$
שיזף רפאלי
ד"ר שיזף רפאלי פרופ' רפאלי הוא ראש המרכז לחקר האינטרנט באוניברסיטת חיפה לכל הטורים של ד"ר שיזף רפאלי

האם החל עידן טכנולוגי חדש?

ה־SoLoMo הוא שמו של העשור הבא ברשת

שיזף רפאלי 09:1205.07.12

לפני יותר מעשור דיברו על "מות המרחק" - האופן שבו תקשורת אונליין ושיחות וידיאו יפחיתו את הצורך בנסיעות עסקיות, יפגעו בענף התעופה ויאיצו תהליכים בעולם העסקים. מאז הרבה דברים מתו, ויותר נולדו. פייסבוק הולכת ומשנה את מושג חיי החברה. רשתות כגון טוויטר ופורסקוור, שעדיין לא תפסו כאן כמו בעולם, מתחילות להגשים תחזיות כגון מות מדורות השבט, ומצב שבו כל אדם מקבל רק את המידע שמעניין אותו ורק את הדעות שאיתן הוא מסכים; או תחזית אחרת, של אובדן הפרטיות ומצב שבו כולם יודעים איפה כולם נמצאים. אפליקציות חדשות שעדיין לא תפסו בעולם מנסות גם הן לקחת את הנושא כמה צעדים קדימה, וסביר שירידת מחירי התקשורת הסלולרית ועליית חבילות הגלישה בלי הגבלה יהפכו אותנו הישראלים לשיאני השירותים החברתיים של העתיד, כמו שאנחנו מצטיינים בפייסבוק כיום.

 

בשנה האחרונה גם נכנס לשימוש שם חדש שמתאר את התרבות התקשורתית המתגבשת: "SoLoMo", חיבור המילים Social, כלומר טכנולוגיית רשתות חברתיות, Location, כלומר כלים שמזהים את מיקום המשתמש, ו־Mobile, סלולריים וטאבלטים. השילוש של חברתיות, מעקב וניידות כבר מעצבים מחדש את סגנון חיי היומיום, הפנאי והעסקים.

מדריכי הטיולים המתומצתים, שמתמקדים במידע שימושי, כבר מתחלפים בשירותים סלולריים שמנווטים אותך ברחובות ערים בחו"ל, שולפים הסברים, ומדווחים על שעות כניסה, מחירי כרטיסים, הצפיפות בתור והדרכים לעוקפה.

 

יישומים מתקדמים יותר מציגים דירוגים והמלצות מגולשים וממומחים. משירות Yelp האמריקאי דרך פורסקוור, Google Places, אפליקציית האייפון Where ומיזמים ניסיוניים ליצירת ויקיפדיה־חיה לערים שלמות - ה־SoLoMo החליף את המזלגות והכוכבים המסורתיים של מישלן במשהו מקיף, מעמיק ומעודכן הרבה יותר, שניזון מחוכמת ההמונים ויודע איפה בעל הטלפון נמצא ומה הוא צריך. גם תעשיית ספרי התיירות מדפיסה פחות ספרים ומעלה את הזמינות הדיגיטלית שלה ואת שירותי מיקור ההמונים לכתיבה ודירוג. עלינו כיתה.

 

הגלישה בטלפון נעשתה זולה אפילו יותר מהשיחות הגלישה בטלפון נעשתה זולה אפילו יותר מהשיחות צילום: בלומברג

 

ותיירות היא הקטנה שבדוגמאות. הגלישה בטלפון נעשתה זולה אפילו יותר מהשיחות, בעידן שאחרי "מהפכת כחלון". אנשים גולשים בטלפון לא רק ברכב ובזמן ההמתנה למטוס, אלא גם בטיסות עצמן ותוך כדי רכיבה על אופניים. ואנחנו מתחילים גם ללכת בעקבות מדינות אחרות שאימצו את הסלולרי ככלי לדעת כמה מקומות פנויים יש בחניון והיכן מתקני האופניים להשכרה. עוד שימוש סלולרי שבקרוב יהיה נפוץ יותר הוא אימוץ הטלפון כאמצעי תשלום חלופי. פייפאל האינטרנטית ומתחרותיה, ובהן פנגו הישראלית, כבר מתחרות בחברות כרטיסי האשראי הוותיקות כאמצעי תשלום, ובינתיים חברת כרטיסי אשראי ישראלית כבר החלה לשווק מדבקה שתוצמד לטלפונים סלולריים ותהפוך את הטלפון לכרטיס אשראי שקונה דברים בנגיעה.

 

הטעימה הזאת, על קצה המזלג, היא ממהפכה טכנולוגית שעשויה להפוך את השירותים הדיגיטליים שהכרנו עד היום לפרק היסטורי נשכח, ל"מה שהיה בשנים המוקדמות של האינטרנט". רבים מאיתנו עדיין לומדים להשתמש בהמצאות החדשות ולמצות את האיכויות שלהן. רבים עדיין נצמדים למוכר וכמה מאיתנו יושבים ומחכים ש"שיגעון האינטרנט הזה" יעבור והחיים ישובו להיות כפי שהכרנו אותם. אבל הקשר עם המשפחה, בין אם באימייל או בטלפון; הקשר עם העבר והעתיד דרך הטיימליין; הצ'ק אין של פורסקוור, הקשר עם המציאות והאקטואליה דרך טוויטר ודומיו - כל אלה הם יותר מטרנד. הם פעמי שינוי.

 

לפני יותר מיובל היתה ההזמנה לערב הקרנת שקופיות נושא עסיסי לסאטירה בידיו של אפרים קישון. ההזמנה היתה שם נרדף לשיעמום. כעת, עבור רבים השיטוט ברשתות החברתיות הוא ערב שקופיות נצחי ומלא חדווה, שיעמום מסתתר בצורות אחרות ובפינות אחרות, ואיפה אפרים קישון, ואיפה הפיליטון ההוא.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x