$
בארץ

סובארו אימפרזה STI: השוטרים מתים עליה

סובארו אימפרזה STI מושכת הרבה תשומת לב - בעיקר של אוכפי החוק - אך זו אינה תמיד מוצדקת. ניסיון היצרנית לעדן את המכונית הפך אותה למהנה פחות

תומר הדר 11:04 22.06.08

 

יש גבול למספר הפעמים שבהן אפשר להיעצר על ידי שוטרי משטרת התנועה. עבור רוב הנהגים גבול זה נמצא אי שם בין "פעם בחצי שנה" לבין "פעם בשנתיים‭,"‬ אלא אם כן הנהג נמצא מאחורי ההגה של סובארו אימפרזה ‭.STI‬ במקרה זה התשובה היא "שלוש פעמים ביום‭."‬

 

שוטר התנועה שממתין בכניסה לכביש באזור בית שמש עט על הנהג כמוצא שלל רב. הוא מבקש רישיונות וגם מקפיד לבדוק את הצמיגים. אחרי שעה ארוכה הוא מסכים לשחרר את הנהג לדרכו, לא לפני שהוא מסביר לו שאם יתפוס אותו משתולל, הוא "ישלול לו את רישיון הנהיגה‭."‬

 

מה יש בה, באימפרזה ‭,STI‬ שכל כך מעצבן את השוטרים? כדי לענות על השאלה הזו צריך לחזור אחורה, לשנת ‭.1992‬ באותה שנה הוציאה סובארו כמה גרסאות ספורטיביות של אימפרזה המשפחתית. בדומה לאימפרזה ה"אזרחית‭,"‬ גם לאותן אימפרזות, שנקראו ‭WRX ,GT‬ או STI בגרסה החזקה ביותר, היו ארבעה מושבים, ארבע דלתות ברוב המקרים וארבעה גלגלים.

 

אך כאן בערך מסתיים הדמיון. בניגוד לאימפרזה הרגילה, הגרסה החזקה צוידה במערכת הנעה כפולה המספקת למכונית אחיזת כביש גבוהה, ובמנוע טורבו בנפח ‭2,000‬ סמ"ק שהספקו יותר מ‭200-‬ כוחות סוס. זה לא נשמע הרבה, עד שמבינים שמנועה של מכונית הספורט פורשה 911 משנות השמונים היה חלש יותר.

 

הביצועים היו בהתאם: אפשר פשוט לציין שבכל לחיצה על דוושת הגז האימפרזה ההיא הדביקה את ראש הנהג למשענת. כדי שעוברים ושבים לא יתבלבלו ויחשבו שמדובר בגרסה החלשה, צויד אותו דגם בכונס אוויר גדול שהותקן על מכסה המנוע ונועד לתעל את האוויר לצורך קירורו. מאוחר יותר התווספו גם שלל ספוילרים.

 

סובארו אימפרזה
סובארו אימפרזהצילום: בועז אופנהיים

 

אימפרזה השתתפה גם במירוצי ראלי העולמיים וניצחה בהם פעמים רבות. מאז 1992 עברה אימפרזה שינויים רבים: הוצגו גרסאות מיוחדות בעלות מנועים חזקים, והספוילרים גדלו מדי שנה. אך מתחת למעטה החיצוני היה מדובר באותה מכונית - עד ‭,2007‬ שבה נחשפה לראשונה סובארו אימפרזה שונה לחלוטין, גם בעיצוב וגם במבנה מערכת המתלים. כמה חודשים לאחר מכן הוצגה ‭,STI‬ שהגיעה לאחרונה לישראל.

 

מכונית ספורט קיצונית

לשוטרי התנועה יש סיבה טובה לדאוג. לא צריך להבין הרבה במכוניות כדי להכיר בכך שמדובר במכונית ספורט קיצונית. ראשית, ישנו כונס האוויר הענקי על מכסה המנוע. STI אינה מסתפקת בצינור אגזוז אחד מאחור - יש לה ארבעה, שמציצים מתחת לפגוש אחורי גדול. בתי הגלגלים של STI עברו תהליך ניפוח לטובת הגדלת מפשק הגלגלים (שתורם לאחיזה‭.(‬

 

דווקא הספוילר האחורי הענקי שהותקן בכל קודמותיה נעדר ממכונית המבחן. אין מקום להתקינו. תא הנוסעים אינו שונה משמעותית מתא הנוסעים של אימפרזה משפחתית רגילה, אך במקום המושבים הרגילים מקבלים הנהג והנוסע לצדו מושבי ספורט מצוינים התומכים היטב בגוף בסיבובים. מדובר באופציה שבה צוידה מכונית המבחן, שעולה לצרכן 340 אלף שקל. בין המושבים יש שלושה כפתורים: אחד עגול ושניים רגילים.

