מהפכת האיכות הצ'כית: שם של מפלצת, התנהגות של נסיכה
"יטי", רכב הכביש-שטח החדש של סקודה, ידלג בקלילות על נהרות וסלעים כמו היצור שעל שמו הוא נקרא. גם האבזור מרשים, אך גרסת מנוע הבנזין לא ממש סוחבת
ביציאה מאולם קבלת הפנים בשדה התעופה בסלובניה מתגלה על הכביש שביל עקבות נעליים ענקיות, שמזכירות את עקבותיה של ממותה. לא מדובר בעקבות אדם אמיתיות אלא בשורת מדבקות, חיקוי לטביעות כף הרגל של "יטי" (YETI), המקביל הטיבטי לביגפוט האמריקאי.
עקבותיו התגלו כביכול ב־1921, והעובדה שיטי, בדיוק כמו המפלצת מלוך נס, מעולם לא טרח להציג את עצמו בפני הציוויליזציה לא מנעה מאנשי סקודה לאמץ את שמו לרכב הכביש־שטח החדש שלהם.
בסקודה גאים להסביר שהרכב החדש מסוגל לנוע במקומות קשים למעבר תוך שאיבת השראה מג'יפ וויליס, שהיה לטענתם רכב השטח הראשון בעולם. השידוך של גורילה שעירה וג'יפ כבר מזכיר לי נהגי רכבי שטח מאגן הים התיכון, ואני מזדרז לבדוק אם להצהרות של סקודה יש כיסוי במציאות.
טריטוריה חדשה
צריך אמונה גדולה במוצר כדי להשיק רכב בתקופה שבה שוק הרכב האירופי מתכווץ. הנתונים היבשים מספרים שבחלק משוקי אירופה נרשמה מתחילת השנה ירידה של עשרות אחוזים בהיקפי המכירות, אולם בניגוד גמור למגמה זו, סקודה פורחת: לאחר מאה שנות היסטוריה השלימה החברה הצ'כית מהפך בכל הקשור למגוון ולאיכות המכוניות, והיא מתהדרת בעלייה של 15% בהיקף ההזמנות בין ינואר למאי 2009.

אנשי סקודה מסבירים שהיטי מהווה כניסה לטריטוריה חדשה מבחינתם - רכב שנבנה קודם כל לשטח, ולא כמשפחתית ששודרגה לתנועה בשבילים. ברור לכל שיטי תשמש גם כשגרירה שיווקית של החברה.
הדגם המקורי הוצג כמכונית קונצפט עוד ב־2005, אולם רק לאחר ארבע שנים הבשיל הרעיון ליצירת מכונית שתצטרף לז'אנר ההולך וגדל של רכבי כביש־שטח. על פי סקודה, יטי ממוקמת בשורת רכבי הכביש־שטח הקטנים, איפה שהוא בין דייהטסו טריוס לטויוטה RAV4. למזלה של סקודה, מחסן החלפים הגדול של בעל הבית הגרמני אפשר למהנדסים הצ'כים להשתמש בשלדה קיימת שמשרתת בין השאר את סקודה אוקטביה, פולקסווגן גולף ואאודי A3, כמו גם במנועים ומכלולים אחרים מוכרים.
רומסטר על סטרואידים
ממבט חיצוני נראית יטי כרומסטר שעברה הזרקת סטרואידים. מרווח הגחון של יטי נעצר ב־16 ס"מ, לא משהו שתצא לחצות עמו את מדבר יהודה. הכניסה למושב הנהג של יטי מגלה כי איכות החומרים וההרכבה טובות מאוד, ואלמלא הקשר העסקי בין סקודה לפולקסווגן היתה האחרונה מאשימה את הצ'כים בהעתקה של לוח המחוונים של גולף החדשה. מלבד מחשב הניווט, מצוידת יטי בפנסים שמתכוונים לפניות, חלון זכוכית כפול, אופציה לתשע כריות אוויר ותא מטען שיוביל גם פסנתר כנף.
כיאה ליומרות השטח ציידו הצ'כים את המכונית במערכת בקרת ירידה במורד תלול ובמערכת הנעה כפולה האדלקס דור רביעי, שמסוגלת לחלק את הכוח המועבר לגלגלים באופן אופטימלי ביחס לתנאי השטח. מערכת ההנעה של יטי מסוגלת להעביר עד 90% מכוח המנוע לגלגלים האחוריים.

כל מנועי יטי מצוידים במגדש טורבו, ושתי הגרסאות הרלבנטיות לישראל מצוידות במנוע בנזין בנפח 1.2 ליטרים (105 כוחות סוס) ובמנוע דיזל בנפח 2.0 ליטרים (140 כוחות סוס). הרכב ישווק עם גיר ידני בעל שישה הילוכים או עם התיבה הרובוטית כפולת המצמד של קונצרן פולקסווגן (DSG) שמעמידה לרשות הנהג שבעה הילוכים. גרסת 1.2 ליטרים תימכר עם הנעה קדמית בלבד.
צולחת את היערות
בנהיגה בכביש מפגינה יטי נימוסי כביש נאותים: אחיזת הכביש הגבוהה ומרווח הגחון הנמוך יחסית עוזרים לה לצלוח פניות מהירות ללא דרמה. נוחות הנסיעה טובה, ושברי כביש בערים יגרמו ליטי לפהק בשעמום. מנוע הבנזין הקטן מתקשה לספק את הסחורה, ובכל תחילת תנועה מצאנו עצמנו סוחטים את דוושת התאוצה בתסכול. מנוע הדיזל, לעומתו, התגלה כשידוך מוצלח יותר, עם כוח למכביר בהאצה. י
כולת השטח של יטי הפתיעה לטובה: חלק מנהיגת המבחן התבצעה בשבילי יערות, שאותם צלחה יטי במהירות מרשימה. לא מדובר ברכב ייעודי לראלי הפרעונים, אולם נחמד לגלות שהנסיעה לא תמיד תסתיים היכן שהאספלט נגמר. גם בקרת הירידה במורד עובדת היטב ושומרת על נהגה של יטי מחימום מיותר של בלמי המכונית.
עניין של תמחור
בשורה התחתונה הופתענו לטובה מהצ'כית החדשה. על פי צ'מפיון מוטורס, יבואנית סקודה, יטי תגיע לישראל רק במאי 2010. עד אז היא תככב בעיקר בבירות אירופה. קרל נבהולד, אחד ממהנדסי הפיתוח של יטי, הסביר שעל פי הפילוסופיה השיווקית של סקודה, הגרסה הבסיסית של יטי אמורה לעלות כמו סקודה אוקטביה וכ־30% פחות מפולקסווגן טיגואן. בישראל אמור מחירה של יטי להתחיל בסביבות 145 אלף שקל. כל תמחור גבוה מזה עשוי להפוך את יטי לנדירה כמו ביגפוט בערבות אמריקה.


