$
אילון ג
צילום: גלעד קוולרציק
אילון ג'דה שותף מנהל בקרן הגידור הישראלית Advantage ויועץ מומחה לאסטרטגיה פיננסית שותף מנהל בקרן Advantage ויועץ מומחה לאסטרטגיה פיננסית למוסדות ויחידים לכל הטורים של אילון ג'דה שותף מנהל בקרן הגידור הישראלית Advantage ויועץ מומחה לאסטרטגיה פיננסית

ג'וי גלובל רוכבת על גל האנרגיה השחורה

התגברות הביקושים לפחם בהודו ובסין הזניק את מניית יצרנית ציוד הכרייה ג'וי גלובל לשיא. בשנה הקרובה החברה צופה שהרווח למניה יעלה ב־20%

אילון ג'דה 06:5423.02.11

למרות העניין הרב והיקף ההשקעה המסיבי באנרגיה ירוקה, מסתבר שהאנרגיה "השחורה" - כלומר זו שמופקת בתהליכים מזהמים יחסית - דווקא ממשיכה לשגשג. במקומות מסוימים בעולם פחם הוא עדיין האלטרנטיבה המועדפת לייצור חשמל, למרות הנזק הגדול שהוא גורם לסביבה.

 

שני שווקים שבהם קיים ביקוש חזק מאוד לפחם הם סין והודו. בסין גדל יבוא הפחם ב־2010 בכ־35% לעומת 2009, ובהודו צפוי יבוא הפחם לשלש את עצמו במהלך חמש השנים הקרובות. למרבה הפלא, גם באירופה, הנחשבת לירוקה יחסית, ממשיכה צריכת הפחם לעלות.

 

 

העובדות האלו אמורות להדאיג את שוחרי איכות הסביבה, ואת כולנו למעשה, אולם יש גם חברות שמרוויחות מהמצב - אחת מהן היא ג'וי גלובל (סימול: JOYG), יצרנית מובילה של ציוד כרייה של פחם ומשאבי טבע נוספים.

 

הפעילות של ג'וי נחלקת לשני תחומים: ציוד כרייה מתחת לפני השטח, וציוד כרייה מעל פני השטח. פחם כורים מתחת לפני השטח, והמכירות בתחום זה מהוות כשני שלישים מהמחזור של ג'וי. מחצבים כגון נחושת, עפרות ברזל ויהלומים מצויים במכרות פתוחים מעל פני השטח, ומכירות ציוד כרייה עבורם מהווה את השליש הנותר של המחזור של ג'וי.

 

צמיחה שנתית של 17%

 

הביקוש למוצריה של ג'וי קשור למגמת התיעוש המואץ העוברת על העולם. התעשייה המתפתחת, בעיקר במזרח, זקוקה למתכות שונות שאותן כורים מהאדמה. מצד שני, התהליך התעשייתי יחד עליית רמת החיים (ואף תהליך הכרייה עצמו) מצריך שימוש במשאבי אנרגיה רבים יותר - ומכאן ברור הביקוש המוגבר לפחם. הרעב העולמי לסחורות שבבטן האדמה הביא לצמיחה מרשימה ממוצעת של 17% מדי שנה במכירותיה של ג'וי בין 2003 ל־2010. באותה תקופה צמח הרווח התפעולי של החברה פי 14, מ־50 מיליון דולר לכמעט 700 מיליון דולר בשנה האחרונה.

 

התבוננות במנייתה של ג'וי מגלה ששווי החברה נחתך חזק במחצית השנייה של 2008. עם זאת, עיון במאזניה של החברה מאותה תקופה לא מעלה כל זכר למשבר: את 2008 סיימה החברה עם צמיחה של 34% במכירות, ותוצאה דומה נרשמה גם בשורת הרווח הנקי. כפי הנראה, ג'וי סבלה מהאפקט הכללי שחווה השוק, שעבר עם פרסום תוצאות הכספיות לשנה זו. לפי אינדיקציות שמקבלת ג'וי מלקוחותיה, תקציבי הפיתוח של מכרות חדשים וקיימים ימשיכו לעלות בשנים הקרובות. המשמעות ברורה: עוד ביקוש לשירותים ולמוצרים של ג'וי.

 

חלק מהמכונות שג'וי משווקת מתאפיינות בזמן ייצור ממושך למדי, ומסיבה זאת ג'וי מחזיקה בידיה צבר הזמנות נאה אשר מכסה לה מכירות של חצי שנה קדימה, וברמת ודאות גבוהה.

 

מחיר המניה בשיא

 

על בסיס כל המידע שבידיה, ג'וי מעריכה כי מכירותיה ב־2011 ימשיכו לצמוח בקצב דו־ספרתי, וכי הרווח למניה יעלה בעד 20% נוספים ביחס ל־2010. אומדנים אלו אפשרו לג'וי להיכנס למועדון המצומצם של חברות שמניותיהן נסחרות כיום במחירי שיא של כל הזמנים.

 

הכותב הוא שותף מנהל בקרן הגידור הישראליתFund Advantage

בטל שלח
    לכל התגובות
    x