השורה התחתונה - 4 המלצות קנייה על תעשיית הרכב ושורט אחד
במיטב הולכים על ניסאן, באלטשולר שחם ממליצים על ג'נרל מוטורס, בסיגמא על פורד, בהדס ארזים משקיעים במכונית החשמלית של טסלה וברקליס אומרים להתרחק מפיז'ו
ניסאן
ממליץ: רונן זכריה
ניסאן שבשליטת (44%) רנו הצרפתית היא יצרנית הרכב השלישית בגודלה ביפן (אחרי טויוטה והונדה) והשביעית בגודלה בעולם. כרבע ממכירותיה של ניסאן נעשות בשוק היפני, כשליש בצפון אמריקה, כ־15% באירופה והשאר לסין ולמדינות אחרות ברחבי העולם.
הסיכוי: תעשיית הרכב, שנפגעה קשה מהמשבר הכלכלי, החלה להתאושש במחצית השנייה של 2009, וב־2011 מכירות כלי רכב חדשים צפויים לעלות ביותר מ־6% לעומת 2010. בתשעת החודשים הראשונים של שנת הכספים (שתסתיים במרץ הקרוב) רשמה ניסאן עלייה של 20.5% בהיקף כלי הרכב שמכרה והכנסותיה צמחו ב־20% והסתכמו בכ־79 מיליארד דולר. ב־2011 צפויה ניסאן ליהנות ממכירות מוגברות, במיוחד בסדרת רכבי ה־LEAF החשמליים, והכנסותיה צפויות לצמוח בכ־6% בממוצע לשנה עד 2013.

הסיכון: ניסאן חשופה לין היפני. במקרה של ייסוף ניסאן תרשום פגיעה ברווחיות ובתחרותיות שלה מול המתחרות. סיכון נוסף טמון ברגישות הגבוהה של תעשיית הרכב כולה לצמיחה הכלכלית ולהכנסה הפנויה של הצרכנים.
השורה התחתונה:
מניית ניסאן נסחרת היום במכפיל רווח אטרקטיבי של 10 ותשואת הדיבידנד עומדת על 1.2%. הרווח למניה צפוי לעלות לכ־15% לשנה
הכותב הוא סמנכ"ל מיטב
ג'נרל מוטורס
ממליץ: סם כהן
GM הוא אמנם שם של חברת רכב ותיקה, אך מדובר בעצם בחברה חדשה לחלוטין, שבעקבות המשבר הכלכלי קיבלה את עזרת הממשל האמריקאי בייצוב מבנה ההון שלה, נקטה צעדי התייעלות ומינתה הנהלה חדשה. אם לפני המשבר GM היתה מייצרת 28 מכוניות לעובד לשנה, היום המספר עומד על 40 מכוניות לעובד.
הסיכוי: התערבות הממשל אפשרה לחברה להוריד את ההתחייבויות לעובדים מ־45 מיליארד דולר ל־16 מיליארד דולר. כמו כן, החברה סגרה 13 מפעלים והקטינה את מצבת העובדים בצפון אמריקה ב־36%. כושר ניצולת הייצור בצפון אמריקה עומד כיום על 75% וצפוי לצמוח לכ־85% (נתון טוב מאוד ביחס לענף). בשווקים המתפתחים כושר זה מגיע לכמעט 100%. GM נחשבת היום לשחקן המוביל במונחי מכירות בסין (כ־15% מהשוק), ואוחזת בדריסת רגל גם בשווקים צומחים אחרים כמו אמריקה הלטינית.
הסיכון: הסיכונים שניצבים לפני החברה כיום הם סיכונים מאקרו־כלכליים, כמו כל חברה אחרת, ולא סיכונים מבניים בתוך החברה.
השורה התחתונה:
ההתייעלות שביצעה GM החזירה אותה לרווח לאחר שנים. שולי ה־EBITDA צפויים לצמוח ל־7% בתוך שנתיים (נתון מצוין בענף)
הכותב הוא אנליסט שוקי חו"ל באלטשולר שחם
פורד מוטורס
ממליץ: אורי גלאי
השיפור הכלכלי בארה"ב ובעולם סייעו לפורד להתאושש מהמשבר הכלכלי הגדול של שנת 2008. פורד, שצלחה את המשבר ללא חילוץ ממשלתי כפי שהזדקקה מתחרתה הגדולה GM, ביצעה מספר פעולות התייעלות חשובות כמו מכירת חטיבת וולוו ומכירת חלק מהחזקותיה ביצרנית מאזדה.
התאוששות הכלכלה האמריקאית והעמקת הפעילות בסין סייעו רבות לשיפור מצבה של פורד. הציבור האמריקאי שב בהדרגה לרכוש רכבים גדולים ונתח השוק בסין גדל.
