$
אילון ג
צילום: גלעד קוולרציק
אילון ג'דה שותף מנהל בקרן הגידור הישראלית Advantage ויועץ מומחה לאסטרטגיה פיננסית שותף מנהל בקרן Advantage ויועץ מומחה לאסטרטגיה פיננסית למוסדות ויחידים לכל הטורים של אילון ג'דה שותף מנהל בקרן הגידור הישראלית Advantage ויועץ מומחה לאסטרטגיה פיננסית

המחאות דה לוקס

מדפיסת פנקסי ההמחאות דלוקס, הצליחה לעצור את השחיקה במכירות ולהציג שיפור ברווחיות

אילון ג'דה 07:1719.01.11

חברת דלוקס (סימול: DLX) נוסדה בשנת 1920 בשם דלוקס צ'ק פרינטרס (Deluxe Check Printers) כחברה שעיסוקה העיקרי היה הדפסת פנקסי המחאות. למעשה, החברה פעלה עד 1988 כבית דפוס מתמחה, שהפיק עבור הבנקים את פנקסי ההמחאות שהנפיקו ללקוחותיהם.

 

בשלב כלשהו החליטה דלוקס להרחיב את סל המוצרים שלה, ובהתבסס על יכולותיה בתחום הדפוס, החלה לעסוק גם בהפקת ניירת כגון פנקסי חשבוניות, כרטיסי ביקור ועוד.

 

מגוון המוצרים התרחב

 

בהדרגה יצרה דלוקס קו מוצרים חדש לחלוטין, שהתמקד בחומרי דפוס המיועדים לעסקים קטנים ובינוניים. עם השנים הוסיפה החברה שירותים ומוצרים נוספים, בהם עיצוב ואירוח אתרי אינטרנט, ייצור עזרים שיווקיים כגון עטים או כובעים עם מסר פרסומי והפקת תלושי משכורת.

 

למרות פיתוח העסקים המהותי שעברה דלוקס בשני העשורים האחרונים, תחום הדפסת ההמחאות נותר עדיין תחום העיסוק המרכזי של החברה. בשנה האחרונה הסתכמו מכירות החברה בתחום זה בכ־850 מיליון דולר מתוך מכירות של 1.3 מיליארד דולר. כמחצית מסכום זה נובעת מהמחאות שמזמינים בנקים עבור לקוחותיהם, ואילו המחצית השנייה נובעת מהמחאות שמוכרת החברה באופן ישיר לצרכנים ממגזר משקי הבית והעסקים, בעיצוב ייחודי לבחירתם.

 

 

אף שתחום ההמחאות הוא לואו־טק במהותו, מצליחה דלוקס להפיק ממנו מרווח תפעולי של קרוב ל־19% בשוק הבנקאי ו־33% בשוק הפרטי. אחיזתה של דלוקס בשוק ההמחאות מניבה עוד מספרים מרשימים: היא מחזיקה בנתח של 13% מהשוק הרבלנטי בצפון אמריקה, ויש לה 45 מיליון לקוחות בתחום זה.

 

ירידה בשימוש בהמחאות

 

בשל המיקוד הגבוה של עסקיה בצפון אמריקה תוצאותיה הפיננסיות של דלוקס משקפות את המשבר שהתחולל בשוק זה בשנים האחרונות. בשנת 2005 הגיעו מכירותיה של דלוקס לשיא של 1.7 מיליארד דולר, ומאז הן נמצאות במגמת שחיקה, כאשר ב־2009 הסתכמו המכירות ב־1.34 מיליארד דולר. החברה מסבירה את השחיקה במכירות בירידה בשימוש בהמחאות, על רקע המשבר הפיננסי.

 

גם רווחיותה של דלוקס, שכבר הגיעה לרמות של 200 מיליון דולר בשנים 2003–2004, נחתכה לכמחצית מכך ב־2009. עם זאת, ב־12 החודשים האחרונים, הכוללים את תוצאות שלושת הרבעונים הראשונים של 2010, ניכר שיפור מסוים - מגמת השחיקה במכירות נעצרה, והרווחיות התפעולית והנקייה זינקה מהותית מרמות של 15% ו־7.3% מהמכירות ל־20% ו־10.6% בהתאמה.

 

ב־2010 כולה מצפה דלוקס לרווח של כ־3 דולרים למניה. זו תחזית סבירה, כיוון שתוצאות שלושה רבעונים כבר ידועות. על בסיס זה נסחרת מניית דלוקס במכפיל 8 על רווחי 2010, ואחרי זינוק של 72% בשווייה מתחילת 2010, נראה כי היא מעוררת במשקיעים התלהבות דה לוקס.

 

הכותב הוא שותף מנהל בקרן הגידור הישראלית Advantage Fund

בטל שלח
    לכל התגובות
    x