$
מוסף 21.03.2013

מסר מן העתיד

וייבר, אפליקציית הצ'ט והשיחות מבוססי הרשת, עוד לא הכניסה דולר אחד. אבל המייסד והמנכ"ל טלמון מרקו משוכנע שברווח שבין מפעילות הסלולר ליצרניות המכשירים מחכה לו קופון ענק. ראיון ראשון עם האיש שרואה טוב מכולם את העתיד של עולם המובייל

אסף גלעד 09:1721.03.13

יום שלישי, לפני שלושה וחצי שבועות, פאנל הפתיחה של כנס המובייל בברצלונה, אירוע הדגל השנתי של כל תעשיית המובייל הגלובלית. על הבמה רנה אוברמן, מנכ"ל דויטשה טלקום, ממפעילות הסלולר הגדולות בעולם; הנס וסטברג, נשיא ומנכ"ל אריקסון, חברת ציוד הסלולר הגדולה בעולם; וסוק־צ'אה לי, מנכ"ל קוריאה טלקום, חברת הסלולר הקוריאנית. הם מדברים על העלייה בהוצאות על תשתית סלולרית, על ירידה בהכנסות מהודעות טקסט ומשיחות טלפון. הם מתארים קשיים גדולים של חברות ענק בתחום הכי חם בעולם. אם מקשיבים רק להם, לתוכן, לטון ולשפת הגוף, נשמע כאילו כל הענף מתחיל לגמגם.

 

אבל התמונה השתנתה כשטלמון מרקו, שותפם לפאנל, השתלב בשיחה. כי מרקו (40) הוא העתיד של תעשיית המובייל העולמית. הצעיר החד הזה ישב בפאנל כמייסד ומנכ"ל וייבר, אפליקציית הצ'ט והשיחות מבוססות הרשת, אלה שנוגסות לאט לאט עוד ועוד שיחות והודעות טקסט מהמפעילות עצמן. אבל מרקו ישב שם גם כנציג כל האפליקציות - מפייסבוק וטוויטר דרך וואטסאפ ואינסטגרם ועד המשחקים החמים של הרגע - ובעצם כמי שמסמן טוב יותר מכל אחד אחר את שינוי המגמה המובהק בתעשייה, את עלייתו של עולם שהדגש בו אינו המכשיר, הקו או השירות, אלא האפליקציות. בעידן שבו מפעילות הסלולר הופכות לצינור ותו לא, יצרני האפליקציות הם המלכים החדשים.

 

מרקו עם חלונית הצ'ט המוכרת של וייבר. "הסמס לא השתנה כבר 20 שנה. הודעה באפליקציה שלנו היא כיפית יותר, מהירה יותר, יכולה להכיל תמונות, שיחות קבוצתיות. למפעילות הסלולריות אין דרך להתחרות בזה" מרקו עם חלונית הצ'ט המוכרת של וייבר. "הסמס לא השתנה כבר 20 שנה. הודעה באפליקציה שלנו היא כיפית יותר, מהירה יותר, יכולה להכיל תמונות, שיחות קבוצתיות. למפעילות הסלולריות אין דרך להתחרות בזה" צילום: עמית שעל

 

וכך, בעוד המנכ"לים של החברות הוותיקות ישבו באירוע המרכזי של הענף ונאלצו להסביר את הירידה בהכנסות, מרקו סיפר בנחת על הצמיחה המטאורית של החברה שלו בחודשים האחרונים. שירות Viber, שהושק לפני שנתיים וחצי, חצה בחודש שעבר את רף 175 מיליון המשתמשים. הוא האפליקציה החברתית עם הצמיחה המהירה בעולם, 500 אלף הורדות ביום. מרקו לא נופף במספרים כמנצח; בכלל, הוא לא מת על פאנלים כאלה, או על אירועים בכלל. "זה חלק מהעבודה. זו הפצת הבשורה של וייבר", הוא אומר ל"מוסף כלכליסט" בראיון מקיף ראשון לכלי תקשורת ישראלי. "אני לא אחד שאוהב לדבר בכנסים. זה מלחיץ וזה גוזל זמן, אתה עולה לבמה ומדבר רבע שעה, אבל מאחורי זה עומדת עבודת הכנה גדולה שבאה על חשבון דברים אחרים".

