סגור
בניין כאל כרטיסי אשראי כרטיס אשראי לוגו חדש
בניין כאל (צילום: באדיבות כאל)

למרות פגיעה משמעותית ברבעון המלחמה, כאל הרוויחה 450 מיליון שקל ב-2023

ההפרשות להפסדי אשראי הגיעו ל-98 מיליון שקל ברבעון הרביעי בשל חשש מהשלכות המלחמה והקפאת הליכי גביית חובות בתחילתה, והביאו לירידה של 36% ברווח הרבעוני

מלחמת חרבות ברזל שנפתחה בתחילת הרבעון הרביעי נתנה את אותותיה על תוצאות חברות כרטיסי האשראי כאל. רווחי החברה ירדו ברבעון הרביעי של שנת 2023 ב-36% לעומת הרבעון המקביל ועמדו על 26 מיליון שקל.
על אף סיום חלש לשנה בעקבות המלחמה, שנת 2023 מסתיימת דווקא ברווחי שיא, כשכאל הרוויחה 450 מיליון שקל, עלייה של 45% לעומת שנת 2022. התוצאות הושפעו גם מרווחים חד פעמיים בראשם ממכירת בית כאל. בנטרול סעיפים חד פעמיים, הרווח של החברה עמד אשתקד על 277 מיליון שקל, ירידה של 3.2% לעומת שנת 2022.
המלחמה השפיעה ברבעון הרביעי בשני סעיפים מרכזיים על תוצאות החברה, שבניהולו של לוי הלוי: השימוש בכרטיסי אשראי וההפרשות להפסדי אשראי.
ראשית, נרשמה ירידה של 1.9% במחזורים בכרטיסי אשראי ל-38 מיליארד שקל, זהו נחשב לנתון חריג, שכן בחברה יש לרוב קצבי צמיחה גבוהים שמגיעים גם לשיעור דו ספרתי.
אולם בתחילת המלחמה חלה ירידה חדה בצריכה במשק, שהתבטאה בצניחה בשימוש בכרטיסי אשראי והחלה להתאושש בדצמבר, לקראת סוף הרבעון הרביעי.
הקיפאון בפעילות המשק בתחילת המלחמה התבטא גם בביקושים להלוואות. מנתוני החברה עולה כי תיק האשראי של החברה (אשראי צרכני ולעסקים) ירד ב-1.1% במהלך הרבעון הרביעי ל-9.1 מיליארד שקל. יחד עם זאת, מתחילת השנה רואה החברה התאוששות בביקושים ובפעילות הכרטיסים בארץ ובחו"ל.
בנוסף לכך ההפרשות להפסדי אשראי בחברה עמדו על 98 מיליון שקל ברבעון הרביעי, עלייה של 127% לעומת הרבעון המקביל. העלייה החדה נבעה מעלייה בהפרשות הקבוצתיות (הפרשות כלליות, שאינן נובעות מכשל ספציפי של לווה) וזאת בעיקר בשל אי הוודאות שנובע מהמלחמה.
בנוסף, כאל הקפיאה פעולות של גביית חובות בשבועות הראשונים של המלחמה, מה שאילץ אותו להגדיל הפרשות בגין החובות.
בסיכום שנתי, סך מחזור העסקאות בכרטיסי האשראי של החברה צמח ב-8.8% אשתקד ל-163 מיליארד שקל, וסך הכרטיסים הפעילים של החברה צמחו ב-4.1% אשתקד ל-3.47 מיליון כרטיסים. על אף הירידה בביקושים ברבעון הרביעי, את השנה החולפת מסיימת החברה עם צמיחה של 10% בתיק האשראי שלה, כאשר האשראי הצרכני כבר מגיע ל-7.74 מיליארד שקל.
כאל נמצאת בתקופת אי ודאות מבחינת בעל השליטה בחברה. היא נמצאת כיום בשליטת בנק דיסקונט, שמחויב לפי החוק למכור את החברה בתוך פחות משנתיים. יחד עם זאת, בעקבות המלחמה ביקשו בדיסקונט ממשרד האוצר הארכה של שנה נוספת בתהליך המכירה.