• תפריט
7.4.11

ניקיון בתוך נוף מבולגן

"מינימליזם זה להשאיר רק את מה שחשוב. לתמצת על האריזה רק מסר אחד מרכזי, כי יותר משלושה מסרים והעין כבר לא יודעת לאן ללכת"

שלי פריצקר 09:5307.04.11

פרסום טוב אולי הכרחי לקידום מכירות, אבל אינו מספיק. גם אריזת המוצר, שצריכה ליצור בולטות בין שלל המוצרים הדומים שנמצאים על המדף, תורמת לגרף המכירות. האם מינימליזם פועל גם בפן העיצובי? "מינימליזם זה להשאיר רק את מה שחשוב", מסביר עדלי סטוק, מעצב גרפי והבעלים של עדלי אנד פרטנרס לבניית מותג ותקשורת שיווקית. "על כל אריזה צריך לתמצת מסר אחד מרכזי, כי יותר משלושה מסרים והעין כבר לא יודעת לאן ללכת. לא כל אריזה דורשת עיצוב מינימליסטי, זה לא תמיד משרת אותה נאמנה, אבל ברוח המודרניזם אני מאמין שהיא צריכה להיות כזו מהסיבה הפשוטה שהמדפים רוויים באינפורמציה, אנחנו מוצפים במסרים, אז בהרבה מקרים העיצוב המינימליסטי הופך לאפקטיבי יותר".

 

קונדומים של R3. תחושה של ריגוש וסקסיות קונדומים של R3. תחושה של ריגוש וסקסיות צילום: עדלי סטוק

 

מתי זה לא נכון?

"יש מקרים שבהם רוצים להעביר תחושת עושר, ואז מינימליזם לא בהכרח משרת אותו. לפעמים צריך יותר ממסר אחד על אריזה. למשל במוצרים שפונים לילדים החוקים הם אחרים לגמרי". עדלי הוא זה שבנה את המותג אסקייפ של פלאפון, שעוצב בשפה ויזואלית מאוד עשירה ורוויית צבע ואלמנטים משום שהמותג נועד לצעירים.

 

ב־1986, אחרי תואר ראשון בבצלאל, נסע סטוק ליפן ובמשך עשר שנים עבד ולמד שם לתואר שני בעיצוב - מה שעיצב את האופי המינימליסטי של עבודתו. "העיצוב היפני הוא מאוד מינימליסטי. זאת תפיסה שבאה מהעולם של הזן. בין 1990 ל־1996 עבדתי במשרדים הראשיים של חברת הקוסמטיקה הגדולה שיסיידו, שם הנושא של המינימליזם הוא אחד המוטיבים העיקריים - אריזה נקייה, פשוטה ומאוד מינימליסטית".

 

טרה. עיצוב ישיר מאוד טרה. עיצוב ישיר מאוד צילום: עדלי סטוק

 

בשנים האחרונות סטוק אחראי לעיצוב של קו מוצרי החלב של טרה - עיצוב מינימליסטי שנועד להתמודד עם המתחרים החזקים בשוק וליצור בידול. "במקרה של טרה, העיצוב עם הכתמים השחורים על רקע לבן, שנראים כמו פרה, יצרו מוצרים נקיים בנוף המבולגן. האריזה הזאת מאוד בולטת במינימליסטיות שלה. היא נקייה ופשוטה, ומעבירה את התחושה של חיבור ישיר לפרה ושל המסר ש'הכל מתחיל בפרה' ושהפרות של טרה שמחות ומטפלים בהן היטב. הקמפיין של טרה עלה אחרי השינוי בעיצוב האריזות ונרשמה אז עלייה דרמטית במכירות. קשה לומר אם העלייה היתה בגלל האריזות או בגלל הקמפיין, אבל סביר שמדובר בשילוב של שני האלמנטים האלה. חשוב שהכל ידבר בשפה אחת כדי להגדיל את האפקטיביות. מחקרים מראים שילדים מבקשים היום את החלב עם הפרה, שיש בזה משהו מאוד ישיר. זו הוכחה להצלחה של עיצוב האריזות.

 

"גם האריזה של מולר, שהיא חצי שקופה עם הפירות, עלתה למדפים לפני הקמפיין, וזה תפס. זה אמנם מותג בינלאומי, אבל העיצוב לאריזות נעשה בארץ ומתוך מחשבה לשדר בינלאומיות של מוצר פרימיום, וזה הצליח. הרבה חושבים שהאריזות עוצבו בחו"ל".

 

תן דוגמה נוספת להתמודדות עם התחרות העזה שעל המדף באמצעות מינימליזם.

"עשיתי סדרה של אריזות לקונדומים למותג R3. המדף של הקונדומים מאוד צבעוני, ואנחנו העזנו לעשות משהו חדשני ועיצבנו אריזה שחורה לגמרי עם כיתוב מינימליסטי, כשעל כל אריזה היה קו דק של ריצ'רץ' בצבעים שונים כדי ליצור בידול בין הסוגים השונים. למעשה בידלנו את כל קו המוצרים של R3 על המדף באמצעות גוש שחור. ניסינו להעביר תחושה של ריגוש וסקסיות, לחבר את הצרכן לחוויה כבר במעמד הקנייה. זו עבודה שזכתה בפרסים".

 

אילו עיצובים אתה אוהב במותגים בינלאומיים?

"אחד הדברים היפים באייפון של אפל, למשל, זה שאתה מסתכל עליו ואומר: 'יש כאן כל מה שצריך ולא חסר כלום'. יש מינימליזם ושלמות מסוימת. הוא שלם בפשטות שלו". 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x