 

דויטשה טלקום הכניסה ב־2011 כמעט 59 מיליארד יורו. אריקסון הכניסה 35 מיליארד דולר. וייבר לא הכניסה אפילו סנט אחד מאז הקמתה. אבל גם זה חלק מהבשורה של דור המובייל הבא, חלק מהמהפכה של המלכים החדשים - שירות חינמי, שעדיין מחפש מודל עסקי. לא בכדי גם כל מי שסיקר את הפאנל בכנס המובייל התמקד בעיקר במרקו ובוייבר.

 

"מדברים על מה שחדש, לא על המובן מאליו", הוא מצטנע עכשיו, בפגישה במשרדים החדשים של מרכז הפיתוח הישראלי של וייבר בבני ברק. "העולם משתנה, אבל הסמס לא השתנה ב־30 השנים האחרונות. הוא הומצא ב־1982, נוסה לראשונה ב־1992 וזמין למשתמשים מ־1993, אבל מאז הוא פשוט לא השתנה. המפעילות הסלולריות מבינות שהן בבעיה, כי הן מוכרות את אותו מוצר בשני מחירים שונים לחלוטין: כסמס בתשלום או כהודעת צ'ט בחינם. אנשים כמובן מעדיפים לשלוח הודעה בחינם, אבל הם לא פונים לוייבר רק כי זה חינם. הודעה באפליקציות האלה היא גם יותר כיפית, מגיעה מהר יותר, יכולה להכיל תמונות, אמוטיקונים, שיחות קבוצתיות. למפעילות הסלולריות אין היום דרך להתחרות בזה".

 

לא מדברים על אקזיט, לא מדברים על כסף

ב־2009 מרקו חי בהונג קונג כחצי שנה. הוא היה אז מראשי הסטארט־אפ iMesh - שהתוכנה לשיתוף קבצים שנקראת על שמו היתה תוכנת שיתוף המוזיקה הראשונה שקיבלה תוקף חוקי מבית משפט אמריקאי לאחר שהוגשה נגדה תביעה. היא גם שילבה חלונית חיפוש בתוכנה כמקור להכנסות הרבה לפני שכל החברות האחרות, ובראשון בבילון ואינקרדימייל, חשבו לעשות זאת. בהונג קונג מרקו השתמש בנוקיה E71, אחד המכשירים היחידים אז שאיתם אפשר היה להתחבר למרכזיית VoIP ולקיים שיחה באמצעות האינטרנט ולא רשת הסלולר. "זה לא היה קל, אבל זה עבד", הוא משחזר, "ובאותה תקופה לנהל שיחת טלפון על תשתית האינטרנט הסלולרי היה דבר מדהים. הייתי מתקשר לחברה שלי ומבקש ממנה להפעיל סקייפ, וכל התהליך הזה היה לוקח כמה דקות עד שהיינו מתחילים שיחה. היתה הרגשה שאפשר לעשות משהו טוב יותר: לפתוח אפליקציה ולהתחיל פשוט לשוחח. ככה נולדה וייבר".

 

בפברואר 2010, עם הרעיון הזה ושלושה חברים מאיימש - איגור מגזיניק, סאני מרואלי ועופר סמוכה - הוקמה החברה. השם, אגב, לא הגיע מיידיש (שם וייבער זה נשים), כמו שרבים בארץ נוטים לחשוב. בחיפוש אחר השם, מספר מרקו, "בדקנו מאות אפשרויות. אחד העובדים הציע את שמו של הדומיין שהוא ניהל, ושהיה מוכן למסור לנו - Viber.com.

 

התחלנו לשחק עם המילה הזאת. אהבנו את זה שאפשר להשתמש בה גם בתור פועל, וגם את הדרך שבה היא מזכירה רטט שיכול להיות קשור לשיחה נכנסת או מסרון". הטלפון הרוטט היה ללוגו המוכר של החברה, תחילה בריבוע כתום ולבסוף צבוע סגול, בין פייסבוק הכחולה לסקייפ התכולה.

