$
גילעד נס

היכן הייתם כשפרצה המהפכה הסלולרית?

הנגיסה בכוחן של חברות הסלולר הגדולות לא תיוותר בלא מענה, והמלחמה תתרחש בכל החזיתות

גילעד נס 06:5615.05.12

כשהחלו האייפון וממשיכיו לחדור לישראל היה כבר ברור כי חברות הסלולר מאבדות את האחיזה בצרכן. תחילה היה אפשר לוותר על שירותי התוכן ובהמשך, ככל שהישראלי הפך מיומן בהורדת אפליקציות, גם על שירותי ההודעות (SMS ו־MMS). גם שיחות הטלפון עצמן, במיוחד בחיוג לחו"ל או בשימוש בחו"ל,

הפכו, הודות לסקייפ, וייבר ודומותיהן, לכבישים עוקפי־ספקית.

 

זמנו של הארנק לדבר

 

לקראת כניסת המפעילים הוירטואליים ניסו חברות הסלולר למנף את השירות - "חברת הסלולר שלך מכירה אותך, היא מתאימה לך תוכנית לצרכיך, מעניקה לך מכשיר ואף מתקנת אותו, מדוע לך להתחבר למפעיל של סופרמרקטים?". כניסתו של רמי לוי אפשרה לראשונה ללקוחות ששוחחו מעט להיווכח כי יש אלטרנטיבה. השקת הום סלולר הציבה אלטרנטיבה נוספת באותו סגנון, אך הכניסה של YouPhone בתחילת השבוע כבר הציגה מודל סבסוד הדדי - המשך לצרוך את מה שאתה רגיל לו בסופרמרקט ובתחנת הדלק וחשבון הסלולר שלך יוזל. בלי ערוצי טלוויזיה לטאבלט, בלי מיזם מוזיקה לאייפון - המפעילים הווירטואלים נותנים לך צינור זול, והאפליקציות נותנות את השאר.

 

את המכה הניצחת לטענה כי שירותי הערך המוסף של חברות הסלולר הגדולות יאפשרו להן לשמר את הלקוחות הציגו אתמול גולן טלקום ו־HOT Mobile - צינור תקשורת בלתי מוגבל ב־89–99 שקל, במיוחד לצרכן שמצהיר כי הוא מתכוון לחזור לרחובות ולדרוש את הוזלת יוקר המחיה - נשמע אטרקטיבי יותר מתשלום עודף על טלוויזיה בסלולר. הכל נזרק לפח - עכשיו הארנק מדבר.

 

אם תסדיר גולן טלקום את רישיון השיחות הבינלאומיות מול משרד התקשורת, היא צפויה לאיים גם על הכנסותיהן של החברות בתחום, בזק בינלאומי, סמייל, נטוויז'ן או חברות אחרות. אובדן הלקוחות של החברות הבינלאומיות במקרה זה יהיה שווה למספר הלקוחות של גולן בסלולר, כך שעד שתחליט שהיא מציעה שיחות לחו"ל גם מטלפונים נייחים, יכולות החברות הבינלאומיות להתנחם בכך שהשפעתה תהיה מוגבלת.

 

מנגד, גם HOT הגישה בקשה לקבלת רישיון דומה, וגם היא עשויה להציע שיחות חינם מהסלולר של HOT Mobile לחו"ל. היקף השיחות לחו"ל מטלפונים ניידים הולך ועולה, במיוחד לאור שליטתן של פרטנר וסלקום בסמייל ונטוויז'ן בהתאמה. קשה לראות מצב שבו גם האחרונות לא מציעות שיחות בחינם לחלק מהיעדים, ושוחקות עוד יותר את ביצועיהן של ספקיות השיחות הבינלאומיות.

 

לקראת קרב בשוק הקווי

 

מנכ"ל HOT Mobile יעקב נדבורני מסביר בראיון עמו כי החברה החליטה להתמקד בסלולר, במקום לנצל את הייחוס לחברה־האם ולמכור חבילה המשלבת גם טלוויזיה וטלפוניה קווית. הלחץ על ספקיות השיחות הבינלאומיות והימנעות HOT Mobile מחבילה משולבת כרגע רק מדגישים כמה היא יכולה להיות מאיימת בעתיד. ספקיות האינטרנט, שהן ספקיות השיחות הבינלאומיות, שהן למעשה סלקום ופרטנר, ממתינות לפתיחת השוק הסיטונאי, שיאפשר להן להשיב מלחמה ב־HOT במגרש הבית שלה - טלוויזיה ותשתית אינטרנט. אל תופתעו אם הנגיסה של HOT Mobile וגולן במגרש הבית של הסלולר תביא את סלקום ופרטנר להפעיל שוב לחץ על השר כחלון, בדרישה לעכב את ביטול ההפרדה המבנית שאמורה להפוך את בזק ו־HOT לבעלות כוח רב יותר, ולדרוש את האצת תהליך השוק הסיטונאי שיגביל את כוחן של בזק ו־HOT בתשתיות התקשורת הקוויות.

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x