סגור

נחשף בכלכליסט
שר האוצר נגד הנגיד: "יש לאסור על הבנקים לספק שירותי השוואת מחירים"

כץ זועם על כוונת בנק ישראל לאפשר לבנקים להשיק שירות השוואת עלויות של מוצרים פיננסיים במסגרת רפורמת הבנקאות הפתוחה - ומזהיר: "בכוונת הממשלה לאסור על הבנקים את העיסוק הזה בעתיד"; בנק ישראל: "קבענו מנגנונים על מנת לטפל בניגודי עניינים אפשריים ולעקוב אחר התפתחות השוק"

המחלוקת בין בנק ישראל לאוצר בסוגיית סמכויות הבנקים ברפורמת הבנקאות הפתוחה הולכת ומחריפה. שר האוצר ישראל כץ שלח מכתב לנגיד בנק ישראל פרופ' אמיר ירון, ובו הבהיר לו כי גם ההחמרות של בנק ישראל כלפי הבנקים בנושא פעילותם בשירותי השוואת עלויות אינה מקובלת עליו, וכי עמדתו היא שיש לאסור על הבנקים פעילות שכזו.
השר ביקש מהנגיד שיעדכן את הבנקים בכך שעמדת משרד האוצר בעניין לא השתנתה: "אבקשך להביא את עמדתי בפני הבנקים ולהבהיר להם כי פעילות על בסיס הנב"ת (הנחיות בנק ישראל- ע.א), המנוגדת לעמדת הממשלה תהא אחריותם המלאה, ותוך ידיעה ברורה שבכוונת הממשלה לאסור עליהם לעסוק בפעילות זו בעתיד, וכן לא תהווה כל שיקול בעת קידום חקיקה בנושא".
רפורמת הבנקאות הפתוחה היא רפורמה משמעותית בתחום הפיננסים, במסגרתה צריכים הבנקים לפתוח את המידע הקיים על לקוחותיהם לגורם חיצוני (חברות הפינטק), במידה והלקוח הסכים לכך. עם המידע הזה, גופים אלה יוכלו להציע ללקוח הצעות המתאימות לצרכיו, להשוות בעבורו עלויות של שירותים פיננסיים, לייעץ לו ולעשות פעולות נוספות שישפרו את יכולת הצרכנות הפיננסית שלו.
הבוקר פורסם בכלכליסט כי בשבוע שעבר, שלושה ימים לפני כניסת השלב הראשון ברפורמה (פתיחת הנתונים של חשבונות העו"ש של הציבור) לתוקף, שלח בנק ישראל מכתב לבנקים ובו הודיע להם כי אם ירצו להשיק פעילות של שירות השוואת עלויות הם יוכלו לעשות זאת, אם כי תחת תנאים נוקשים, הכוללים בין היתר קבלת אישור בנק ישראל ורשות התחרות, ותוך שימת דגש לנושא פוטנציאל ניגוד העניינים - היות שהבנק הוא גם נותן שירות השוואת עלויות, וגם בעצמו מהווה את אחד היצרנים שמציעים את המוצר הפיננסי.
מכתב זה היווה מענה מבחינת בנק ישראל להתנגדות הנחרצת של משרד האוצר ורשות ניירות ערך לכך שהבנקים יוכלו להשיק שירות כזה בתזכיר החוק בנושא הבנקאות הפתוחה (שתקוע בשל המשבר הפוליטי) אף נכתב כי יצרנים של מוצרים פיננסים לא יוכלו לתת שירותי השוואת עלויות.
כפי שפורסם בכלכליסט, גם התנאים החדשים של בנק ישראל לא מקובלים על משרד האוצר, והשר כץ אף שלח מכתב לנגיד בנושא: "אני מבקש לעדכנך כי מדיניותיי בעניין ניגוד העניינים נותרה כפי שנקבעה בתזכיר החוק, ובדעה אחת עם גורמי המקצוע במשרד האוצר, על פיה יש למנוע מהבנקים לעסוק בהשוואות ותיווך למוצרים של גופים פיננסים מתחרים, וזאת במטרה ליצור תחרות אמיתית בשוק הבנקאות", כותב כץ.
1 צפייה בגלריה
מימין: נגיד בנק ישראל אמיר ירון ושר האוצר ישראל כץ
מימין: נגיד בנק ישראל אמיר ירון ושר האוצר ישראל כץ
נגיד בנק ישראל אמיר ירון ושר האוצר ישראל כץ
(צילומים: אלכס קולומויסקי, יריב כץ)
עוד הוא מוסיף, כי "הנחיות בנק ישראל, אשר מאפשרות לבנקים לבצע שירותים בניגוד לתזכיר, יחזקו את כוחם על חשבון שאר השחקנים במערכת הפיננסית, ואף עלולות להוביל לפגיעה חמורה בציבור הישראלי, ובתחרות במערכת הפיננסית. יצוין שהתיקונים המצוינים במכתבך, אינם עולים לכדי מניעה אמיתית של ניגודי עניינים, ולא יוכלו להוביל להיווצרותו של שוק ייעוץ פיננסי אובייקטיבי ותחרותי".
מבנק ישראל נמסר: "בנק ישראל מוביל רפורמות לקידום התחרות והחדשנות ולאימוץ טכנולוגיות מתקדמות לטובת הציבור הרחב. כבר במכתב המפקח על הבנקים למערכת הבנקאית מיום 14.4.2021 הוצגה עמדת האוצר, וכמו-כן קבע בו המפקח מנגנונים שיש בהם בכדי לטפל בניגודי עניינים אפשריים ולעקוב אחר התפתחות השוק. הבנק קורא לכל הגורמים הרלבנטיים להמשיך לקיים דיאלוג בלתי אמצעי בסוגיות אלה".