• תפריט
גילעד נס

תיאוריית הקשר: המירוץ אל המכסה

לפי קצב המכירות עד כה, לא יעמדו חברות הסלולר ביעדי מכירות האייפון, מה שיוביל לשיווק אגרסיבי

גילעד נס 08:0931.03.10

בתוך 650 עמודי הדו"ח השנתי של סקיילקס, בעלת השליטה בפרטנר, הסתתרו שתי שורות שספק אם פרטנר ומתחרותיה היו שמחות לחשוף: "יצוין כי נכון לתאריך הדו"ח (28 במרץ - ג"נ) מכשיר ה־iPhone תופס נתח שוק של כ־9% מכלל המכירות של המפעילים הסלולריים. נתח השוק של מכשיר ה־iPhone גרע מנתחי השוק של כל אחת מהיצרניות הסלולריות".

 

לא ברור מהיכן שואבת סקיילקס את הנתון, אולם יש להניח כי כמי שמשווקת, באמצעות סאני, את הטלפונים הסלולריים של סמסונג בישראל, אנשיה נמצאים במגע עם הגורמים הרלבנטיים בחברות הסלולר ומשווקי המשנה שלהן. נוסף על כך, כמי שמשווקת מכשירים המתחרים באייפון, אין לסקיילקס אינטרס להפריז בהצלחתו של האייפון בישראל, ולפיכך ניתן להניח כי גם אם הנתון אינו מדויק, זו ההערכה הלא רשמית הקרובה ביותר למציאות.

 

ירידת נתח השוק של היצרניות הגדולות בישראל, כלומר נוקיה, סוני אריקסון וסמסונג עצמה, אינה מפתיעה, כיוון שרכישת האייפון אמורה להגיע על חשבון מכשיר מתוצאת חברה אחרת. אולם כדאי להציב את הנתון הזה בפרופורציה: בישראל נמכרים מדי שנה כ־1.8 מיליון טלפונים סלולריים מחברות הסלולר עצמן, ומספר נוסף של מכשירים, 80-200 אלף בשנים האחרונות, הנמכרים באמצעות חנויות מתמחות בעיקר ללקוחות פרי־פייד, וכמו כן טלפוני מוטורולה שמירס משווקת ללקוחותיה. מכאן שמדי רבעון מוכרות חברות הסלולר ללקוחותיהן 450 אלף טלפונים סלולריים בממוצע. נתון זה אמנם כפוף לעונתיות ולמבצעים נקודתיים, אולם הוא מהווה נקודת בסיס טובה לחישוב.

 

האייפון החל להימכר ב־10 בדצמבר, ומאז חלפו כרבעון וכמעט שלושה שבועות. 9% מהמכירות הממוצעות ברבעון מהוות כ־41 אלף אייפונים, ובתוספת שלושת השבועות בדצמבר מדובר במכירה מצטברת של 50–53 אלף אייפונים בתקופת הזמן המדוברת.

 

זו הצלחה גדולה לחברת אפל, בהתחשב בכך ששלושת דגמי האייפון הנמכרים בישראל הם למעשה שני דגמים זהים עם שטח אחסון שונה (16 ו־32 גיגה), ועוד דגם ישן יותר. מדובר באחד מהטלפונים הסלולריים הנמכרים בישראל, שיזרים לאפל הכנסות נוספות מרכישת אפליקציות.

 

עם זאת, המצב מדאיג יותר מנקודת המבט של חברות הסלולר. בחברות עדיין מסרבים לחשוף את המספר האמיתי של מכשירים שכפתה עליהן אפל למכור בכל שנה, למשך שלוש השנים הקרובות, ונציגיהן ממשיכים לטעון כי הסכומים שפורסמו בעיתונות גבוהים מהסכומים הנכונים, אך עדיין ברור כי הן יתקשו לעמוד ביעדים.

 

נניח, לצורך הדיון, כי לא מדובר ב־100 אלף מכשירים אלא בהיקף צנוע יותר של כ־70 אלף מכשירים שמחויבת כל חברה למכור בשנה. מכירות של כ־41 אלף מכשירים ברבעון מיתרגמות למכירות של כ־164 אלף מכשירי אייפון בשנה בקרב שלוש המפעילות, ובממוצע כ־54 אלף מכשירים לכל חברה - כ־20% פחות מהיעד.

 

בחברות הסלולר טוענים כי מכירות האייפון נעות בין "טובות מאוד" ל"עולות על הציפיות", תלוי באיזו חברה מדובר, אולם גם להן ברור כי כדי לעמוד בהתחייבות יש להאיץ את קצב השיווק של המכשיר. לא פלא, אם כן, שבתקופה האחרונה מקבלים לקוחות עסקיים אייפונים חינם ברכישה של כמה מכשירים, וייתכן שנראה בחודשים הקרובים ניסיון למבצעים אגרסיביים עוד יותר מטעם החברות. 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x