$
אריה טל

איך לנצל את התמחור הנוח לשופינג

השיפור במצב הרוח הצרכני בארה"ב נותן את אותותיו ברשתות השיווק. שלוש המלצות לחברות שבולטות בצמיחה ובמחיר מניה נוח

אריה טל 07:3002.03.11

מדד אמון הצרכנים של אוניברסיטת מישיגן הפתיע לחיוב כשעלה בסוף השבוע שעבר ב־4.5%. רוב הגופים הפיננסיים העריכו דווקא כי אמון הצרכנים האמריקאים עלול להיפגע, בגלל עליית מחירי הדלק, עליית מחירי המזון וחולשת שוק הדיור. אלא שלדעת 5,000 משקי הבית שהשתתפו בסקר, האופק הכלכלי ב־12 החודשים הבאים עשוי דווקא להשתפר.

 

אופטימיות זהירה ניתן לשאוב גם מהשיפור הנמשך בפעילות העסקית בארה"ב, שבא לידי ביטוי בדו"חות החברות, מהשיפור הזוחל בשוק התעסוקה ומהעלייה ברמת העושר בעקבות הגאות בשווקים הפיננסיים, ומעדכון תחזית הצמיחה של הבנק הפדרלי, אשר העלה את תחזיתו ל־2011 מ־3%-3.6% לטווח של 3.4%-3.9%.

 

מגזר הקמעונאות הוא זה שמשקף בצורה הטובה ביותר את מצבם של הצרכנים האמריקאים. לפי נתוני משרד העבודה בארה"ב, מגמת העלייה בפעילות הקמעונאית נמשכת מאז ינואר 2009, ומגזר זה צפוי להציג צמיחה איתנה גם במהלך 2011 ו־2012 עם צמיחה של 6.4% ו־5.9% בהתאמה לעומת צמיחה של 3% ב־2010.

 

אחד האינדיקטורים הטובים לבחינת המגמות במגזר הקמעונאות, ובחינת פעילותן של החברות באופן פרטני, הוא נתוני סקרי המכירות של הרשתות הקמעונאיות, הנקראים Same Store Sales (מכירות בחנויות זהות). סקרים אלו עוקבים אחר המכירות בחנויות הפועלות לפחות 12 חודשים (ומנטרלים את השפעת הצמיחה במכירות הנובעת מפתיחה נוספת של חנויות). סקר זה מאפשר גם לאנליסטים להשוות בין פעילויותיהן של הרשתות השונות, ולבחון מגמות צמיחה של רשתות ספציפיות.

 

נציג לפניכם בעמוד זה שלוש רשתות קמעונאיות משלושה תת־מגזרים (בתי כל־בו, רשתות אופנה ורשתות מוזלות לבית), הבולטות בצמיחתן ובביצועיהן לאורך זמן.

   

רשתות אופנה

Limited Brands היא בעליה של מותגי ההלבשה התחתונה לנשים ויקטוריה סיקרט ו־La Senza, ומותג מוצרי הטיפוח Bath & Body Works. החברה, שמפעילה כ־3,000 חנויות בצפון אמריקה הציגה בינואר קצב צמיחה חריג של 24% במכירות החנויות הזהות בהשוואה לחודש המקביל אשתקד - פי 12 מממוצע המתחרות בענף.

 

גם בנטרול חודש ינואר, צמחו מכירות החברה ב־12 החודשים האחרונים בקצב שנתי ממוצע של כ־9% לעומת קצב של 2% בקרב המתחרות.

 

 

מלבד זאת, מציגה החברה גידול ב־EBITDA זה חמישה רבעונים ברציפות, וברבעון האחרון של 2010 הציגה גם צמיחה של 27% ברווח הנקי. להערכתנו, LTD תמשיך להציג ביצועים חיוביים השנה בהובלת מותג ויקטוריה סיקרט, ולהגדיל את נתח השוק שלה בהלבשה התחתונה בארה"ב, שעומד כיום על 25%. בנוסף, צפויה החדרת מותגי החברה לשווקים נוספים.

