$
מבחני רכב

מבחן רכב: ג'אז חסכונית, אך לא מרגשת

שבע שנים לקח למהנדסי הונדה לתכנן יורשת לדגם ג'אז העירוני. כתב כלכליסט גילה שכמו הז'אנר המוזיקלי - ג'אז של הונדה אינה מתאימה לכל אחד. תג המחיר שלה - קצת יותר מ-100 אלף שקל - דווקא נשמע טוב

ליאור גוטמן 09:5515.09.08

שבע שנים חלפו מאז הושקה הונדה ג'אז לראשונה, ועד שנחשפה מחליפתה - זמן שיא של המתנה בעולם הרכב. בזמנו נחשבה הונדה ג'אז לכמעט מהפכנית: המרחב הפנימי היה מושא לקנאה בענף, והמושבים המתקפלים אפשרו שלל אפשרויות אחסון. עכשיו בא תורה של הונדה לרענן דגם, ואנו יצאנו לפרנקפורט כדי לבדוק איך נראית ונשמעת ג'אז החדשה.

 

במבט ראשון הונדה ג'אז מתגלה כמכונית נאה. העיצוב הבסיסי כמעט לא השתנה ושטח השמשות נשאר גדול כמו בדור הקודם. ג'אז הקודמת התברכה בתכנון הנדסי יוצא דופן, מה שהפך את המרחב הפנימי שלה לסטנדרט בכלל קטגוריית הסופר-מיני.

 

הונדה ג'אז. הגיר הרובוטי דורש סבלנות בהאצה הונדה ג'אז. הגיר הרובוטי דורש סבלנות בהאצה

הדגם החדש אינו מבייש את מוצאו: בסיס הגלגלים של המכונית גדל בחמישה סנטימטרים והמרחב בתוך המכונית מכובד ביותר. עיצוב תא הנוסעים פשוט ופונקציונלי: בדומה לסיוויק, קונסולת הנהג הוסטה קדימה ונעשה שימוש בחומרים איכותיים. באופן מפתיע, שאינו אופייני להונדה, רמת ההרכבה לוקה בחסר. גם בד דיפוני הדלתות והכיסאות פשוט ומחוספס למגע.

 

אולי בהונדה חשבו על בעלי המשפחות, הנהגים הטבעיים של הדגם הזה, שיצטרכו לנקות שוקולד ופירורים מהמושבים. שמונה תאי אחסון יבטיחו שהקטנים לפחות לא יישארו צמאים: אפשר להכניס פה די מים לטיול של יומיים. לוח המחוונים כולל מחשב דרך ומערכת בקרת אקלים (שממוקמת נמוך מדי). גם על הוצאות הדלק שלכם חושבים בהונדה: מחוון התראה מיוחד ימליץ לנהג מתי להעביר הילוך כדי לשמור על צריכת דלק נמוכה. כל גרסאות ג'אז מצוידות בשש כריות אוויר ובמערכת בקרת יציבות אלקטרונית (ESP). תא המטען מציע שיטות רבות לניצול הנפח, כולל אופציה להשכבה מלאה. אם אין ילדים שיושבים במושב האחורי, אפשר אפילו להוביל בה מקרר.

 

ההנעה שבאטיות

הונדה ג'אז מצוידת בשני מנועים חדשים. הראשון מפיק 90 כוחות סוס - לא מעט בשביל מנוע 1.2 ליטרים. כפי שנחשף ב"כלכליסט", זה גם הדגם הראשון שישווק בארץ. חובבי ג'אז יצטרכו לעבוד עם הקלאץ' - הדגם הזה מצויד בתיבת הילוכים ידנית בלבד. כדי לסחוט את הכוח של המנוע הזה, צריך רגל כבדה על הגז. המנוע השני, בנפח 1.4 ליטרים, מפיק 100 כוחות סוס ומשודך לתיבת הילוכים ידנית או לאוטומטית־רובוטית.

 

 התיבה הזו, המכונה I-SHIFT, היא בעלת שישה הילוכים, והחליפה את הגיר הרציף של הג'אז מהדור הקודם. התיבה ניתנת לתפעול באמצעות שתי ידיות, שממוקמות מאחורי גלגל ההגה.

יחס ההעברה של ההילוכים מאכזב: כדי להאיץ צריך סבלנות. בנהיגה מהירה מוציאה ג'אז החדשה את החשק לאתגרה, ומנטרלת את היכולות האישיות של הנהג: אחיזת הכביש אמנם גבוהה ובטוחה, אבל ההגה החשמלי נותר אילם. באכזבה השנייה חשים בנסיעה עירונית: ג'אז נוקשה למדי.

 

בכבישי גרמניה אחיזת הכביש היא טובה, אבל רק מבחן מקומי יבהיר אם ג'אז מסוגלת להתמודד בהצלחה עם כבישי ישראל. צריכת הדלק, לעומת זאת, מצוינת: על כל ליטר דלק נסעה ג'אז 14 ק"מ. חובבי איכות הסביבה ישמחו לגלות שפליטת המזהמים של ג'אז החדשה עומדת בתקן החדש של האיחוד האירופי: 120 גרם פחמן דו־חמצני לכל ק"מ נסיעה.

 

ישראלים אוהבים ג'אז?

המהנדסים של הונדה תולים בג'אז תקוות גבוהות, אבל בכלל אינם בטוחים שישראלים יעדיפו אותה על פני מכונית משפחתית רגילה. אף שהדגם הראשון שיגיע לכאן יהיה בעל גיר ידני, גם בחברת מאיר, יבואנית הונדה, יודעים שעיקר המכירות ייזקף לזכות הדגם בעל הגיר הרובוטי. רוכשי ג'אז עשויים להרוויח רכב שלו מרחב של מכונית משפחתית הארוז בגודל של מכונית עירונית, בעל מפרט בטיחות מרשים וצריכת דלק נמוכה במיוחד.

 

נכון להיום נקבע מחיר המכונית על 111 אלף שקל, אולם ההכרזה האחרונה של רשות המסים בדבר קביעת מדרגות שווי שימוש חדשות לרכב צמוד תוזיל בתחילת 2009 את מחירי כל המכוניות, לרבות ג'אז, ב-6,000 שקל. במחיר של קצת יותר מ-100 אלף שקל, מדובר בהחלט בחבילה מעניינת.

 

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x