 

מרקו (משמאל) בפאנל בברצלונה עם מנכ"ל קוריאה טלקום, מנכ"ל אריקסון ומכ"ל דויטשה טלקום. משך את רוב תשומת הלב מרקו (משמאל) בפאנל בברצלונה עם מנכ"ל קוריאה טלקום, מנכ"ל אריקסון ומכ"ל דויטשה טלקום. משך את רוב תשומת הלב צילום: Howard Sayer

 

מרקו ושותפיו נזהרים במידע שהם חושפים על וייבר. בעלי המניות, הוא אומר, הם משקיעים פרטיים אמריקאים, ולא מוסיף. בחברה מועסקים כיום 120 עובדים, רובם במרכז הפיתוח בבלרוס ובמטה בקפריסין. במרכז הפיתוח בישראל יש כ־40 עובדים, שמתמקדים בבדיקות QA, בעיצוב ממשק המשתמש ובחלק מפיתוח המוצר. ואף אחד לא מדבר על אקזיט. וואטסאפ כבר קיבלה הצעת רכישה מפייסבוק, וככל הנראה דחתה אותה. וייבר בינתיים צומחת בקצב מרשים, ועוברת את פייסבוק במדינות רבות. מתבקש לתהות אם הצעה מפייסבוק, או מחברה אחרת, לא הגיעה.

 

קיבלתם הצעת רכישה?

"אנחנו לא מדברים על נושאים כאלה".

גם על הכסף אתם לא מדברים. וייבר היא אפליקציה חינמית, אנחנו לא יודעים כמה כסף הושקע בה, מתי היא תתחיל לייצר הכנסות ואיך ומתי תהפוך לרווחית.

 

"וייבר לא מייצרת כיום הכנסות. מצד שני, אנחנו גם לא מוציאים כסף על שיווק. אנחנו לא קונים טראפיק או משתמשים, ומשקיעים בעצם רק כמה אלפי דולרים בחודש ביחסי ציבור גלובליים. עלויות התשתית הטכנית שלנו הן לא יותר מ־200 אלף דולר בחודש. ההוצאה הכי כבדה שלנו כיום היא על שליחת הסמסים שמאשרים לבעל הטלפון את הפעלת האפליקציה.

 

"אני מאמין שכבר בשנה הקרובה נראה את וייבר מכניסה כסף, ואולי בשנה הבאה כבר תהפוך לרווחית. אנחנו לא משלבים ולא נשלב באנרים של פרסומות - אנחנו לא מאמינים בלזבל את הממשק שלנו - ולא נהפוך שירותים חינמיים לשירותים בתשלום, שירות ההודעות והשיחות יישאר בחינם (בניגוד למה שעשתה וואטסאפ, שהשבוע הודיעה שגם משתמשי האייפון ישלמו על שימוש באפליקציה). אבל יש לנו כיוונים מסחריים שחשבנו עליהם, כגון גביית תשלום על הורדה של 'סטיקרים' וירטואליים שאפשר לשלב בשיחת הצ'ט. חוץ מזה, אנחנו יושבים במקום מאוד אסטרטגי: בין יצרניות המכשירים למפעילות הסלולריות. ובמקום הזה אפשר לעשות הרבה כסף, התמונה לגבי מערך היחסים בין הכוחות האלה הולכת ומתבהרת".

 

איך אתה רואה אפליקציה כמו וייבר משתפת פעולה עם מפעילות הסלולר, שמאבדות מהרווחיות שלהן בגלל טכנולוגיות חינמיות כמו שלכם?

"הרווחים של המפעילות נשחקים, וזה מייצר אצלן מוטיבציה לשתף פעולה עם שחקניות כמונו. זה נכון שעבור המשתמשים שלהן אנחנו מחליפים את הסמס בהודעה חינמית, אבל הן יכולות להתעלם מאיתנו - או לשתף איתנו פעולה. אני חושב שאנחנו יכולים לסייע למפעילות ליצור בידול שאין למתחרות שלהן".

