ירידה במכירות וברווח הנקי של רבוע כחול ברבעון השלישי
המכירות בחנויות זהות עלו ב-0.2% ברבעון. מכירות המזון גדלו, אך מכירות כלי הבית נחלשו. הרווח הנקי ירד ל-3 מיליון שקל בלבד
הכנסות רבוע כחול ברבעון השלישי של 2010 הסתכמו לכ-1.9 מיליארד שקל - ירידה של כ-0.2% לעומת התקופה המקבילה. הקיטון בהכנסות הרבעון מול הרבעון המקביל אשתקד נבע בעיקר מקיטון בהכנסות במגזר ה"לא מזון" (מוצרי חשמל, כלי בית וכדומה) וקוזז חלקית מגידול במכירות חנויות זהות ומגידול בהכנסות במגזר הנדל"ן המניב. לחגים שחלו השנה ברבעון השלישי לא היתה השפעה מהותית על התוצאות, כך לדברי החברה.
הכנסות מגזר המזון (הסופרמרקטים) רשמו גידול של כ-0.2% לכ-1.8 מיליארד שקל. הגידול בהכנסות נבע בעיקר מפתיחת 7 חנויות נטו מתחילת הרבעון השלישי של 2009 בשטח כולל של 6,100 מ"ר ומגידול במכירות חנויות זהות בשיעור של כ- 0.2%. מדובר בעלייה גבוהה מזו שהציגה המתחרה שופרסל (0.1%) אך רחוקה מאוד מהמתחרים המוזלים רמי לוי וכמעט חינם. רמי לוי דיווח אתמול על עלייה של 3.8% במכירות בחנויות זהות ברבעון וכמעט חינם דיווחה על זינוק של 8.4% במדד זה. בינואר-ספטמבר רשמה רבע כחול קיטון במכירות חנויות זהות בשיעור של כ-1.3%.
הכנסות מגזר הלא מזון ירדו בכ-7.5% ל-123.1 מיליון שקל. הקיטון בהכנסות נבע בעיקר מ"תחום הבית" בעקבות קשיים במעבר ובאספקה.
הרווח הגולמי ברבעון השלישי היה כ-28.4% מההכנסות בהשוואה לרווח גולמי של כ-27.7% מההכנסות. הרווח התפעולי (לפני הכנסות והוצאות אחרות ועלייה בשווי הוגן של נדל"ן) ברבעון השלישי של 2010 הסתכם לכ-57.1 מיליון שקל - ירידה של 2.8% לעומת התקופה המקבילה.
הוצאות המימון של החברה גדלו בגלל עיסקאות שביצעה להגנה מעליית המדד - וכן הוצאות המס גדלו מאחר שברבעון המקביל רשמה החברה הטבת מס בעקבות הפחתת מס החברות. יחד עם הירידה ברווח התפעולי גורמים אלה הקטינו משמעותית את הרווח הנקי - שהסתכם לסך של כ-3 מיליון שקל, בהשוואה לרווח נקי של כ-29.6 מיליון שקל ברבעון השלישי של 2009.
מנכ"ל הרשת: "ב-2011-2012 הרשת הרביעית תתחיל לקחת לקוחות אחד מהשני"
זאב וורמברנד, מנכ"ל הרשת, אמר לאחר פרסום הדוחות כי "הצמיחה במכירות הרשת הרביעית (הכוללת בין השאר את כמעט חינם ורמי לוי - ג.ק) נובעת בין השאר מכך שהם מצליחים למשוך קונים מהרשתות האחרות בכל מיקום חדש שהם פותחים. אני מעריך כי ב-2011-2012 הם יתחילו לקחת לקוחות אחד מהשני".
וורמברנד הסביר עוד, כי הרשת מתבססת כיום על כמה מנועי צמיחה עיקריים - בהם המותג הפרטי ומועדון הלקוחות. מכירות המותג הפרטי הגיעו ל-10% ממכירות הרשת ועומדות כעת על למעלה מ-600 מיליון שקל לשנה.
לדברי וורמברנד 70% מהלקוחות הקונים ברשת הם לקוחות מזוהים - כלומר חברי מועדון שהרשת יכולה לעקוב אחרי הרגלי הקנייה שלהם. "אנחנו יכולים להציע להם מבצעים טובים יותר", אמר וורמברנד. מספר חברי מועדון הלקוחות חצה את רף 750 אלף החברים ברבעון.
על פעילות רשת עדן טבע מרקט אמר וורמברנד כי לאחר פיילוט של חנות בתוך חנות מתכננת הרשת לפתוח במהלך 2011 7 חנויות נוספות במודל של חנות בתוך חנות. לדברי וורמברנד, הרשת תגיע לפריסה של 20 סניפים בסוף 2011. הרשת אינה רווחית אך וורמברנד אמר כי "כשיצאנו לדרך אמרנו שעדן תגיע לאיזון בסוף 2010. למרות ההתרחבות המהירה נגיע ליעדים האלה". לדברי וורמברנד הפיילוט הראה כי פתיחה של חנות בתוך חנות הגדילה את תנועת הלקוחות ב-20% באותו סניף.
על כניסתה האפשרית של רבוע כחול לשוק הסלולר אמר וורמברנד כי "מספיק להסתכל על פריסת הנקודות של קבוצת אלון כדי להבין את הפוטנציאל". וורמברנד אמר כי כעת הם מצויים בשלב של היערכות לבניית תוכנית עיסקית לפעילות הסלולר, ורואים זאת כמנוע צמיחה חשוב נוסף לפעילות.


