$
סטארט-אפים והון סיכון

הופכים את הקופסה לחכמה: אסקלייד מתאימה את המעלית למאה ה-21

אסקלייד הישראלית מכניסה טכנולוגיה מתקדמת למעליות. "המערכת שפיתחנו מאפשרת זיהוי לפי טביעת אצבע וניווט חכם בשעות העומס, ואף מזהה מצבי מצוקה מבלי שהופעל לחצן", מספר המייסד שרון כהן. כבונוס, המעלית גם מציעה קופון למסעדה קרובה כשהיא מזהה שהגיעה זמן ארוחת הצהריים

מאיר אורבך 11:1817.09.13

מרבית המעליות שפועלות בעולם הן טיפשות לחלוטין מבחינה טכנולוגית. הן אמנם בטוחות מאוד לשימוש, אבל המערכות שמוטמעות בהן הן מכניות לחלוטין ולא מתקשרות זו עם זו. הסטארט־אפ הישראלי אסקלייד, שיושב בכפר סבא, מנסה לשנות את זה ולהקפיץ שנות דור קדימה את התחום שנראה שנשכח על ידי מהפכת ההייטק של השנים האחרונות.

 

מחליף את לוח הבקרה הישן

 

בראיון בלעדי ל"כלכליסט" מספרים מייסד החברה שרון כהן וסמנכ"ל השיווק גיא גוטליב על השינוי שמקווה החברה להכניס לתחום הקפוא. "היתרון העיקרי במערכות שלנו הוא שכדי להתחבר אליהן אין צורך לשנות דבר במעליות. כשלב ראשון אנחנו מציעים לחברות להחליף את לוחות הבקרה המיושנים שמותקנים במעליות במערכות הממוחשבות שלנו. אלה כוללות מסך מגע וחיבור של כל הפונקציות הפועלות כיום במעלית — האזעקה, החיבור לטכנאי, המאוורר וכדומה — ללוח נוח אחד".

 

סמנכ"ל השיווק גיא גוטליב (מימין) ומייסד אסקלייד שרון כהן, המשך לעסק המשפחתי סמנכ"ל השיווק גיא גוטליב (מימין) ומייסד אסקלייד שרון כהן, המשך לעסק המשפחתי צילום: ענר גרין

 

מסך המגע הוא רק תחילת הדרך מבחינתה של אסקלייד. "אנחנו מאפשרים לכל בניין להגדיר את המעלית על פי צרכיו. כל מעלית יכולה לכלול קוד גישה, זיהוי ביומטרי באמצעות טביעת אצבע, כרטיס חכם ועוד. באחד הבניינים בישראל שבו הותקנה המערכת שלנו יש לכל אחת מהקומות סיסמה נפרדת, כך שרק דייריה יכולים לעלות אליה", מספר כהן.

 

 

 

"מעליות רבות בישראל מופעלות כמעליות שבת. כיום כל מעלית שבת עוצרת בכל קומה ומופעלת כל הזמן, דבר שגורר עלות גבוהה מאוד ושחיקה גדולה מאוד. באמצעות המערכת שלנו הדיירים יכולים לקבוע עבור המעלית באילו קומות תעצור, ומתי תתחיל ותסיים את פעולתה, זאת באמצעות הגדרות פשוטות של התוכנה.

 

"שחיקת המעליות היא גורם בעייתי מאוד לחברות המעליות. באמצעות המערכות שלנו הן מסוגלות לעקוב אחר העומסים בכל מעלית ואחר שעות העומס, לכוון את פעילות המעליות על פי הקומות, להשוות בין פעילויות של מעליות שונות ולחזות תקלות ועוד".

 

מנגנון שמשתלב במעליות קיימות

 

אסקלייד יצאה לדרך ב־2010, כאשר כהן החל לחשוב איך משלבים את עולם ההייטק שבו עבד עד לאותה תקופה עם תעשיית המעליות שבה פועלת משפחתו זה 40 שנה, באמצעות חברה של אביו.  

הופכים את הקופסה לחכמה הופכים את הקופסה לחכמה

 

"שוק המעליות בעולם מגלגל 70 מיליארד דולר, עם קצב גידול קבוע של כ־5% בשנה. בעולם יש, על פי הערכות, כ־11 מיליון מעליות, שמתוכן אחוז גבוה צריך לעבור בעשור הקרוב שדרוג ושינוי משמעותי. מעליות אלה הן עיקר השוק שאליו אנחנו פונים".

 

כיום מותקנות מערכות החברה בעשרות בודדות של בניינים בישראל, כאשר עלות של כל התקנה היא כמה אלפי דולרים. בשלב הבא מתכוונת החברה להשתמש במפיץ בארה"ב כדי להתחיל פריסה משמעותית יותר שם. אסקלייד נמצאת כיום בשלבים ראשונים של גיוס הון מאנג'לים לאחר שכבר גייסה בתחילת דרכה כ־600 אלף דולר ממשקיעים פרטיים. ההשקעה שמחפשת החברה מיועדת בעיקר להרחבת הפעילות השיווקית שלה וחיזוק הטכנולוגיה.

 

למרות היכולות המתקדמות, לא שוכחת המעלית החכמה של אסקלייד גם את הפן הבטיחותי ואף משדרגת את אמצעי החירום הקיימים.

 

בעזרת חיישנים מזהה המערכת של אסקלייד מצבי מצוקה ללא כל צורך ללחוץ על לחצן החירום המובנה, קוראת ישירות לשירותי החירום ומפעילה את חברת המעליות שאחראית על השירות. במקביל היא פותחת ערוצי קול ותמונה שמאפשרים להרגיע את מי שנתקע במעלית. כיום אם אדם נתקע ולא יכול להגיע ללחצן המצוקה, הוא נמצא בבעיה קשה. עם המערכת שלנו אין לו כל תלות בכפתור כלשהו", מספר כהן.

 

פרסום שמתחשב בזמן השהייה במעלית

 

בנוסף לאפשרויות השונות שמציעה המערכת, מציעה אסקלייד שילוב של אפליקציות פרסומיות ושיווקיות במעליות שנמצאות בבנייני משרדים או בבנייני מגורים גדולים. "כיום הקהל שנמצא במעלית הוא קהל שבוי, שלרוב גם חש מבוכה כאשר הוא נמצא עם זרים בתוך החלל הצר ותמיד מחפש על מה להסתכל.

 

"מסכי הטלוויזיה שנמצאים כיום במעליות מציגים פרסומת חסרת הקשר, שלא יודעת מה השעה או מה צריכים האנשים שנוסעים בה. אנחנו מתאימים את הפרסומות לזמן הנסיעה וגם לצרכים של הנוסעים בה".

 

"אם בבניין משרדים אנשים יוצאים בקביעות לארוחה בצהריים, אנחנו נציע להם קופון למסעדות באזור וזמן הפרסומת לא יעלה על הזמן שבו התחילה הנסיעה ונגמרה. הרי נוסע שנכנס למעלית יעדיף לראות קטע שלם מאשר שבריר של פרסומת", אומר כהן.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x