 

שואפים לספק בעתיד כל מה שהוא לא המכשיר או הרשת

בחודש שעבר, באינדונזיה, וייבר השיקה את שיתוף הפעולה הראשון עם מפעילה סלולרית, ניסוי חדשני בקנה מידה עולמי באופן שבו העולם הישן והעולם החדש יכולים לצעוד יחד אל עתיד רווחי יותר לכולם. על פי ההסכם של וייבר עם מפעילת הסלולר המקומית Axis, המפעילה תמכור חבילות דאטה שיאפשרו שימוש רק בוייבר. "זה משחק שבו כולם מרוויחים", מסביר מרקו. "מדובר במדינה מתפתחת שבה לרוב האוכלוסייה אין חבילות דאטה סלולריות. כאן נעשה ניסיון לתת למשתמשים חבילה זולה יותר שהשימוש בה ייעשה אך ורק לצורך האפליקציה שלנו.

 

"זו דוגמה אחת לשיתוף פעולה עם מפעילה סלולרית, אבל יש לנו רעיונות נוספים. אנחנו יכולים להציע מוצרים או שירותים שונים, ואין סיבה שהמפעילות הסלולריות לא יתחלקו איתנו בהכנסות. בעולם הרשתות המתקדמות, כמו LTE, מפעילה סלולרית יכולה להחליט שהיא נותנת עדיפות לתעבורת הנתונים של וייבר על פני שירותים אחרים ובכך להבטיח את איכות השיחה".

 

לאן אתם רוצים לקחת את החברה? מה החזון?

"עד לא מזמן ענף התקשורת התחלק לשניים: מפעילים ויצרנים. היצרנים סיפקו את המכשירים והמפעילים הביאו את הרשת ואת השירותים. בעתיד המפעילים יספקו את שירותי הרשת, היצרנים יביאו את המכשירים, ומה שבאמצע יספקו חברות כמו וייבר. אנחנו רוצים להיות החברה הדומיננטית שמספקת את כל השירותים בתווך שבין המפעילות ליצרנים. אנחנו נהיה חלק מהדרך ההולכת ומשתנה שבאמצעותה אנשים מתקשרים זה עם זה".

 

אתה מאמין שוייבר יכולה להיות חברה גדולה ועצמאית שמעסיקה אלפי עובדים, כמו סקייפ?

"אני מקווה שלא נהיה חברה של אלפי עובדים, אבל אני מאמין שנגדל - אנחנו מחפשים כרגע לא מעט מתכנתים - ובסופו של דבר ניהפך לחברה רווחית, הרי ההוצאות שלנו לא בשמים. האם החברה תירכש בסופו של דבר? זו אפשרות, אבל מצד שני עם הגדילה שלנו מספר החברות שמסוגלות להרשות לעצמן לקנות אותנו הולך וקטן. אנחנו חברה שעוסקת בפיתוח, אנחנו בונים חברה לטווח ארוך, ויש לנו הרבה פרויקטים בקנה שיראו אור רק בעוד שנה או שנתיים".

 

איך ההרגשה לעמוד מאחורי אפליקציה שהצליחה להגיע לקרוב ל־200 מיליון משתמשים?

"כיף לדעת שאתה עוזר לאנשים רבים בעולם לתקשר. וייבר נהפכה למוצר צרכני שנוגע בכל כך הרבה אנשים ברחבי העולם. אבל בשורה התחתונה מדובר בהמון עבודה, במעט שעות שינה ובאינסוף טיסות".

 

אין לי הסבר לפיגור שלנו בשוק הישראלי, אבל עוד נכבוש אותו

בנסיכות מונקו שבריביירה הצרפתית יש כ־30 אלף תושבים בלבד, שנהנים מתמ"ג לנפש של כ־180 אלף דולר לשנה – מקום ראשון בעולם, ופי שישה מהתמ"ג לנפש בישראל. ובחיים הנוחים האלה, 90% מתושבי מונקו משתמשים בוייבר.