 

הכפתור העגול שולט במערכת בקרת היציבות. ניתן לבחור בין שלושה מצבים: מצב ספורט (המכונית תתקן את הטעויות שתעשה‭,(‬ מצב ספורט חד (המכונית תשתדל לתקן את הטעויות) ומצב ביטול מלא (אתה יודע מה אתה עושה, נכון‭.(?‬ נוסף על כך, ניתן לשלוט באמצעות הכפתורים הנוספים במערכת חלוקת הכוח ולקבוע כמה כוח יגיע אל הגלגלים הקדמיים וכמה אל האחוריים. ככל שיותר כוח יגיע אל הגלגלים האחוריים כך המכונית תחליק יותר.

 

הנהמה הושתקה

את מכונית המבחן מתניעים בלחיצת כפתור, בלי מפתח. השעונים זורחים באדום, והמנוע מרעיד את STI קלות. למנוע של אימפרזה הספורטיבית יש רעש מיוחד שאין לשום מכונית אחרת - נהמה נמוכה ולא אחידה. אולם ב‭STI-‬ הצליחו להשתיק היטב את הנהמה. בסובארו מסבירים שהשקט נובע מכך שאימפרזה STI החדשה מעודנת ויוקרתית יותר. חבל שלנהג לא סיפרו על זה. ראשית, חלקי הפלסטיק הפנימיים אינם ברמה של מכוניות ספורט יוקרתיות כגון אאודי ‭.S3‬ שנית, בדומה לכל דגמי אימפרזה STI הקודמים, גם כאן הנהג צריך לעבוד קשה. כדי להכניס את ידית ההילוכים להילוך הראשון נדרש כוח רב וגם דוושת המצמד קשה.

 

אבל כל המחשבות על יוקרה, דוושות קשות ומשטרה נמוגות כשהכביש מתפנה. לחיצה חזקה על דוושת הגז, ו‭STI-‬ טסה קדימה. הצוואר מתקשח מעוצמת התאוצה בשלושת ההילוכים הראשונים. מכונית המבחן כנראה הפיקה 300 כוחות סוס בימים יפים יותר, אך עדיין מדובר במכונית חזקה להפליא. סיבוב מתקרב. ההגה של STI טוב מההגה בגרסאות הקודמות. הוא מאפשר לנהג להרגיש טוב יותר את אחיזת הצמיגים הקדמיים, אך עדיין אינו מושלם. הפניה חזקה של ההגה לתוך הסיבוב. בקרת האחיזה במצב ספורט חד.

 

החלק האחורי מחליק לרוחב הכביש. האינסטינקט הראשוני מורה לעזוב את דוושת הגז כדי שהמכונית תתיישר. לא צריך. אחרי שבריר שנייה הצמיגים הקדמיים מסתחררים גם הם ומושכים את STI הלאה. סיבוב נוסף; לא צריך להאט ושוב להאיץ. STI הופכת מרחקים לקטעי נוף מטושטשים בחלונות הצד. אופנוען תועה בחליפת רכיבה בוהקת נקלע לדרכה של המכונית, והיא סוגרת את הפער במהירות. בלימה חזקה וצפירה. הבלמים אינם עומדים במשימה באופן משכנע. האופנוען נבהל, מסתכל אחורה אל תוך כונס האוויר ומבין שכאן לא ינצח. הוא מפנה את הכביש. ושוב תאוצה. גבעות, עליות, ישורות, ירידות. המנוע של STI מתגבר על כולם. צריך רק להפנות את ההגה למטרה, ללחוץ על הגז ולחפש שוטרים.

 

חסר: נשמה

 

בסופו של יום, בתדלוק השלישי, צריך לעשות חשבון נפש: מחד, מדובר במכונית ספורט מהירה להפליא שעולה 340 אלף שקל, תמורה נאה עבור הביצועים. מאידך, לא מדובר במכונית מושלמת. ההגה עדיין חסר תחושה, ה?ְ נים זול למדי - וחשוב מכל, נהגים חובבי מכוניות ספורט יבחינו במהרה שחסר ל‭STI-‬ משהו חיוני: נשמה. הניסיונות לעדן את STI ולהפוך אותה לנגישה לקהל גדול החרישו את רעש האגזוז, בודדו את הנהג מהכביש ואפילו פגעו בתחושת הבלימה. הפתרון המושלם מבחינת יפנאוטו, היבואנית, צריך להיות יבוא הגרסה המוחלשת של ‭.WRX — STI‬ מחירה הנמוך יותר של גרסה זו היה הופך אותה לרכישה כדאית בהרבה.

x