשים בלבד בהנהלת ביניים, ואפס נשים בהנהלה הבכירה.

 

הקואופרטיב מצהיר שהוא מנסה לקדם נשים, שיעור הנשים המצטרפות לאגד עולה, יש משרות נהיגה המותאמות לאמהות, אך מבין העשירון העליון של השכר באגד רק 1.5% הן נשים. עד 2004 אפשר תקנון אגד רק לגברים להצטרף כחברים, ומעובדות החברה המעטות נמנעו הזכויות וההטבות שמגיעות לחברים בלבד. הסעיף בתקנון שלפיו רק גברים יכולים להיות חברים לא שונה מאז 1933, ותוקן רק לאחר חשיפת הסיפור בתקשורת. נכון להיום, אין חברות נשים בקואופרטיב.

 

ייצוג הנשים באגד נוגע גם לנוסעות באוטובוסים ולכרזות הפרסומת – ב־2012, השנה הנסקרת בדו"ח, החליט אגד, לצד זכיינית הפרסום שלו כנען, שלא לפרסם תמונות נשים על האוטובוסים בירושלים מחשש לוונדליזם של חרדים. כשבג"ץ קבע שמדובר בהדרה, במקום להחזיר את הנשים הורידו באוטובוסים של אגד גם את דמויות הגברים והילדים מהשלטים. כל זה לא מצוין בדו"ח כלל.

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x