$
התעשייה

גרופון קנו את הפטנט של עצמם

ברכישת גרופר, גרופון קונה היכרות עם השוק הישראלי - ומניפה תמרור אזהרה בפני אתרי הרכישות החברתיות המקומיים האחרים

עומר כביר 16:4116.01.11

עולם ההייטק הישראלי ידע לא מעט אקזיטים מוצלחים: איי.סי.קיו, המפורסם שבהם, נמכרה לפני יותר מעשור ב-407 מיליון דולר. העסקה שבמסגרתה נמכרה כרומטיס ללוסנט טכנולוגיות ב־2000 הוערכה בשווי של 4.8 מיליארד דולר, ונחשבת לגדולה בשוק המקומי. בין עסקאות אלו, שמור לרכישת גרופר על ידי גרופון מקום של כבוד.

 

האתר נמכר תמורת 15 מיליון דולר, ושלושת מייסדי האתר יקבלו מתוכם 4 מיליון דולר כל אחד. לא בדיוק סכומים גדולים בפני עצמם, אבל כשבוחנים את התמורה, הם מרשימים ביותר.

 

לרוב, סטארט-אפים שמבצעים אקזיט מביאים איתם טכנולוגיה ייחודית שפיתחו, לרוב במשך שנים ובהשקעה של מיליוני דולרים. החברה הרוכשה משלמת לא רק על הסטארט-אפ עצמו, אלא גם על הידע הייחודי שפיתח.

 

לא זה המצב בגרופר: האתר פועל פחות משנה, והוקם בהשקעה של כמה עשרות אלפי שקלים בלבד. יתרה מכך, הוא לא מחזיק טכנולוגיה ייחודית: אפילו המייסדים עצמם מודים שהוא קם בהשראת (ויש אף יאמרו כחיקוי) גרופון. אין שום טכנולוגיה או מודל עסקי שגרופר יצר, שבגרופון לא מכירים טוב יותר - ובעיקר מהסיבה הפשוטה כי הם המציאו אותם בעצמם.

 

  איור: יונתן וקסמן

 

הגולשים יחפשו דילים מרגשים יותר

 

אז על מה שילם כאן האתר העולמי? בעיקר על ההיכרות של גרופר עם השוק המקומי: רשת הקשרים הלוקליים וסוללת אנשי המכירות שמכירים את בתי העסק השונים ויודעים להביא מהם את הדילים המעניינים. בגרופון, שמנוסים מאוד בבניית רשתות כאלו, סבורים כנראה שפשוט יותר לקנות רשת מקומית מאשר להשקיע זמן וכספים בהקמת רשת מהיסוד.

נשיא גרופון, רוב סולומון. העדיפו לקנות רשת מקומית נשיא גרופון, רוב סולומון. העדיפו לקנות רשת מקומית צילום: רויטרס

 

"אנחנו נוטים לבצע את הרכישות האלה בקנה מידה קטן ואז לקחת את החברה, להשקיע בה הון ולגייס לה עובדים", אמר נשיא גרופון, רוב סולומון, בראיון ל"כלכליסט". אז אולי אין כאן טכנולוגיה, אבל יש ידע ייחודי בעל ערך כספי על השוק המקומי. הסכום שבו נרכש ידע זה, לעומת הזמן והכסף שהושקעו בו, הופכים את מכירת גרופר לאחד האקזיטים המצליחים בישראל.

 

אבל הרכישה היא גם תמרור אזהרה לכל אתרי הקניות החברתיות הקיימים. הצד העצוב של רכישת כרומטיס הוא שאחרי כשנה, עם התפוצצות בועת ההייטק, סגרה לוסנט את פעילות החטיבה. כיום, שוק אתרי הקניות החברתיות בישראל נמצא בשיאה של בועה דומה: כ-20 אתרים שונים (וכמעט זהים) פעילים כיום, וההרגשה היא שכמעט בכל יום נפתח אחד חדש. לאורך זמן, ספק אם כל האתרים האלו יוכלו להביא דילים מעניינים ומפתים וישמרו על תעבורת משתמשים גבוהה, במיוחד כשהחידוש וההתרגשות שהם מעוררים יחלפו וקצב הקניות ייחלש.

 

כניסת גרופון עתידה לפתח את השוק ולהביא לגולשים דילים אטרקטיביים יותר. אפשר לשער שבתוך זמן קצר ימאסו הגולשים בדילים המרגשים פחות, כמו מבצעים זניחים למסעדות לא מוכרות וחנויות אזוטריות. אתרים רבים יגלו שאין להם יכולת להציע דילים איכותיים ושהגולשים כבר לא מבקרים בהם, וייסגרו.

 

בסופו של דבר יישאר רק מספר מצומצם של אתרים גדולים, שיצליחו להציע לגולשים דילים מפתים ומעניינים. בניגוד למקרה המצער של כרומטיס, הגב שמביאה גרופון העולמית מבטיח לגרופר, שבקרוב תשנה שמה לגרופון ישראל, סיכוי גבוה להיות המובילה שבהם.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x