שימו לב, אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר. קראו עוד הבנתי
מעסיקים

למה אנחנו לא אוהבים נשים מצליחות?

נשים משלמות מחיר חברתי ותדמיתי על הצלחתן המקצועית. הן נתפסות כ"בי'ציות", קרות וקשוחות משום שכדי להתקדם הן צריכות להיות אסרטיביות ונחושות - תכונות שנחשבות גבריות

מעין מנלה 17:0812.07.13
הדמות של מריל סטריפ "בשטן לובשת פראדה", מירנדה פריסלי, היא הביץ' האולטימטיבית. הבוסית שכולנו אוהבים לשנוא. היא כוחנית, קרה, חסרת רגישות לעובדים שלה וגם העובדה שהיא אמא לא עוזרת לתדמית שלה. הדמות של סטריפ התבססה על דמותה של אנה ווינטור, העורכת של מגזין ווג האמריקאי מאז 1988, אשר כונתה "Nuclear Wintor" עקב אישיותה המרוחקת והתובענית. 

אנחנו לא אוהבים נשים מצליחות בעולם העבודה. שורה של מחקרים מראה שאצל גברים, ככל שהם מצליחים יותר כך גוברת האהדה אליהם, אצל נשים ההיפך הוא הנכון. ככל שאישה יותר מצליחה כך היא פחות אהודה. שריל סנדברג, סמנכ"לית תפעול בפייסבוק טוענת בספרה ובהרצאה שלה ב-TED שמכיוון שנשים צריכות לשלם מחיר חברתי על הצלחתן הן נמנעות מלהתקדם בהיררכיה הארגונית.

 

מריל סטריפ, מתוך "השטן לובשת פראדה" מריל סטריפ, מתוך "השטן לובשת פראדה"

 

אומרים על נשים מצליחות שהן ביצ'יות, שהן מכשפות, שהן לא משקיעות מספיק במשפחה או אפילו שהן שכבו עם האנשים הדרושים כדי להצליח. אנשים לא מרגישים בנוח עם נשים מצליחות ולמען האמת, אנחנו לא ממש מחבבים אותן. תחשבו על מריסה מאייר שמאז שנכנסה לתפקידה כמנכ"לית יאהו לא הפסיקה לספוג ביקורת ציבורית על כך שהיא חזרה מוקדם מידי לעבודה לאחר חופשת הלידה ועל כך שהיא אסרה על עבודה מהבית. מאייר עזבה את גוגל ובעת קידומה היו גם שמועות על רומן עם לארי פייג', מייסד משותף של החברה.

 

זהבית כהן, ששימשה יו"ר תנובה במהלך המחאה החברתית של 2011, ספגה ביקורת על כך שהיא מנותקת ושנלחמה ברפתנים, היא גם נחשבת כמנהלת תובענית שמשיגה את מה שהיא רוצה, בלי לנסות למצוא חן. רקפת רוסק עמינח, מנכ"לית לאומי מונתה לתפקיד לאחר ששימשה כמנהלת החטיבה העסקית של הבנק והחל מיולי 2011 הייתה גם משנה למנכ"לית הקודמת, גליה מאור. רוסק עמינח ספגה ביקורת על כך שהיא קודמה בעזרתה של מאור, על כך שכבר בגיל 20 היא לטשה עיניה לראש הפירמידה. היא תוארה כקשוחה, עניינית וכמי שלא הגיעה כדי להתחבב על אף אחד.

 

למה אנחנו לא אוהבים נשים מצליחות?

 

נשים שמתקדמות בעולם העבודה משלמות מחיר חברתי על הצלחתן, ובעיקר על אותן ההתנהגויות שהביאו להצלחתן, מכיוון שהן מתנהגות בניגוד לציפייה שלנו לגבי איך נשים צריכות להתנהג, כותבת מריאן קופר, חוקרת מגדר מאוניברסיטת סטנפורד. אנחנו מצפים מנשים להיות נחמדות, חמות, חברותיות ומכילות. לכן, אם אישה מתנהגת באופן אגרסיבי או תחרותי, אם היא מראה מנהיגות החלטית ונחושה, היא סוטה מהתסריט החברתי שמכתיב כיצד היא "צריכה" להתנהג.

 

שריל סנדברג, סמנכ"לית התפעול של פייסבוק שריל סנדברג, סמנכ"לית התפעול של פייסבוק צילום: בלומברג

 

בכך שהן פועלת בניגוד לאמונות הרווחות לגבי איך אישה צריכה להיות, נשים מצליחות מעוררת רגשות שליליים בסביבה, שרואה בהן לא מספיק נשיות ויותר מדי גבריות. כך קורה שנשים צריכות לשלם מחיר חברתי בדיוק על אותם הדברים שדרושים להן כדי להצליח. אגב, גם נשים וגם גברים "מענישים" חברתית נשים מצליחות. זה לא שרק גברים פחות אוהבים נשים מצליחות, גם נשים לא ממש מחבבות אותן.

