• תפריט
יזמות בחינוך

השמיים הם הגבול: מלמדים איך לפרוץ את המעגל

מוריה בן-עמי ואלדד פוסטן מפעילים את המיזם "השמי"ם הם הגבול" שנועד לפתח יכולות שונות בקרב בני נוער מאוכלוסיות מוחלשות

רעות ברנע 11:1515.11.12

השמי"ם הם הגבול

שם המיזם: השמי"ם הם הגבול (שמי"ם - שינוי, מסוגלות, יוזמה, מנהיגות)

היוזמים: מוריה בן-עמי ואלדד פוסטן

איפה פעיל: בארבע שכונות בירושלים

משתתפים: כ-50 תלמידים

המטרה: פיתוח תחושת מסוגלות אצל בני נוער מאוכלוסיות מוחלשות

החזון: הפעלת הפרויקט בכל רחבי הארץ ושיתוף פעולה עם משרד החינוך

 

מיזמי חינוך נוספים:

חינוך ילדים ובני נוער בתחומים פיננסיים וצרכניים

אמנות היא חינוך

אקדמיית הצב: תכנות מגיל צעיר

בית חינוך "דרך רוח": נותנים כבוד למקצועות ההומניים

ספייס איי.אל: להנחית חללית על הירח תוך כדי עידוד הנוער ללמוד מדעים

מסלולרי: תלמידים מפתחים אפליקציית טיולים

 

"אחד הדברים המשותפים לבני נוער שמגיעים מאוכלוסיות מוחלשות הוא תחושה של מסוגלות עצמית נמוכה מאוד" אומרת מוריה בן-עמי, אחת מיוזמות הפרויקט "השמי"ם הם הגבול". בימים אלה מפעילה בן-עמי עם שותפה למיזם אלדד פוסטן ארבע קבוצות הפועלות ברחבי ירושלים שמטרתן לשפר את תחושת המסוגלות הזו אצל אותם בני נוער.

 

"אלדד ואני הכרנו בתנועת 'התעוררות' הירושלמית בה אנחנו חברים" מספרת בן-עמי. "הוא סרן בחובלים ששירת 6 וחצי שנים בצבא ועבד עם קבוצה של אוכלוסיות מוחלשות בנווה שרת בת"א, ואני עוד לפני שירותי הצבאי התנדבתי בפנימייה לנוער בסיכון. שנינו בעלי ניסיון ומכירים את הבעייתיות אצל בני נוער שבאים מהמקומות הללו, ולשנינו הפריע מאוד ההבדל ביניהם ובין אנשים כמונו שגדלו בסביבה נורמטיבית וקיבלו תמיכה. עשינו מחקר מקיף וגילינו כי רוב בני הנוער הללו מבלים את חייהם בתחושה שזהו גורלם ואין להם את הכוחות לצאת מהמצב בו הם נמצאים, ובהרבה מקרים גם אין להם כל שאיפה לעשות זאת. התוכנית שיזמנו עוסקת בדיוק בזה – להקנות להם את התחושה שהם מסוגלים לפרוץ את המעגל הזה".

 

איך פועלת התוכנית?

"אנחנו נמצאים כרגע בשלבים מאד התחלתיים. בקיץ האחרון ערכנו פיילוט ונכון לעכשיו אנחנו מפעילים קבוצות בארבע שכונות בירושלים: בנווה יעקב, במושבה הגרמנית, בגימנסיה ובקטמון. את הקבוצות הללו מדריכים סטודנטים מהאוניברסיטה העברית שמקבלים עבור ההדרכה מלגת לימודים מלאה, מלבד קבוצה אחת שמודרכת על ידי אנשי שנת שירות של עמותת 'בקהילה'".

 

"הקבוצות מונות 15-10 תלמידים בכיתות ז, ח' ו-ט' מאותן השכונות, שנפגשים אחת לשבוע ועובדים בעזרת המדריכים על קבלת כלים לפיתוח מסוגלות. העבודה עם הילדים נחלקת לשני חלקים: במחצית השנה הראשונה הם עוברים פעילויות במתכונת הדומה לזאת שנהוגה בתנועות נוער. ההבדל הוא שבתנועות נוער הפעילות נעשית ברוב המקרים כדי להעביר ערכים אוניברסליים או חברתיים. אצלנו מטרתה היא להעניק כלים לילדים. אנחנו עובדים איתם על פיתוח של יכולות ורבליות, התמודדות עם תסכולים, זיהוי של הצדדים החזקים שלהם והתפישה שלהם את עצמם בתוך מעגלים חברתיים. המטרה היא שבסוף מחצית השנה הראשונה לילדים יהיה ארגז כלים ובו כל המיומנויות הללו. אבל ארגז כלים הוא לא מספיק אם אתה לא יודע להשתמש בכלים שבתוכו, וכאן באה לידי ביטוי המחצית השנייה של השנה. בחצי השנה הזו הילדים עושים, יחד עם המדריכים, פרויקט כלשהו למען הקהילה. הוא יכול להיות במסגרת בית הספר או השכונה, והוא כולל עבודת שטח – הקבוצה מוצאת צורך כלשהו שלא מקבל מענה באותו המקום ופועלת בכדי לתת לו מענה. הפרויקט הזה הוא כלי חווייתי המיועד לשם יצירת תחושת ההצלחה אצל הילדים, התחושה כי הם מסוגלים".

 

בן-עמי. "המטרה - להעניק כלים לילדים" בן-עמי. "המטרה - להעניק כלים לילדים"

 

איך נבחרו מדריכי הקבוצות?

"זה היה תהליך מאוד מדוקדק. פרסמנו את הפרויקט דרך אגודת הסטודנטים של האוניברסיטה העברית, וקיבלנו למעלה

מ-200 קורות חיים. ביצענו ראיונות ואחריהם סדנת מיון, שבסופה נותרו המדריכים הנוכחיים".

 

מי מממן את התוכנית?

"נכון לעכשיו אנחנו עובדים על בסיס תרומות. אלדד ואני עבדנו מאוד קשה בכדי למצוא את האנשים שהאמינו בנו ורצו לתמוך. כדי להתרחב אנחנו זקוקים לעוד אנשים כאלה".

 

יש תוכניות להתרחבות?

"כמובן, גם בשבילנו השמים הם הגבול. כרגע אנחנו מתמקדים בירושלים במטרה לפתוח רשת שתפעל ברוב השכונות בעיר, אבל לאחר מכן המטרה היא להתרחב גם למקומות אחרים בארץ. החלום הוא שהפרויקט יאומץ על ידי משרד החינוך ויהיו לו אמא ואבא קבועים".  

בטל שלח
    לכל התגובות
    x