$
חברה וסביבה

צניחה של 50% בקניות הפיזיות בבלאק פריידיי בארה"ב; שיא במכירות אונליין

לפי חברת מחקר אמריקאית, "בלאק פריידי השנה מבחינת התנועה, נראה במידה רבה כמו יום שבת טיפוסי". לעומת זאת, המכירות המקוונות זינקו ב-21.6% וטיפסו לשיא של 9 מיליארד דולר

שירות כלכליסט 11:2529.11.20
מכירות בלאק פריידי בחנויות הפיזיות בארה"ב היו נמוכות השנה ב-52% לעומת השנה שעברה לפני פרוץ הקורונה, שכן רבים העדיפו להימנע מהתורים בקניונים ולהזמין דרך האינטרנט, כך לפי הנתונים הראשונים שסיפקה חברת Sensormatic Solutions.

 

 

 

בלאק פריידי חל ביום שישי האחרון – היום אחרי חג ההודיה בארה"ב – ובאופן מסורתי מציין את תחילת עונת הקניות לחגים. "ידענו שתנועת הקונים השנה תהיה נמוכה יותר, פשוט לא ידענו בכמה יותר נמוכה היא תהיה", הגיב בריאן פילד מסנסורמטיק סלושיונס. "הקונים מעדיפים לפרוס את הקניות לאורך כל עונת החגים בשל החששות בקשר לריחוק חברתי והקורונה".

 

קניות בבלאק פריידי קניות בבלאק פריידי צילום: גטי

 

עם זאת, הקורונה הובילה למספר שיא של מכירות מקוונות. אחת הסיבות לכך היא כי בשל המצב, רשתות רבות העדיפו גם להציע את המבצעים המשתלמים ביותר דווקא בחנויות המקוונות. הקניות המקוונות קיבלו חיזוק גם מהמרכזים לפיקוח על מחלות ומניעתן (CDC) שהמליץ לאמריקאים להסתפק ברכישות מקוונות בלבד.

 

בניגוד לשנים הקודמות, קניונים רבים ברחבי ארה"ב נותרו שוממים והחניונים ריקים בשעות הבוקר, כשבמרכזי הקניות הפתוחים נרשמה יותר תנועה בהמשך היום. "בלאק פריידי השנה מבחינת התנועה, נראה במידה רבה כמו יום שבת טיפוסי אחרי בלאק פריידי", הוסיף פילד.

 

לפי הנתונים שאספו בחברת אדובי, המכירות המקוונות השנה בארה"ב זינקו ב-21.6% וטיפסו לשיא חדש של 9 מיליארד דולר. פירוש הדבר כי בלאק פריידי הנוכחי הפך ליום הקניות המקוונות השני בגודלו בהיסטוריה של ארה"ב, כשבמקום הראשון ניצב סייבר מנדיי של השנה שעברה. בהתאם, ההערכות הן שסייבר מנדיי השנה (יום שני לאחר בלאק פריידי) יהפוך להיות יום המכירות הדיגיטליות הגדול ביותר וההוצאות ינועו בין 10.8-12.7 מיליארד דולר, שייצגו צמיחה של בין 15%-35% לעומת השנה שעברה.

 

לעומת זאת, בבריטניה דיווחו על ירידה של 16.7% במכירות בלאק פריידי הכוללות גם מכירות פיזיות וגם מכירות מקוונות, על רקע סגירת חנויות לא חיוניות בשל הקורונה, כך לפי הנתונים שאספה חברת ברקליקארד, ספקית כרטיסי האשראי הגדולה בממלכה. המכירות המקוונות אמנם טיפסו לשיא, אך לא היה זה מספיק כדי לפצות על הירידה בחנויות הפיזיות. כך למשל, ברשת ג'ון לואיס דיווחו על עלייה של 35% במכירות המקוונות בהשוואה לשנה שעברה, אך 0 מכירות בחנויות שנותרו סגורות.

x