$
בורסת ת"א

תשכחו מהייטק: השנה הפנטסטית של השיפוצניקים בבורסה

רווחי חמש החברות המשפצות בבורסה נסקו בשנה ב-61%. הכנסות החברות הציבוריות העוסקות בשיפוצים עלו ב-18.5% בשנת 2020, והסתכמו ב־5.29 מיליארד שקל. תדיראן הולדינגס היתה שיאנית התשואות, בעוד שהכנסות קליל ירדו אך התאוששו בסופה

חזי שטרנליכט 13:0905.04.21

בחסות הקורונה הישראלים שיפצו את הבתים, והחברות הבורסאיות בענף בהחלט נהנו מכך. החברות שנהנו מהזינוק המשמעותי בביקושים לשדרוג הבית כוללות את תדיראן הולדינגס, שמוכרת מזגנים; אלקטרה מוצרי צריכה, שגם לה פעילות ענפה של מכירת מזגנים וכן אחזקה בשתי רשתות חשמל קמעונאיות, מחסני חשמל ושקם אלקטריק; חברת קליל המספקת מוצרי אלומיניום ובעיקר פרופילים לחלונות ודלתות; חמת, המתמקדת במוצרי אינסטלציה לעיצוב הבית; ורשת אייס, שאמנם אינה חברה מובהקת לשיפוץ הבית, אך פעילותה נוגעת גם בשדרוג הבית, וכוללת מוצרים לביצוע שיפוצים.

 

 

(ארכיון) (ארכיון) צילום: אורי דיין

 

ההכנסות של חמש החברות הללו טיפסו ב־18.5% בשנת 2020 לעומת קודמתה והסתכמו ב־5.29 מיליארד שקל. ברבעון האחרון טיפסו ההכנסות של חמש החברות ב־35.1% והסתכמו יחד ב־1.41 מיליארד שקל. הרווח הנקי בשנה זו זינק ב־61% ל־525 מיליון שקל, ועלה ב־36.9% ברבעון הרביעי ביחס לרבעון האחרון של 2019. העלייה ברווח הנקי המצרפי היתה מתונה יותר. זאת בין התמתנות בצמיחת הרווח הנקי של קליל ברבעון האחרון, שנבעה מרישום של רווח נקי חריג בשל פעילות שהופסקה ברבעון האחרון של 2019, ושל תדיראן, בעקבות עלייה בהיקף המס ששילמה.

 

 

 

"2020 היתה קיצונית ולא תשוחזר באותה עוצמה"

 

"מגמת ההשקעה במרחב הביתי, כמו גם ההישארות בבתים והעלייה בבלאי המוצרים, הביאו לעלייה חדה בביקוש למוצרי חשמל ומזגנים", מציינת מרב פישר־שרוני, אנליסטית בכירה בלאומי פרטנרס. לדבריה, "שיעור החדירה של מזגנים בישראל מוערך בין 92% ל־95%, כך ששיעור הצמיחה של התחום מוגבל. גם אם הפעילות בו גבוהה מבעבר, בשל התקצרות פרק הזמן בין ההחלפות של המזגנים וכן תוספת של יחידות מיזוג לכל משק בית, המגמות שנרשמו ב־2020 היו קיצוניות, ולא ישוחזרו באותה עוצמה. מנועי הצמיחה העיקריים של אלקטרה מוצרי צריכה ותדיראן הולדינגס הם לא בהכרח מתחום המזגנים הביתיים בישראל".

 

יו"ר התאחדות קבלני השיפוצים ערן סיב: העבודות העצמיות של אנשים בבית צמחו. אני מעריך שענף ה'עשה זאת בעצמך' צמח ב־35% בשנת הקורונה" יו"ר התאחדות קבלני השיפוצים ערן סיב: העבודות העצמיות של אנשים בבית צמחו. אני מעריך שענף ה'עשה זאת בעצמך' צמח ב־35% בשנת הקורונה" צילום: עמית שעל

 

ענף השיפוצים בישראל גלגל 15 מיליארד שקל מדי שנה בשנים שקדמו לקורונה. אולם להערכת יו"ר התאחדות קבלני השיפוצים ערן סיב, ב־2020 היקף הפעילות הכולל דווקא ירד. "בתקופת הקורונה היתה ירידה להיקף של כ־12 מיליארד שקל בשנה, משום שהרבה מקומות כמו מסעדות, בתי מלון, מבני ציבור וגם בתים פרטיים, שבהם בני הזוג נשארו סגורים בבית, נאלצו שלא לשפץ".

 

עם זאת, סיב מזהה מגמה אחרת בשנת הקורונה, שבאה לידי ביטוי בתוצאות החברות. "העבודות העצמיות של אנשים בבית, שפשוט קנו צבעים ומוצרים נלווים ועשו את העבודה בעצמם, כן צמחו. אני מעריך שענף ה'עשה זאת בעצמך' צמח ב־35% בשנת הקורונה. חנויות טמבור, רשתות דוגמת אייס או הום סנטר רשמו עלייה, משום שאנשים קיבלו הסבר וביצעו את השיפוץ בעצמם".

