שימו לב, אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר. קראו עוד הבנתי
חדשות התקשורת

"צריך לפחות 60 שקל לחבילה כדי להרוויח"

חברות הסלולר סקפטיות בנוגע לאפשרות של עליית מחירים שתביא אותן לרווחיות יציבה. התקווה הגדולה שלהן היא מיזוגים שיעלו את הענף לרמת מחירים סבירה

מאיר אורבך 06:5523.01.19

חברות הסלולר אינן נמצאות בשיאן. במחיר של 30 שקל לחודש למנוי היכולת שלהן להרוויח מהמשתמשים היא כמעט בלתי אפשרית. בחודשים האחרונים העלו שתיים מחברות הסלולר הגדולות בישראל, סלקום ופרטנר, את המחירים שלהם בצורה עדינה מאוד, בכ־10 שקלים לכל חבילה. יותר משהיא משקפת רצון להרוויח, העלאת המחיר הזו משמשת כקול קורא לשאר החברות בשוק להתעורר ולנסות ליצור את המחיר הנמוך החדש. בינתיים המתחרות לא נענו לאתגר.

 

 

 

אתמול הודיעה גולן טלקום על מבצע חדש של הכל כלול ב־35 שקל. גולן, שעד למכירתה נחשבה לנועזת מבין החברות, יצאה במבצע שאולי יחזיר לה מעט מלקוחותיה.

בכירים בענף התקשורת אינם מאמינים שיש אפשרות אמיתית לעליית מחירים. התקווה הגדולה שלהם היא מיזוגים בענף שיביאו אותו לדעתם לרמת מחירים סבירה.

 

"בשוק של שישה שחקנים פעילים אין דרך כמעט להעלות מחירים", הם אמרו ל"כלכליסט". על השאלה מהו המחיר האידאלי באופן לא מפתיע כולם מצביעים על אותו טווח מחירים: "בתשלום חודשי של 60־70 שקל לחודש אנחנו יכולים לחיות ואפילו להרוויח לא בצורה חזירית". כיום אמנם המחיר המינימלי לחבילת סלולר עומד אצל סלקום, פרטנר ופלאפון על 49.90 שקל, אבל על פי ההערכה מרבית מחזיקי המכשירים משלמים אף פחות מזה. "באירופה המחיר הממוצע הוא כ־20 יורו לחודש למשתמש סלולר. ברשתות דוגמת free הצרפתית יש לעתים מבצעים שמגיעים ל־15־17 יורו לחודש, כך שמחיר של 60־70 שקל נשמע סביר".

 

מימין: רן גוראון מנכ"ל פלאפון, איציק בנבנישתי מנכ"ל פרטנר וניר שטרן מנכ"ל סלקום מימין: רן גוראון מנכ"ל פלאפון, איציק בנבנישתי מנכ"ל פרטנר וניר שטרן מנכ"ל סלקום צילום: אוראל כהן, עמית שעל, סיון פרג

 

ההוזלות מעכבות דור 5

 

ההשלכות של המחירים הנמוכים בענף הסלולר ניכרות במקום אחד באופן בולט במיוחד, בתחום התשתיות. "כאשר בכל העולם מדברים על מעבר לדור חמישי, אנחנו עדיין רחוקים מהמעבר באופן מלא לדור 4. כיום לחברות הסלולר מאוד לא משתלם להשקיע בתשתיות", אומרים הבכירים בענף. "הענף הוא במשבר עמוק. יש בעיה גדולה של היפר תחרות, שכחו שזה ענף שהוא עתיר השקעות הוניות. ענפים שהם עתירי השקעות הוניות יש בהם מעט שחקנים. זו המחשבה המאקרו־כלכלית, כך בעולם החשמל, הגז והאחרים, כנ"ל בתקשורת קווית, לרוב יש ספק אחד עד שניים. גם סלולר הוא ענף עם הרבה השקעות הוניות: אנטנות ותאים סלולריים, שדרוג טכנולוגיה מדור 3 ל־4 ובקרוב לחמישי ועוד. בישראל יש אנומליה: במקום שניים־שלושה שחקנים, אנחנו מוצאים שניים עד שמונה שחקנים. זה מצב שלא תואם את מבנה השוק הרלוונטי לענפי תשתיות, וכאן נוצר המשבר. תחרות גבוהה מובילה להורדת מחירים, והורדת מחירים מובילה לתזרים מזומנים נמוך אפסי או שלילי".

 

חברות הסלולר שעומדות כיום בפני אתגרים טכנולוגיים לא קלים, דוגמת המעבר לדור 5 וכן רשת הסיבים האופטיים, נמצאות במלכוד קשה. מצד אחד השקעה בתשתיות אינה משתלמת להן במחירים הקיימים בשוק, אבל מצד שני אם לא ישקיעו בהקמת תשתיות חדשות הן יפסידו למתחרות.

 

"רשת דור 5 דורשת השקעה של לפחות 150 מיליון שקל, וזו ההשקעה המינימלית ביותר. אם ההמשלה רוצה שבישראל יהיו תשתיות שיזכירו את אומת ההייטק ותשתיות שמתאימות למדינה מתקדמת, היא חייבת להבין שלא ניתן להרים את דור 5 באותם תנאי שוק,ת שלומי אגרה בגובה של עשרות מיליוני שקלים ותשלום חודשי של עד 50 שקל לחודש", אומרים הבכירים. דור 5 כנראה יגיע לישראל הרבה אחרי שבעולם כבר ייהנו ממנו רבים. לחברות הסלולר אין כיום כל סיבה למהר ולהקים את התשתיות של הענף. אין להן תחרות אמיתית על תשתיות התקשורת אלא רק על מחיר.

 

פיטורים מחוסר ברירה

 

עוצמת המשבר בענף נחשפה בהודעת מנכ"ל סלקום ניר שטרן שלפיה אם עובדי החברה לא יוותרו על העלאת השכר שקבועה להם בהסכם הוא ייאלץ לפטר 250 מעובדי החברה. ההודעה כמובן זכתה להתנפלות מצד עובדי החברה וההסתדרות, אבל בכירים בענף אומרים שהצעד הזה של סלקום הוא צעד של חוסר ברירה: "גם אם הצעד של סלקום יצליח לצאת לפועל, כל החיסכון הוא עשרות מיליוני שקלים, שהם כלום במבנה העלויות של החברה".

 

גם סלקום וגם פרטנר, שהעלו את המחירים, מחזיקות לצד רשת הסלולר את שירותי הטלוויזיה שלהן. סלקום, אשר התחילה ראשונה, כבר מצליחה לרשום איזון בהכנסות מהשירות, ואילו פרטנר עדיין מפסידה. אבל בענף יש חילוקי דעות רבים אם זה יכול להיות עתיד של הכנסות או להפך, בור נוסף. חלק מהבכירים בענף טוענים שבעידן נטפליקס, ובקרוב עידן פלוס באינטרנט, אין מקום לעוד רשתות טלוויזיה, ולכן היכולת להרוויח שם מוטלת בספק גדול. מנגד, טוענים בכירים אחרים שתחום זה בשונה מהסלולר הוא האמצעי הכי טוב לחברות למנף את עצמן מעבר לסלולר.

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x