מבחינת מרקו, הנתון הזה הוא הוכחה מובהקת לשירות שוייבר בעצם מספקת: לא חיסכון, חוויה. "הם לא פועלים מתוך חסכנות, הם לא מחפשים שירות חינמי - הודעות הסמס במדינה כולן בחינם, באדיבות מונקו טלקום, מפעילת הסלולר המקומית. הם משתמשים בוייבר כי הם מחפשים את החוויה, את כל מה שלא קיים במסרון רגיל: את הצבע, את המסביב. המשתמשים שלנו מחפשים משהו חדש, מעוניינים להיות שותפים לחדשנות, ווייבר מציעה להם את זה".

 

זה קורה לא רק במונקו. וייבר היא האפליקציה החברתית לאייפון הפופולרית ביותר ב־30 מדינות, ובהן ניו זילנד, רוסיה, פולין, הונגריה, אוקראינה, בלארוס, ארגנטינה ואורוגוואי. בדרך היא עוקפת אפליקציות מתחרות של צ'טים חינמיים כגון פייסבוק, סקייפ וטוויטר (וואטסאפ יצאה מהקטגוריה מכיוון שהיא גובה כעת תשלום על השימוש). גם בשאר המדינות, ברוב מדינות העולם למעשה, וייבר נמצאת ברשימת חמש האפליקציות החברתיות המובילות. במרביתן קצב ההורדות של וייבר גבוה מזה של אפליקציית המסנג'ר של פייסבוק, והקצב הזה כאמור רק גובר: בתוך חודשיים עלה קצב המצטרפים ביום מ־400 אלף לכחצי מיליון. בארצות הברית וייבר נמצאת רק במקום 11 בקצב ההורדות של אפליקציות האייפון החברתיות, אבל מרקו טוען, בלי לנקוב במספרים, ש"בתקופה האחרונה אנחנו צומחים במיוחד בארצות הברית, וגם בהודו, בפיליפינים וברוסיה. אלה שווקים אסטרטגיים במיוחד עבורנו כיוון שהם גדלים מהר ופוטנציאל המשתמשים בהם גדול".

 

למעשה, ישנן מדינות מעטות ביותר שבהן וייבר אינה מככבת בצמרת רשימת ההורדות מהאייפון. אחת מהן היא, במפתיע, ישראל. וואטסאפ היא אפליקציית הצ'ט הפופולרית בארץ, וממשיכה לצמוח יותר מהאחרות גם אחרי המעבר לתשלום וחרף העובדה שאי אפשר לנהל בה שיחה, כמו בוייבר. מבחינת מאפייני התוכן אין לוואטסאפ יתרון מהותי על וייבר - בוייבר ישיקו בקרוב אפשרות לראות מתי נראה המשתמש לאחרונה, כמו בוואטסאפ; בשתיהן אפשר לקבל חיווי בזמן אמת כאשר הוא כותב מסרון; ובשתיהן יש שלל אמוטיקונים (איורי פנים של הבעות שונות או סמלים קטנים). האפליקציה מבית מרקו אפילו מתאפיינת ביתרונות מובהקים - העובדה שהיא עדיין חינמית, ואפילו הסטיקרים שהיא מציגה, איורים עם מסרים כמו "בוקר טוב" או "מזל טוב".

 

מסכים של וייבר (מימין) ו-וואטסאפ. "התשלום על וואטסאפ מביא לעלייה בהורדות של וייבר" מסכים של וייבר (מימין) ו-וואטסאפ. "התשלום על וואטסאפ מביא לעלייה בהורדות של וייבר"

 

אז איך קרה שהפסדתם את הקהל הישראלי?

