$
גילעד נס

כחלון מצא פרטנר

פרטנר, המנהלת קרב עיקש מול שר התקשורת, דווקא תומכת בו בנושא קנסות היציאה. מדוע?

גילעד נס 21:1928.11.10

בשעות הבוקר של יום רביעי שעבר החליטה ועדת הכלכלה של הכנסת לאשר את הסעיף בחוק ההסדרים, שהגביל את קנסות היציאה שיכולות חברות הסלולר לגבות מלקוחות המתנתקים טרם סיום התחייבויותם. מספר שעות לאחר מכן יצאה פרטנר בהודעה לפיה לא רק שהיא תציע מהשנה הבאה חבילות ללא התחייבות בלבד,

אלא שגם לקוחות המצויים כיום בהתחייבות יוכלו להתנתק משורותיה ללא תשלום, למעט החזר עלות המכשיר שקיבלו בעסקת תשלומים.

 

פרטנר למעשה ויתרה גם על האפשרות שנתן לה משרד התקשורת לגבות עד 8% מהיקף החשבון החודשי הממוצע של הלקוח, ולהכפילו במספר החודשים שנותרו עד סיום התחייבותו. במקרה קיצון, לקוח שהתחבר לפרטנר בסוף דצמבר, יוכל להתנתק שבוע לאחר מכן, בינואר 2011, ללא תשלום, בעוד החברה סופגת את התשלום בהיקף של מאות שקלים שהיה נדרש להשיב לה בהסתמך על החלטת ועדת הכלכלה. סלקום הודיעה כי תעמוד בדרישות ועדת הכלכלה, כלומר תגבה לכל היותר את הסכום שנקבע, וגם בפלאפון העריכו גורמים כי החברה תיישר קו עם סלקום, ולא עם פרטנר.

 

האם פרטנר השתגעה? דווקא לקראת שנה שאמורה להתאפיין בקיצוץ בעלויות והכנה לקראת תחרות מתגברת מצד ספקי הטלפוניה הנייחת והמפעילים הוירטואליים בוחרת פרטנר לוותר על ההכנסה שאפילו ועדת הכלכלה אישרה לה לגבות? ויתרה מכך – מדוע התנדבה החברה להכניס תחת הצהרה זו גם את המגזר העסקי, בעוד עתידו בוועדה עוד עשוי להשתנות?

 

ההצהרה המהירה של פרטנר לא נולדה בשעות שלאחר הדיון בוועדת הכלכלה, אלא עוד הרבה לפני כן. כבר ב-2007 פנתה החברה למשרד התקשורת, תחת הנהגת השר אריאל אטיאס, והציעה לבטל את קנסות היציאה ללקוחותיה מיוזמתה, אולם ביקשה כי המשרד יפעל לכפיית מודל דומה על המפעילות האחרות, במטרה למנוע חוסר איזון בתחרותיות בשוק. המשרד לא קידם את הנושא, אך פרטנר הקטינה במשך הזמן את הסכומים שגבתה מלקוחותיה עד שביטלה, לפחות באופן רשמי, את גביית הסכומים העודפים הללו לחלוטין (אם כי החברה עדיין גובה כמובן עבור עלות המכשירים).

 

מי שציפה כי המנכ"ל החדש, יעקב גלברד, יגשים את התדמית שהודבקה לו, ויפעל בכדי לנצל כל אפשרות לצמצם את הוצאותיה של פרטנר – הופתע. גלברד הצהיר בשבוע שעבר כי הוא מאמין שרק במצב שבו הלקוח אינו כבול לספק התקשורת שלו לטווח זמן מסויים הוא באמת יכול להנות ולעודד את התחרות בשוק.

 

הלחץ עובר לחברי ועדת הכלכלה

 

אלא שההצהרה של פרטנר תהפוך לעובדה מוגמרת רק באם יתקיים תנאי אחד נוסף, והוא שוועדת הכלכלה לא תקבל מחר (ב') את דרישתן של חברות הסלולר האחרות ותיישם את הפחתת הקנסות על המגזר הפרטי בלבד. נציגי סלקום, פלאפון ומירס העלו בדיון בשבוע שעבר שורה של טענות כנגד הישום הרחב של הפחתת הקנסות, וטענו כי מדובר בפגיעה כספית מהותית שתיגזר מהעובדה שהלקוחות העסקיים, הזוכים להטבות נרחבות יותר מהלקוחות הפרטיים, יקבלו הטבות אלו מבלי שלחברות תינתן האפשרות לקבל בחזרה לפחות חלק מערכן הכספי. אולי בכדי למקד את ההבדל בנושא זה בין פרטנר לחברות האחרונות, היא אף לא שלחה נציג מטעמה לדיון, כך שרק קולותיהן של שלוש החברות האחרות נשמע בדיון כמתנגד למהלך של כחלון.

 

למרות הקו הניצי של שר התקשורת, שדחה את הטענות בדיון, ניכר היה שמספר חברי כנסת מבקשים לעורר דיון נוסף וליצור מתווה לפיו השוק יחולק בצורה כלשהי – כך, למשל, לקוחות עסקיים המחזיקים בפחות מ-50 מכשירים יזכו להיכנס תחת מטריית הלקוחות הפרטיים והקנסות לגביהם יופחתו בהתאם, ואילו לקוחות גדולים יותר ימצאו עדיין במצב שבו ידרשו לשלם את הסכומים שקבעו החברות עצמן. אחד מחברי הכנסת אף אץ לעבר שר התקשורת בסוף הדיון, והתריע כי בכוונתו להעלות הסתייגות בנושא זה בדיון נוסף, עובדה שהרתיחה את כחלון במידה כזו שהוא מיהר להשיב בקול רם "תן לי להעביר את זה, אחר כך תעשה מה שאתה רוצה".

 

עבור פרטנר, שאמנם קיבלה יתרון שיווקי יחסי בהצהרה המהירה שלה (ועד שיתברר האם פיה וליבה שווים, מדובר ביתרון וירטואלי בלבד), מדובר על ניסיון ליצור לחץ על הוועדה, ולשם שינוי לטובת הצרכן. באם יוחלט על ישום הפחתת הקנסות על הלקוחות הפרטיים בלבד, יתכן שהעלויות הכרוכות בשחרורם ללא קנס של לקוחות גדולים למדי יגרום לה להרהר שנית בהצהרה המוקדמת שלה. היא אמנם לא תשנה את עמדתה בקשר ללקוחות הפרטיים, אך סביר להניח שתודיע כי בתחום העסקי היא תפעל על פי ההנחיות שאושרו בוועדת הכלכלה, ולא תוותר על מלוא התשלום כפי שהודיע באופן גורף בשבוע שעבר.

 

כך הפכה פרטנר את הדיון מחר לכזה שבו האינטרס של הצרכן העסקי מתיישב עם האינטרס שלה, ומתיישב גם עם האינטרס של שר התקשורת, ואילו החברות האחרות מצטיירות כמתנגדות להסדר שיטיב עם הצרכן. כאשר הקרב בין הרגולטור לחברות הסלולר הפך בשנה האחרונה בעיקר לכזה המתנהל במישור התדמיתי, בפרטנר החליטו לעמוד לצידו של שר התקשורת, ולהפנות את הזרקור להתנגדותן של החברות האחרות בשוק.

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x