סגור

יוקר המחיה: ביטוח החובה לרכב התייקר ב-15% בשנה האחרונה

לפי נתוני רשות שוק ההון, אם בספטמבר 2021 רכישת פוליסת ביטוח החובה עלתה בין 1,090 ל-1,390 שקל בשנה, באוקטובר 2022 המחירים כבר נעים בין 1,250 ל-1,600 שקל בשנה

הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה פרסמה בשבוע שעבר (ה') שהאינפלציה באוגוסט ירדה לקצב שנתי של 4.6% מ-5.2%. בחינת מדד המחירים לצרכן מראה שההתייקרויות בתחומי המזון והאנרגיה התפשטו גם למגזר השירותים. מעבר לזינוק במחירי הדירות, נרשמה התייקרות בשירותי פנאי (1%) ושירותי בריאות (0.2%), תחבורה ציבורית, שירותים משפטיים ועוד. כמו כן, לפי המדד נרשמה עלייה גם בשירותי הביטוח, קרי, התפשטות עליית המחירים הביאה לסיום, לכל הפחות זמני, במגמת הוזלת הביטוח, ובמיוחד בביטוח הנפוץ ביותר בשוק הישראלי – ביטוח הרכב.
ביטוחי רכב מתחלקים כידוע לשלושה: חובה, צד ג' ומקיף. ברשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון מבקשים לקדם את התחרות בין החברות בנוגע לביטוחי רכב ועל כן אוספת הרשות באתרה הרשמי את עלויות ביטוחי החובה. בדיקת המחירים באתר משקפת עד כמה חדה הייתה בשנה האחרונה עליית מחיר ביטוח החובה לצרכנים. אם בספטמבר 2021 רכישת פוליסת ביטוח החובה עלתה בין 1,090 ל-1,390 שקל בשנה, באוקטובר 2022 המחירים כבר נעים בין 1,250 ל-1,600 שקל בשנה - עלייה ממוצעת של 15%.
על פי סוכנות הביטוח וובי (WOBI), המשקללת את מחירי הביטוח המקיף והחובה, באוגוסט האחרון בלבד נרשמה עלייה ממוצעת בשיעור של 2.5% במחירי ביטוחי הרכב לעומת יולי. בהשוואה לאוגוסט אשתקד נרשם זינוק של 16% במחירי ביטוחי הרכב. עליית המחירים הורגשה בעיקר בדגמים משפחתיים כמו קיה פיקנטו, מאזדה 2 וסקודה אוקטביה.
בשנים האחרונות, בשל התחרות שהגיעה מחברות הביטוח הדיגיטליות כמו ווישור וליברה, ירדו מחירי הביטוח. לפי וובי מחיר הביטוח היום נמוך ב-8% לעומת המחירים בשנת 2018. אולם, המחירים הזולים גרמו להפסדים בתחום ביטוחי הרכב לחברות הביטוח בהיקף של עשרות מיליוני שקלים מדי רבעון, בעיקר מאז שנת 2021. ההפסדים נבעו מזינוק בהיקף גניבות הרכבים בישראל; עלייה משמעותית בשכיחות תאונות הדרכים ביחס לשנה שעברה, שנת קורונה וסגרים; התייקרות חלקי החילוף ועלייה בשווי הרכבים. תנאים אלו הביאו את חברות הביטוח לחפש שעת כושר להקפצת המחירים - וסביבת האינפלציה בשנה האחרונה מהווה את השעה הנכונה עבורן.
חברות הביטוח הן חברות ציבוריות שמחויבות להגדיל את הרווח עבור בעלי המניות, ועל כן זכותן להעלות מחירים כאשר הן מבחינות בהפסדים בתחומים מסוימים. אם כי החולשה בענף ביטוחי הרכב לא מנעה מחברות הביטוח לרשום רווח נקי מצרפי של כמעט 8 מיליארד שקל ב-2021 - רווח שיא וכפול מזה שרשמו רק שנה לפני כן ב-2020. היה ראוי אם אלו היו ממתינות עם העלאת המחירים בעוד האינפלציה מאיימת על השוק הישראלי.