הסיכוי: פוטנציאל החברה בשוק הסיני גדול מאוד ואני סבור שהיא תשכיל להתאים עצמה טכנולוגית לדרישות הצרכנים ובכך להמשיך להיות חברת רכב מובילה תוך שיפור בשורת הרווח. שווי החברה נמצא קרוב מאוד לרמות השיא של השנה האחרונה אחרי עלייה מרשימה של כ-100% בשווייה.
הסיכון: אחד החסרונות הבולטים של תעשיית הרכב האמריקאית הינו הפיגור הטכנולוגי מול יצרניות הרכב האסיאתיות. הרכבים האמריקאים סובלים מצריכת דלק מוגברת ומזיהום גבוה בניגוד למגמה העולמית של צמצום צריכה בדלק ושל שימוש באנרגיה ירוקה. כעת מנסה פורד לצמצם פערים ולקדם שיפורים טכנולוגיים שיביאו לצמצום צריכת הדלק ברכביה. גורם סיכון נוסף שעולה בתקופה האחרונה הוא מחירי הנפט המאמירים על רקע אירועי המזרח התיכון. אם מגמת ההתייקרות תימשך לאורך זמן הדבר עשוי בהחלט לפגוע במכירותיה של החברה.
השורה התחתונה:
שווייה של פורד נמצא קרוב לרמת השיא של השנה האחרונה, לאחר עלייה של 100%. למניה יש עוד מקום לעליות נוספות השנה
הכותב הוא מנכ"ל סיגמא
טסלה מוטורס
ממליץ: אסף דהן
טסלה מוטורס, שנקראת על שם הממציא הסרבי ניקולא טסלה, היא חברה ייחודית בשוק הרכב שמייצרת כיום מכוניות ספורט חשמליות בתצורת רודסטאר במחיר של 110 אלף דולר ליחידה. טסלה היא כרגע יצרנית הרכב החשמלי היחידה בארה"ב, שמייצרת כלי רכב שיכולים לנוע גם בכבישים מהירים. החברה מסרה יותר מ־1,500 מכוניות חשמליות בצפון אמריקה, אירופה ואסיה.
הסיכוי: החברה הונפקה בנאסד"ק ביוני 2010, ומנייתה רשמה מאז תשואה שלילית נמוכה עקב מהלך של קריאה מחדש ל־440 כלי רכב באוקטובר האחרון. בשנת 2010 רשמה טסלה עלייה של 3.6% במכירות שהסתכמו ב־116 מיליון דולר וזינוק של 28% ברווח הגולמי לעומת שנת 2009.
הסיכון: הצלחתה של טסלה תלויה בנכונות הצרכנים ברחבי העולם לאמץ שינויים. בדומה לאפל, טסלה מנסה לחנך את הצרכן ומקווה להיות פורצת דרך בתעשייה. ההשקעה בחברות פורצות דרך מסוכנות מטבעה, שכן ההיסטוריה מראה כי רובן אינן מצליחות להשיג דריסת רגל משמעותית.
השורה התחתונה:
התוצאות החזקות שרשמה ב־2010, לצד העלייה החדה והנמשכת במחיר הנפט, הופכת את טסלה למניה מסקרנת
הכותב הוא אנליסט בהדס ארזים
פיז'ו
ממליץ: קריסטינה צ'רס
פיז'ו היא חלק מקבוצת PSA פיז'ו־סיטרואן, ונחשבת ליצרנית הרכב השנייה בגודלה באירופה. 65% ממכירותיה של הקבוצה נעשים למדינות במערב אירופה.
מחירה הנוכחי של מניית הקבוצה עומד על 28.8 יורו ומחיר היעד שברקליס מעניק לה הוא 31 יורו.
הסיכוי: החשיפה של פיז'ו לסין עשויה להניב לה עלייה של עד 10% בהכנסותיה מהמדינה, מה שעשוי לפצות על ירידה צפויה של עד 0.7% בהיקף המכירות לשוקי אירופה בשל המשבר העובר על גוש היורו.
הסיכון: בחטיבת המחקר של ברקליס מאמינים שהרווחיות בתעשיית הרכב האירופית לא צפויה לגדול ב־2011, והמצב מחמיר אצל פיז'ו מכיוון שהמדינות שאליהן היא חשופה מבחינת מכירות (צרפת, ספרד ובריטניה) צפויות להציג ביצועים חלשים ביותר השנה, מהלך שעלול להשפיע לשלילה על רווחיותה.
לצד זאת, כלכלני ברקליס סבורים כי שולי ה־EBITDA של פיז'ו צפויים לעמוד בשנת 2011 על 1% בלבד, אולם לעלות לשיעור של 1.6% בשנת 2012.
השורה התחתונה:
לאור עליית מחירי מוצרי הגלם והתחרות בתעשייה, לפיז'ו יהיה קשה לעמוד בתוכנית ההתייעלות הקריטית שעליה הכריזה
הכותבת היא אנליסטית בברקליס קפיטל