 

ד"ר מדלין היילם הראתה שנשים נענשות על ידי החברה על הצלחתן בתחומים שנחשבים גבריים. לא אוהבים אותן והן סופגות הורדה בסטטוס החברתי שלהן כתוצאה מכך.

 

מריסה מאייר, מנכ"לית יאהו מריסה מאייר, מנכ"לית יאהו צילום: בלומברג

 

חוקרים אחרים מסבירים שהמחיר החברתי הזה שנשים משלמות נובע מניסיון לשמר את הסטטוס קוו, את ההיררכיה החברתית שבה נשים פחותות מגברים. במאמר שפורסם ב-2012 מסבירות רודמן, מוס-רקוסין, פלן ונאוטס שנשים שדוחפות את עצמן כדי להתקדם ומגיעות לעמדות מפתח נחשבות "חזקות מדי" ולכן המסקנה המתבקשת היא שהמחיר החברתי שהן משלמות נועד לשמר את ההיררכיה החברתית הקיימת. הן גם אומרות שנשים אשר הגיעו לעמדות מפתח מבלי להתנהג באסרטיביות אלא עשו זאת באמצעות דיפלומטיה או שלא דחפו את עצמן באופן בולט לא נאלצו לשלם את המחיר שלא יאהבו אותן. העובדה שאשה נמצאת בעמדת מפתח לבדה אינה מספיקה כדי לגרום לאנשים לא לאהוב אותה, מה שמשנה זה ההתנהגות שלה בדרך למעלה, הקידום העצמי שגורם לתפיסה של נשים מנהיגות כיהירות, או מנותקות או "ביצ'יות".

 

אם נשים מצליחות צריכות לשלם מחיר חברתי על הצלחתן הרי שהמחיר אף גדל כשהן הופכות לאמהות. נשים עובדות שהופכות לאמהות נופלות לאחד משני סטריאוטיפים: אישה אימהית, שנחשבת חמה אך לא מצליחה ומקצועית או אישה קרייריסטית שנחשבת מקצועית אבל קרה. איימי קדי וסוזן פיסק מאוניברסיטת פרינסטון ופטר גליק מאוניברסיטת לורנס מצאו שכאשר נשים עובדות הופכות לאמהות הן מחליפות את התדמית שלהן ממקצועיות לתדמית של נשים חמות או ידידותיות. הם גם מצאו שאבות לא צריכים לבחור והם נתפסים גם כיותר חמים או ידידותיים ושומרים על תדמיתם המקצועית. עוד הם מצאו שאנשים פחות מעוניינים בלהעסיק, לקדם, או ללמד אמהות עובדות מאשר אבות או עובדים נטולי ילדים. העובדה שנשים "מרוויחות" בעת הפיכתן לאמהות את תפיסתן כחמות לא עוזרת להן, אבל העובדה שהן נתפסות כפחות מקצועיות פוגעת בהן.

 

רקפת רוסק עמינח, מנכ"לית לאומי רקפת רוסק עמינח, מנכ"לית לאומי

 

למה זה בכלל משנה?

 

אנשים אוהבים לעבוד עם אנשים שהם אוהבים. במגזין Psychology Today מנו את התכונות המיוחסות לבוסים הגרועים ביותר וביניהן חוסר כנות וזיוף, ואת התכונות של הבוסים הטובים ביותר כגון כנות ויכולת לתקשר בצורה טובה עם אחרים. אנשים שנמצאים בעמדות ניהול אחראים על אנשים אחרים ומנהלים אותם, עובדים יעבדו קשה יותר עבור מישהו שהם אוהבים ומכבדים.

 

טים דנדרס, מחבר הספר "The likeability Factor, How to Boost Your L-Factor and Achieve Your Life's Dreams" טוען שהעובדה שאוהבים אותך במקום העבודה חשובה יותר מהכישורים שלך. הוא נותן דוגמא של עובד זוטר אשר מצליח לשרוד סבבי פיטורים בחברה מכיוון שהוא אהוב ומוערך על ידי הבוסים. בנוסף לדבריו "מועמדים לעבודה מצליחים יותר אם הם מתחבבים על המראיינים. יש להם גם יותר סיכוי לשמור על המשרה שלהם בזמנים טובים ובזמנים רעים", הוא כותב.

 

אם הגעתם לעמדה בכירה באירגון רוב הסיכויים הם שהגעתם לשם בגלל שמישהו בתחילת הקריירה שלכם החליט "לתת לכם צ'אנס" ולהשקיע בכם. הסיכויים שמישהו יחליט להשקיע במישהו שהוא לא מחבב הם לא גדולים. בנוסף, אם כבר הגעתם לעמדה בכירה יהיה לכם קל יותר להעביר החלטות, בעיקר כאלה שאינן פופולאריות, אם העובדים אוהבים אתכם.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x