$
דן אריאלי
צילום: Duke Photography
פרופסור דן אריאלי מוסף ממובילי חקר הכלכלה ההתנהגותית בעולם ומחבר רבי המכר "לא רציונלי ולא במקרה", "לא רציונלי אבל לא נורא" ו"האמת על באמת" לכל הטורים של פרופסור דן אריאלי מוסף

למה אין לי מזל?

האם יש אנשים שפשוט נולדו בני מזל? לדעתי יש. הבעיה היא שאני לא אחת מהם. א'

דן אריאלי 08:2114.03.13
א' היקרה,

 

אני חושב שיש אנשים עם יותר מזל מאחרים, ואני לא מתכוון למזל בקזינו, אלא למזל בחיים. אנשים עם מזל הם אלה שנוטים לנסות לעתים תכופות יותר, וכאשר מנסים יותר גם מצליחים יותר. קחי לדוגמה שחקן כדורסל שמנסה לקלוע שלוש פעמים במשחק, לעומת שחקן שמנסה לקלוע 30 פעמים. גם אם אחוז הקליעות של השחקן הראשון טוב יותר, עדיין אין מה להשוות בין מספר הנקודות האבסולוטי שכל אחד מהם יקלע. ולעתים קרובות סופרים את ההצלחות ועוקבים פחות אחרי כישלונות, וכך אנשים שמנסים הרבה נראים בעלי מזל, אף על פי שלא יודעים מה שיעורי ההצלחה שלהם.

 

מה העצה שלי? ראשית, החיים הם משחק של מספרים, ולכן כדאי לך לנסות לעתים קרובות יותר, וכך להצליח לעתים קרובות יותר. שנית, כשאת מזהה אצל אנשים מזל, בדקי כמה פעמים הם ניסו.

 

החיים הם משחק של מספרים החיים הם משחק של מספרים צילום: shutterstock

 

איך לקבל יותר טיפים?

 

אם מיישמים במסעדה את שיטת השוטר הטוב והשוטר הרע, כלומר דואגים שמלצר אחד יהיה לא יעיל, ואז מלצר אחר יחליף אותו ויעשה מעל ומעבר, האם זה יגרום ללקוח להשאיר יותר טיפ, שבו שני המלצרים יתחלקו? דוד

 

לדעתי כן. והמלצרים אפילו לא צריכים להתחלק בטיפים, רק להחליף תפקידים משולחן לשולחן.

 

חבר שלי שעבד בחברה גדולה ניסה לשנות את מוטו השירות שלה מ"אנחנו עושים את מה שצריך עבור הלקוחות שלנו" ל"אנחנו מפשלים בגדול בניסיון הראשון ואז יוצאים מגדרנו כדי לתקן את זה".

 

לפי הרעיון שלו (שדרך אגב, נדחה על ידי ההנהלה), כשאנשים מקבלים את השירות שציפו לו הם מקבלים זאת כמובן מאליו, אבל אם הם מתוודעים להבדל בין שירות טוב וגרוע, הם עשויים להעריך יותר את השירות הטוב. להערכתי כמה תעשיות ובתי עסק כבר עלו על הרעיון הזה. היכנס לכל מסעדה בשדה תעופה בארצות הברית, ותראה איך מספקים שירות גרוע בצורה היעילה ביותר.

 

שאלות לדן אריאלי: askdan@calcalist.co.il

בטל שלח
    לכל התגובות
    x