$
פרסום ושיווק

רוה"ח: "המאזן של רמי לוי זה מאזן של חנות מכולת"

מספר שעות העבודה של רואי החשבון החיצוניים שבדקו את רמי לוי ב־2011 עמד על 866, לעומת 2,640 בוויקטורי ו־2,435 ברשת צים שיווק

גיל קליאן 09:52 18.04.12

 

שעות הביקורת החשבונאית המוקדשות לבחינת התוצאות הכספיות של רשת רמי לוי שיווק השקמה הן מעטות משמעותית, לעומת קמעונאיות אחרות הנסחרות בבורסה של תל אביב. הדבר נכון גם כאשר משווים את רמי לוי לרשתות בעלות פעילות דומה, כגון ויקטורי וצים שיווק - כך עולה מבדיקת "כלכליסט". התמונה חוזרת על עצמה גם בחישוב היקף שעות העבודה מתוך ההכנסה השנתית של הרשת. עם זאת, בשכר המשולם לרואי החשבון, רמי לוי דווקא ניצב בראש הרשימה.

 

גורמים במשרדי רואי החשבון שראו את הנתונים סבורים כי "לא אמורים להיות כאלה פערים בין הביקורת אצל רמי לוי לשאר החברות. רק ספירות המלאי אמורות לקחת יותר מהשעות שנרשמו אצל רמי לוי".

 

 

אי־סדרים בענף

 

אם אכן הביקורות אצל רמי לוי מועטות יותר מאצל המתחרים, הדבר עלול להעלות חשש כי הרשת נמצאת בסיכון גבוה יותר לתקלות חשבונאיות. תקלות אלו אינן חריגות בשוק; רק בשנה האחרונה התגלו אי־סדרים חשבונאיים בקו־אופ ישראל שחייבו את החלפת ההנהלה. גם אצל אופיס דיפו (המדווחת לבורסה דרך המשביר לצרכן) התגלו טעויות חשבונאיות שהעמידו את החברה במצב שבו היא אינה עומדת באמות המידה הפיננסיות לבנקים; גם במקרה שלה ההנהלה הוחלפה בעקבות הגילוי.

 

רמי לוי דיווח כי מספר שעות העבודה של רואי החשבון החיצוניים שבדקו את הרשת ב־2011 עמד על 866, לעומת 2,435 בצים שיווק ו־2,640 בוויקטורי. במקרה של ויקטורי, גם כאשר מנכים למשל את שעות הביקורת שהוקדשו להכנת התשקיף, עולה כי ויקטורי דיווחה על 1,120 שעות ביקורת שנדרשו לצורכי הרשת עצמה. מספר הסניפים של ויקטורי זהה לזה של רמי לוי (נכון לסוף 2011), ובכל זאת נדרשה הראשונה למספר שעות ביקורת שהיה גבוה ב־29% (בניכוי השעות שהוקדשו לתשקיף).

 

הנתון החיובי יותר אצל רמי לוי קשור לתשלום לרואי החשבון המבקרים - שם משלם לוי את השכר לשעה הגבוה ביותר מבין קמעונאיות המזון הנסחרות בבורסה. צים שיווק משלמת את השכר הנמוך ביותר, 106 שקל לשעת ביקורת, ודו"חות החברה הציגו מגמה מעניינת: בעוד שמספר שעות הביקורת ב־2011 גדל, התשלום הכולל לרואי החשבון דווקא ירד. לשם השוואה, ב־2010 שילמה צים שיווק לרואי החשבון שלה 176 שקל לשעה.

 

"ביקורת בלי הגבלה"

 

ברמי לוי דחו לחלוטין את הטענות על ביקורת חשבונאית לוקה בחסר. יואל שלוי, שותף במשרד רואי החשבון המופקד על דו"חות רמי לוי, אמר כי "דו"חות רמי לוי זה המאזן הכי פשוט בעולם. אין נדל"ן, אין מוניטין, כל הכללים של ה־IFRS כמעט לא חלים על הדו"ח. זה מאזן של חנות מכולת, בלי להעליב כמובן".

 

היועץ המשפטי של החברה רן אפרתי מסר כי "מעולם לא הגבלנו את רואי החשבון שלנו בשעות. מה שהם חושבים שצריך, זה מה שהם יקבלו". אפרתי ציין כי הדיווח לא כלל 282 שעות עבודה של רואי חשבון במסגרת פרויקט ISOX (בשנים 2010 ו־2011) ואת הביקורת על החברה־הבת העוסקת בשיווק ירקות.

 

תגובת צים שיווק: "התקשרות החברה עם משרד רואי החשבון נקבעת בכל שנה מחדש והנה על בסיס גלובלי, כאשר היקף השעות נקבע על ידי משרד רואי החשבון. זאת, בהתאם לצרכים ולדרישות מקצועיות בינלאומיות שבהן המשרד נדרש לעמוד. התחשיב השעתי הנו אך ורק פועל יוצא מריבוי השעות המושקעות על ידי משרד רואי החשבון בביקורת על הדו"חות, על פי דרישתנו ובהתאם למדיניות של שקיפות וגילוי נאות מלא ואופטימלי בדו"חותינו".

x