$
פרסום ושיווק

ניתוח כלכליסט

סלקום TV לא מצליחה לגייס מנויים, גם בסגר

שירות הטלוויזיה שהוביל להורדת מחירים לא מצליח לגייס מנויים מתחילת השנה על אף העלייה בצריכת התוכן. מאז השקתה גייסה פרטנר TV מנויים בקצב כפול מסלקום

אביאור אבו 08:0625.08.20

בדצמבר 2014 השיקה סלקום שירות טלוויזיה רב־ערוצית על בסיס האינטרנט עם מחירים נמוכים וחבילה צרה.

 

מאז שירות הטלוויזיה של סלקום צמח באופן עקבי, אלא שתחילת 2020 מהווה עבור החברה שינוי מגמה במסך הקטן. דווקא בתקופה שבה הקורונה משאירה מבוגרים וילדים בבית וגורמת להם לצרוך הרבה יותר תוכן, סלקום TV מאבדת לקוחות. זה התחיל ברבעון הראשון של השנה, עם שינוי שיטת חישוב הלקוחות אך המשיך גם ברבעון הנוכחי, שבו איבדה סלקום 1,000 מנויי טלוויזיה. ברבעון זה פרטנר גייסה 15 אלף מנויי טלוויזיה, ואילו yes גייסה 1,200 לקוחות.  

  

מימין מנכ"ל פרטנר איציק בנבנשיתי ומנכ"ל סלקום אבי גבאי מימין מנכ"ל פרטנר איציק בנבנשיתי ומנכ"ל סלקום אבי גבאי צילומים: תומי הרפז, אלכס קולומויסקי

 

 

yes מתייצבת, לא בלוויין

 

עד כניסתה של סלקום לתחום, הוא נשלט על ידי שתי מתחרות — דואופול HOT ו־yes, שהציעו מחיר גבוה וחוסר יכולת לקבל שירות מותאם. סלקום הציעה חבילת שידורים רזה יותר במחירים תחרותיים, אשר ביטאו הנחה של כ־60% לעומת מחירי המתחרות הוותיקות.

 

בדיוק לפני שלוש שנים, באוגוסט 2017, התגברה התחרות עם כניסתה של פרטנר לעולם הטלוויזיה. כתוצאה מכניסת שתי החברות החדשות, שגייסו יחד עד היום כ־26% נתח שוק, ירד המחיר בענף ממחיר ממוצע של כ־250 שקל לחודש בשנת 2015 ל־176 שקל לחודש בשנת 2019. כיום כולל שוק הטלוויזיה כ־1.8 מיליון מנויים, כך שהיקף החיסכון לציבור כתוצאה מכניסת התחרות לשוק נאמד על ידי משרד התקשורת בכ־1.35 מיליארד שקל בשנה.

 

 

עם זאת, הנתונים המספריים של סלקום מבטאים האטה בתחרות מכיוונה, בזמן שפרטנר מגייסת בהתמדה ועומדת להשוות את מצבתה לזו של סלקום, ו־yes דווקא מתייצבת אחרי תקופה ארוכה של נטישת לקוחות. שלוש שנים מאז הושקה פרטנר TV, גייסה החברה 215 אלף מנויים. באותו הזמן גייסה סלקום 108 אלף מנויים — מחצית מפרטנר — ו־yes באותה תקופת זמן איבדה 46 אלף מנויים.

 

מאז השיקה שירות טלוויזיה, סלקום גייסה בכל רבעון בין 8,000 ל־12 אלף מנויים. אלא שמאז כניסתו של המנכ”ל החדש אבי גבאי, חלה האטה והחברה גייסה במחצית השנה הראשונה 6,000 מנויים בלבד. זאת, למרות הגידול שחווה ענף הטלוויזיה בתקופה זו לאור משבר הקורונה שהשאיר את האזרחים בבתים. למרות הגיוס המינורי, מצבתה של סלקום קטנה, מכיוון שגבאי ביצע מחיקות מנויים לאור שינוי שיטת הספירה. פרטנר, מצד שני, מגייסת באופן קבוע בין 12 ל־20 אלף מנויים בכל רבעון. כמו כן, yes עברה לראשונה לגיוס בשני הרבעונים אחרונים, רובם בשירותי האינטרנט של החברה, שמחזיקים כיום בכ־15% ממנוייה. אולם מדובר בגיוס מינורי של 3,000 מנויים בלבד, אך הוא בהחלט יכול לבטא שינוי מגמה בשוק ואת חזרתן של המתחרות הוותיקות למשחק.

 

יש הבדל מהותי בין תמהילי הלקוחות שאליהם סלקום ופרטנר מכוונות. מבחינת תוכן, סלקום נושקת יותר לליגה של הגדולות, ולמעט תוכן מקורי מקומי שבו yes ו־HOT שולטות, יש לה הסכמים עם HBO וצ'רלטון. על כן, מכוונת סלקום, המציעה מחיר גבוה משל פרטנר, ללקוחותיהן של המתחרות הוותיקות. פרטנר, מנגד, עם תוכן פחות אטרקטיבי, מכוונת יותר ללקוחות חדשים בשוק הטלוויזיה, כאלו שעד חדירתה נרתעו מרמת המחירים הגבוהה.

 

סלקום משווקת פחות

 

באחרונה מספקות yes ו־HOT מחירי שימור גבוהים ללקוחות שרוצים לעזוב ואף לכאלה שכבר עזבו, מה שמשפיע ישירות על מאמצי הגיוס של סלקום, שפחות גמישה במחיר ומכוונת בטווח הארוך להגדיל את ההכנסה החודשית הממוצעת ממנוי. השפעה נוספת היא העובדה שחברות הכבלים והלוויין חיזקו את שירותי האינטרנט הצרים והמוזלים שהן השיקו בשנים האחרונות. בנוסף, סלקום הפחיתה מאז כניסתו של גבאי את הוצאות הקמפיינים והשיווק לעומת שאר המתחרות. כמו כן, הגיוס המסיבי של פרטנר הוא פרי של שיתוף הפעולה של החברה מראשית דרכה עם נטפליקס.

 

ההאטה של סלקום בתחום הטלוויזיה העלתה חשש גם מצד משרד התקשורת בבואו לאשר את הרכישה של גולן טלקום. "עדיין קיים חשש כי עקב מצבה הפיננסי של סלקום היא מצמצמת את השקעותיה בתחום התוכן, ועל כן רמת התחרות שהיא מכניסה לשוק אינה ממצה את הפוטנציאל שלה" כתב המשרד.

x