 

 

חנות אייס בבאר שבע, בזמן הקורונה חנות אייס בבאר שבע, בזמן הקורונה צילום: חיים הורנשטיין

 

להערכת סיב, ענף השיפוצים דווקא נפגע ב־2020, אך כיום מרגישים שהוא מתחיל לחזור לקדמותו, ופרויקטי שיפוץ שנדחו חוזרים לעמוד על הפרק. המגמה, לדבריו, היתה של פרויקטים עצמאיים קטנים יותר של הציבור שפשוט ביצע את השדרוגים בעצמו, או הזמין עבודות מצומצמות לשדרוג הבית, על פני פרויקטי שיפוץ שהצריכו יציאה מהבית.

 

 צילומים: לנס הפקות, אוראל כהן

 

בקרב החברות הנבדקות, את הזינוק החד ביותר בתוצאות ברמה השנתית רשמה חמת, שבשליטת יואב גולן (57.04%). החברה עוסקת בייצור, יבוא ושיווק של מוצרים בתחומי האינסטלציה, בהם ברזים, מקלחונים ואסלות. החברה רשמה צמיחה של 55% בהכנסות שלה בסיכום השנה ל־697 מיליון שקל, בעוד הרווח הנקי זינק ב־422%. אתמול ניצלה חמת את הזינוק בתוצאות וגייסה 19 מיליון שקל באמצעות הקצאה פרטית לנוקד קפיטל, פסגות והפניקס. חמת מקצה 3.62% מההון לפי מחיר של 14.5 שקל למניה, נמוך ב־3.7% משער פתיחת המסחר אתמול.

 

הרבעון החזק של חמת היה הרביעי, שבו ההכנסות גדלו ב־75% ל־191.9 מיליון שקל והרווח הנקי זינק ב־430% ל־18 מיליון שקל. אך חמת לא היתה השיאנית בקרב החברות: אייס, שאינה פעילה בתחום השיפוצים בלבד, רשמה זינוק חריג של 3,000% ברווח הנקי ברבעון המסכם של 2020 ל־11 מיליון שקל. הרווח השנתי של אייס זינק אף הוא בשיעור חד של 353% והגיע ל־32.9 מיליון שקל. ההכנסות של הרשת עלו ב־17.4% ברמה השנתית ל־671.8 מיליון שקל.

 

בנוסף, בימים האחרונים אייס ביצעה רכישה עצמית של מניות בשווי של כ-800 אלף שקל, זאת לאחר שדירקטוריון החברה אישר החלטה עקרונית לביצוע רכישה עצמית של מניותיה בסכום של עד 10 מיליון שקל לתקופה של עד שנה. זאת בשל הערכתו כי מדובר בהזדמנות במחיר המניה.

 

  

החברה עם הביצועים החלשים יחסית בקרב החמש היא קליל, שבשליטת צורי דבוש. הכנסותיה ירדו ב־4% בסיכום שנתי והרווח הנקי נחלש וירד ב־8%. ברבעון האחרון חלה התאוששות ועלייה של 14% בהכנסות ו־23% ברווח הנקי ל־104.5 מיליון שקל ו־13.5 מיליון שקל בהתאמה לעומת הרבעון המקביל. עם העלייה ברבעון המסכם החל גם מחיר האלומיניום לטפס והמשיך בכך בחודשים האחרונים, מגמה שעשויה להשפיע על קליל בהמשך. הנהלת החברה ציינה כי הצמיחה בפעילות השיפוצים בחודשים המסכמים של השנה היתה אחראית לשיפור ברווחיותה.

 

תדיראן הולדינגס שבשליטת משה ממרוד (66.92%) חילקה את הדיבידנד הגדול בתולדותיה, 50 מיליון שקל, לאור תוצאות 2020. הרווח הנקי בסיכומה עלה ב־42% והסתכם ב־100.6 מיליון שקל. אלקטרה צריכה, שנשלטת על ידי משפחת זלקינד באמצעות אלקו (47.81%) נהנתה גם היא מהרעב לשיפוצים נוכח פעילות המזגנים שלה, הן בייצור בישראל והן בייבוא. החברה מכרה במהלך 2020 את פעילות הסלולר של גולן טלקום, עסקה שהושלמה באוגוסט והובילה לחלוקת דיבידנדים חריגה. בשנה כולה חילקה אלקטרה צריכה שלוש פעמים דיבידנד, פעמיים בגובה 30 מיליון שקל ופעם נוספת, בעקבות המכירה, בגובה 300 מיליון שקל. בפברואר הנוכחי, עם פרסום התוצאות, חילקה החברה דיבידנד של 40 מיליון שקל. בסך הכל בתוך פחות משנה קלנדרית חילקה החברה דיבידנד של 400 מיליון שקל, שברובו אינו קשור לאירועי הקורונה.

 

 

הזינוק הגבוה של מניית תדיראן הולדינגס

 

המשקיעים אימצו את התוצאות וב־12 החודשים האחרונים רשמו המניות הללו עלייה ממוצעת של 105%. הזינוק הגבוה ביותר היה של תדיראן הולדינגס, עם 220%, אחריה אלקטרה מוצרי צריכה (171%), קליל וחמת עם עלייה דומה של 70.6% ו־73.4% בהתאמה. אייס קמעונאות רשמה תשואה שלילית של 11.9% מאז הונפקה בינואר האחרון ואין לה עדיין נתונים שמייצגים 12 חודשי מסחר.

x