סגור
מימין שגיא בלשה תום דרומי
מנכ"ל עוגן שגיא בלשה (מימין) ומנכ"ל אופק תום דרומי חכים (צילומים: ענבל מרמרי דוברות מרצ)

בלעדי
בדרך לבנק חברתי? עוגן במו"מ להשקעה באגודת האשראי אופק

עוגן, שפועל כמלכ"ר, עשוי להשקיע עשרות מיליוני שקלים באופק במטרה לעבות את ההון העצמי שלו כדי שיוכל להתחיל לפעול כבנק

האם עשר שנים לאחר שהוקמה קבוצת אופק היא תצליח סוף סוף להתחיל לפעול כבנק? ל"כלכליסט" נודע כי קבוצת עוגן במו"מ להשקעה של עשרות מיליוני שקלים באגודת האשראי אופק. עסקה שכזו, אם תצא אל הפועל, אמורה לעזור לאופק להתגבר על המכשול האחרון בדרך להצעת שירותים בנקאיים - עיבוי ההון העצמי.
אופק היא אגודת אשראי, קרי בעלי המניות שלה הם גם הלקוחות שלה. זהות האינטרסים הזו אמורה להתבטא בריביות אטרקטיביות בפיקדונות ובאשראי שתציע אופק, כשם שמקובל במודל של אגודות אשראי.
אופק הוקמה בשנת 2014. הצטרפו אליה מאז 15 אלף חברים, מהם גויסו לפי הערכות 20 מיליון שקל. מרבית הסכום כבר הושקע בבניית התשתיות של אופק, ולכן היא זקוקה להזרמת הון. לפי כללי הרגולציה שנקבעו, אופק צריכה להיות עם הון עצמי של 10 מיליון שקל לפחות - העסקה המדוברת עם עוגן היא בסכום גבוה יותר - בכדי שיהיה לה מספיק הון שיאפשר לה לפתח את הפעילות ולצמוח באשראי.
השקעה של עשרות מיליוני שקלים אמורה הייתה להפוך את עוגן לבעלת השליטה באופק, אולם אופק מוגדרת כאגודת אשראי, שנשלטת על ידי חבריה. המבנה המשפטי הזה אמור להישמר, ולכן טרם סוכם איך בדיוק יהיו היחסים בין הגופים, אם כי ברור שעוגן תהיה מעורבת ובעלת השפעה באופק. מבחינה רגולטורית לא צפויות בעיות באישור העסקה, היות ושני הגופים מפוקחים כבר היום על ידי רשות שוק ההון, שהעניקה להם רישיונות.
את אופק מנהל תום דרומי חכים ויהודה טלמון הוא היו"ר שלה. קבלת מניה באופק, שמקנה גם את הזכות להיות לקוח, כרוכה בעלות של אלף שקלים. אולם כאמור עד להפיכת אופק לבנק המעניק שירותי חשבון עו"ש ופיקדונות היא עברה דרך ארוכה של בניית תשתית טכנולוגית ועמידה בדרישות הרגולציה. לפני יותר משנה עברה משוכה משמעותית של קבלת קוד חיבור מבנק ישראל המאפשר גישה למערכת התשלומים בישראל.
מלבד הדרך הארוכה לתחילת פעילותה כבנק, נכוו חברי אופק משיתוף פעולה מסוג אחר ופחות מוצלח שהיא עשתה עם פלטפורמת הלוואות העמיתים טריא. חלק מחברי אופק השקיעו בטריא במסגרת שיתוף הפעולה מעל ל־200 מיליון שקל. נזכיר כי טריא נקלעה אשתקד לקשיי נזילות, שהשפיעו גם על היכולת של חברי אופק לפדות את כספיהם באופן מלא, והם החלו לקבל את הכספים באופן מדורג.
קבוצת עוגן, שאמורה להפוך לגורם דומיננטי באופק, היא ארגון ללא מטרות רווח הפעיל בתחום הפיננסי חברתי מזה למעלה מ־30 שנה. עוגן, בניהולו של שגיא בלשה, מעניקה הלוואות למשקי בית, עסקים קטנים ועמותות (חלקן ללא ריבית). עד היום היא העניקה הלוואות בהיקף של שני מיליארד שקל, ונכון לסוף השנה שעברה תיק האשראי שלה עמד על חצי מיליארד שקל.
המקורות להעמדת ההלוואות של עוגן מגיעים ממקורות פילנתרופיים, אג"ח חברתיות ועוד. החיבור לאופק יכול לתת לעוגן גישה לפיקדונות הנחשבים למקור זול להעמדת האשראי.
מלבד ההון העצמי שעוגן תעמיד לאופק, מתוכננת בין שני הגופים סינרגיה גם בפעילות העסקית בניהול האשראי המטה ועוד. לצד זאת, עוגן לא אמורה להתמזג עם אופק, אלא להמשיך ולהחזיק בפעילות עצמאית נפרדת.
לפני מספר ימים הודיעה אופק לחבריה, שיצטרכו לאשר את העסקה אם היא תבשיל, על המגעים עם עוגן וכתבה בין היתר: "אנו מקיימים דיונים עם קבוצת עוגן לשיתוף פעולה במסגרתו תסייע עוגן לאופק להשלים את ההון העצמי הנדרש, שיאפשר את התחלת הפעילות. המהלך שלפנינו אינו פשוט. אך אל מול המחסור בהון הנדרש המהווה חסם להתחלת הפעילות - מהלך זה נושא אתגרים והזדמנויות, ובפרט - האפשרות להתחיל בפעילות ולספק שירותים מלאים לחברי אופק. שיתוף הפעולה של אופק עם קבוצת עוגן יצריך מצד שני הצדדים היערכות למצב חדש וגם אנחנו נידרש להתאים את עצמנו".
מעוגן נמסר בתגובה לפניית כלכליסט: "החיבור המוצע של עוגן עם אופק, אם וכאשר יאושר בשני הגופים, טומן בחובו הצעת ערך משמעותית של הנגשת מאות מיליוני שקלים באשראי למעמד הביניים ולמעמד הנמוך, במחירים סבירים ותוך מתן אלטרנטיבה למשקי בית שמתקשים לקבל הלוואות מהבנקים, וכן יאפשר לציבור הרחב להשתתף באופן פעיל בעשייה החברתית של עוגן באמצעות פיקדונות באופק. אנו מקווים כי החיבור יסלול את הדרך להקמתו של בנק חברתי ראשון בישראל".