 

שווי השוק של החברה הוא כ־10.4 מיליארד דולר. להערכתנו, המניה מתומחרת בדיסקאונט, המתבטא במכפילי רווח חזוי ו־EV/Ebitda נמוכים בהשוואה למתחרות: 14 ו־6.5 בהתאמה לעומת 17 ו־8.2 - ממוצע החברות בענף.

 

רשתות מוזלות לבית

קוסטקו (Costco) מפעילה רשת של 582 מגה־חנויות דיסקאונט ברחבי העולם, מרביתן בארה"ב והיתר בקנדה, בריטניה ובמספר מדינות באסיה. מכירת המוצרים בחנויות מתבצעת בסיטונאות, ולחברי מועדון בלבד המונים למעלה מ־60 מיליון לקוחות, מהם כ־10 מיליון עסקים.

 

הצמיחה במכירות קוסטקו בחנויות הזהות בולטת בהשוואה לממוצע רשתות הדיסקאונט: עלייה של 6% בחודש ינואר לעומת ממוצע של 4.2% בענף. ב־12 החודשים האחרונים רשמה החברה צמיחה ממוצעת של 4.4% במכירות לעומת 2.8% - הגידול בתעשייה.

 

 

למעט התמתנות קלה ב־2009, רשמה החברה גידול במכירותיה בכל שנה מאז 1990 (8% לשנה בממוצע), ושיעורי רווחיות גבוהים יחסית לענף בכל שנה החל מ־1994. מניית החברה פופולרית בקרב המשקיעים האמריקאים לאור עקביות זו.

 

להערכתנו, עליות מחירי הדלק והסחורות יעודדו את הצרכנים לערוך קניות בהיקפים סיטונאיים ברשתות הדיסקאונט. קוסטקו היא השקעה טובה לתקופה זו, לאור צמיחתה המרשימה והמודל העסקי, ולמרות רמות המכפילים הגבוהות - מכפיל רווח חזוי 19 ו־EV/Ebitda חזוי של 9 לעומת 21 ו־9.5 - ממוצע הענף.

 

בתי כלבו

רשתות הכל־בו הבולטות בצמיחת המכירות בחנויות הזהות בחודשים האחרונים הן נורדסטרום וסאק'ס. למרות זאת, החברה המועדפת עלינו בקטגוריה זו היא דווקא מייסי'ס (Macy's), עקב הפוטנציאל בפעילותה ובתמחור המניה. החברה מפעילה כ־850 חנויות של הרשתות הפופולריות מייסי'ס ובלומינגדייל'ס, המוכרות מוצרי הלבשה וצריכה ביתית למעמד הבינוני והגבוה ב־45 מדינות בארה"ב, לצד גלריות רהיטים.

 

 

בחודשיים האחרונים הציגה החברה גידול מתון במכירותיה לעומת המתחרות בענף בתי הכל־בו, אך במבחן של 12 חודשים רשמה גידול ממוצע של 4.6% לעומת ממוצע ענפי של 3.8%. תוצאות החברה השתפרו עם השיפור הכלכלי בארה"ב, וברבעון הרביעי של 2010 היא הציגה גידול של 50% ברווח הנקי בעקבות סגירת חנויות לא רווחיות ומכירות מסיביות ברשת האינטרנט. מייסי'ס נסחרת במכפיל רווח חזוי 11 ומכפיל EV/Ebitda חזוי של 5.5 לעומת מכפילי ענף ממוצעים של 25 ו־12.5 בהתאמה.

 

השורה התחתונה

הרשתות הקמעונאיות בארה"ב נהנות מהשיפור במצב הרוח הצרכני, ולמי שרוצה להצטרף לטרנד, מומלץ להשקיע במניות מייסי'ס, Limited Brands וקוסטקו

 

הכותב הוא מנהל מחלקת המחקר באלומות ספרינט

בטל שלח
    לכל התגובות
    x