$
שוק ההון

חוק ההסדרים מציע: המוסדיים הגדולים ישלמו יותר

בשונה מהמצב כיום, התיקונים לחוק ההסדרים מציעים לקשור בין היקף הנכסים המנוהלים לבין גובה הקנס במקרה של הפרות הוראות החוק

חנן פייגנבאום 17:03 22.10.10

 

בשונה מהנהוג היום, התיקון לחוק המוצע במסגרת חוק ההסדרים קושר בין העיצומים שיוטלו על גופים מוסדיים שעברו עבירות לבין היקף הנכסים שמנהלים אותם גופים.

 

כך למשל, חברה לניהול קופות גמל שלא שולחת לעמיתיה דו"חות תקופתיים נקנסת כיום בסכום של עד 150 אלף שקל. לעומת זאת, לאחר התיקונים המוצעים בחוק ייקבע הקנס לפי היקף הנכסים המנוהלים: חברה המנהלת קופות גמל בהיקף של עד מיליארד שקל תיקנס ב־150 אלף שקל; חברה המנהלת נכסים בהיקף של 10–1 מיליארד שקל תיקנס ב־200 אלף שקל ואילו חברה המנהלת נכסים ביותר מ־10 מיליארד שקל תיקנס ברבע מיליון שקל.

 

מלבד זאת, התיקונים המוצעים כוללים גם את הגדלת סמכויות הפיקוח המוענקות למפקח על שוק ההון במשרד באוצר.

תיקוני החקיקה המוצעים מבטלים את ההבחנה הקיימת כיום בחוק בין עיצום כספי - המוטל על הפרות שאינן מהוות עבירה פלילית - לבין קנס אזרחי, המוטל בנוסף להליך פלילי. לפי הצעת החוק, יוטלו רק עיצומים כספיים, כשמטרת השינוי לנתק את האכיפה המנהלית מסדרי הדין ומנטל הראיות הנדרש בעבירות פליליות, ולבטל את המשמעויות החברתיות הכבדות הטמונות בעבירות פליליות.

 

 

בפועל, תתבטל סנקציית הקנס האזרחי (המהווה כיום 10% מהקנס הקבוע בחוק בגין הרשעה פלילית באותה עבירה) וכל הפרת חוק (פלילית או שאינה פלילית) תגרור עיצום כספי. חלק מהעבירות שנחשבות כיום לפליליות יועברו לרשימת העבירות הלא־פליליות. זאת, לנוכח אופיין הטכני של ההפרות ולנוכח העובדה שהחומרה שלהן פחותה ולנוכח מורכבות ההליך הפלילי הנדרש לשם הוכחתן.

 

עיצומים וקטגוריות

 

למרות זאת, כדי לשמור על ההבחנה בין הפרות קלות לבין הפרות חמורות יותר, חולקו ההפרות הלא־פליליות לשלוש קטגוריות: בקטגוריה הראשונה ייכללו אותן עבירות שבגינן מוטל כבר היום עיצום כספי; בשנייה ייכללו ההפרות שנחשבות כיום לעבירה פלילית אבל בדרגת חומרה נמוכה; ואילו בקטגוריה השלישית ייכללו הפרות שנחשבות כיום לעבירה פלילית חמורה.

 

מלבד עדכון הקנסות, התיקונים בחוק ההסדרים כוללים גם הצעות להגדלת סמכויות האכיפה המוענקות למפקח על שוק ההון במשרד באוצר. כך למשל, נציגיו של הממונה המקיימים ביקורות אצל הגופים השונים (כגון מבטחים, מנהלי גמל, יועצים וסוכנים פנסיוניים) יוכלו לדרוש מכל אדם שלדעתם יש לו נגיעה לעניין אותו שהם מבררים, למסור להם ידיעות ומסמכים. כיום, יכולים הנציגים המבקרים לדרוש העברת מידע ומסמכים רק מהגוף נשוא הביקורת, או מאחד מנושאי המשרה באותו גוף.

 

סמכויות מורחבות

 

גם בנוגע למקרים שבהם לא מדובר על ביקורת שגרתית, אך ישנו יסוד סביר להניח כי בוצעה הפרה של החוק, הוגדלו סמכויות המפקח, כך שנציגיו יוכלו להפעיל סמכויות בירור מינהלי נרחבות יותר מאלה המוקנות להם כיום. גם סמכויות אלו יהיו תקפות לבירור מול כל אדם ולא רק מול הגוף המפוקח, כשבין השאר יוכלו המפקחים לפנות לבית המשפט בבקשה להוציא צו על הצגת כל מסמך, בדומה לפקודת צו מעצר וחיפוש.

 

יש לציין כי הרחבת סמכויותיו של הממונה לא יחולו על כלל הגופים המבטחים והמוסדיים, כאשר בכל הנוגע לגופים המנהלים קופות גמל או מוצרי חיסכון פנסיוני, ההרחבה תחול רק ביחס להפרות חמורות הדורשות זאת.

 

"הקופות חוששות מנטישת עמיתים"

 

משרד האוצר יגיש בקרוב לכנסת הצעה לתיקון חוק הפיקוח על קופות הגמל, כך שמיזוג מסלולים דומים בקופות הגמל יידחה מינואר הקרוב לינואר 2012. הממונה על שוק ההון, עודד שריג כבר הודיע בעבר על כוונתו לדחות את יישום החוק.

 

משרד האוצר מסר ל"כלכליסט" כי הדחייה ביישום מיזוג הקופות לפי דרישת החוק נובעת מ"מבדיקה שנערכה בשנה האחרונה על ידי אגף שוק ההון, ביטוח וחיסכון במשרד האוצר, ובה התברר כי נוכח מורכבות ההליכים אותם נדרשים הגופים המוסדיים לבצע לשם צמצום קופות הגמל שבניהולן, יש צורך בפרק זמן נוסף על מנת לאפשר למוסדיים להיערך כנדרש".

 

גורמים שונים בשוק ההון עמם שוחח "כלכליסט" בימים האחרונים דחו את הגרסה הרשמית לדחייה שהציג משרד האוצר. לטענתם, העיכוב המוצע ביישום החוק נובע מלחצים כבדים שהפעילו על האוצר חלק מהגופים המוסדיים, המנהלים מספר רב של קופות גמל בעלי מאפיינים דומים.

 

עוד נטען כי לחצם של המוסדיים שביקשו להביא לדחייה נובע מחששם כי מיזוג מספר קופות אל תוך קופה אחת גדולה יוביל לעזיבתם של חלק מעמיתי הקופות הקטנות, אשר מציגות תשואות גבוהות יותר מתשואות הקופות שאליהן ימוזגו.

x