"וואטסאפ היתה בשוק לפנינו. היא אפליקציה שכתובה היטב, סך הכל אפליקציה טובה, יש הרבה שהן פחות מוצלחות ממנה. התחרות איתה היתה קשה מאז ומעולם, ועם זאת יש לנו כמה יתרונות על פניה, כגון ממשק הסטיקרים שמוסיף גרפיקה שאין בוואטסאפ. שם יש פחות דגש על גרפיקה ועל הפאן מסביב. האפליקציה שלנו גם רצה ברקע ולכן מהירה יותר, וההודעה נשלחת מיידית, ללא צורך להמתין. כיום אין שום דבר שוואטסאפ או סקייפ יודעים לעשות ואנחנו לא.

 

"כך שאין לזה הסבר ממשי מעבר לוויראליות בתוך ישראל. בכל מדינה הסיפור שונה לחלוטין, והצלחה במדינה אחת לא מנבאת הצלחה באחרת. עיקר השימוש באפליקציות צ'ט הוא בתוך המדינה, לכן גם הוויראליות נעצרת בגבולות המדינה. וואטסאפ אמנם פופולרית בישראל, אבל זה מקרה פרטי. בקוריאה, למשל, פופולרית האפליקציה המקומית Kakao, ביפן האפליקציה Line ובסין אפליקציית WeChat. אין לזה באמת הסבר, הדברים פשוט קורים באופן ויראלי".

 

הוא עדיין מקווה לשינוי בשוק המקומי. "אנחנו אוהבים את השוק הזה, ובחודשים הקרובים נשיק מוצרים ייחודיים לו. יש לנו מאות אלפי משתמשים ביום בישראל, אבל לא מיליונים, ואין סיבה אמיתית לכך. יש כאן שיעור חדירה גבוה של סמארטפונים, לרבים יש תוכניות עם גלישה סלולרית חופשית, כך שפוטנציאל החדירה גדול ביותר. אני מאמין שיש לנו כלים להתמודד עם וואטסאפ. האם נצליח? אי אפשר לדעת".

 

מרקו חוזר ומזכיר את הפיתוחים שהם עובדים עליהם לשנים הקרובות, ואז מציג לי כמה דגימות חשאיות עדיין. עושה רושם שיש שם כמה מוצרים שיכולים לתת פייט לא קטן לוואטסאפ ולאפליקציות אחרות. עוד לפני שהם יושקו המגמה כולה, הוא טוען, כבר פועלת לטובתם כמעט בכל העולם.

 

המעבר של וואטסאפ לדמי שימוש של דולר לשנה, מהשבוע גם באייפון, ודאי מועיל לכם.

"אנחנו מתחילים לראות עלייה בהורדות במדינות מסוימות בעקבות המהלך של וואטסאפ. מה שלאמריקאים הוא 'רק' דולר אחד, במדינות מתפתחות נחשב הרבה כסף. וייבר לעולם לא תגבה תשלום על האפליקציה, והמשתמשים צריכים להחליט אם הם רוצים לשלם או להשתמש בוייבר בחינם. הישראלים יצטרכו להכריע בין אפליקציה בתשלום שפותחה בחו"ל לאפליקציה חינמית שחלק ניכר ממנה מפותח גם בישראל".

 

לאחרונה מתחרה בכם אפליקציית טנגו, עם ממשק דמוי סקייפ שכולל שיחות וידיאו דרך האינטרנט הסלולרי וצובר פופולריות גדולה.

 

"זו אפליקציה נחמדה שבנויה היטב. עם זאת, אני חושב שהיא נכנסת לנישה ספציפית של וידיאו בסלולר, ואני לא חושב שזה שימוש נפוץ. מתי ראית פעם אחרונה אדם ברחוב מנהל וידיאו צ'ט בסלולרי שלו? אולי זו הסיבה לכך שלטנגו יש הרבה פחות משתמשים מלוייבר, אף שהיא ותיקה יותר בשוק".

 

רק כשאנחנו נפרדים אני שם לב לחולצה של מרקו: טי שירט אדומה, מכוסה כבשים לבנות, וביניהן כבשה אחת שחורה, שמרימה אצבע משולשת. זה מה שהוא מתעקש להיות, הכבשה השחורה עם האצבע המשולשת של עולם המובייל. לא ברור עדיין כמה כסף זה שווה, אבל את הרעש הוא כבר עושה.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x