$
פייננשל טיימס
גג עמוד פייננשל טיימס חדש לבן

FT

יאנדקס מסתערת על אירופה עם מכוניות חשמליות

פעילות הרכב השיתופי של ב.מ.וו, דיימלר, פורד וג'נרל מוטורס נסוגה מהיבשת בגלל חששות לרווחיות. ענקית הטכנולוגיה הרוסית תפרוס כ־1,000 מכוניות חשמליות ומכריזה: "נהפוך לרווחיים בשנים הקרובות"

מקס סדון, פייננשל טיימס 19:0513.01.20

ענקית הטכנולוגיה הרוסית יאנדקס מתכננת להתרחב באירופה עם שירות שיתוף המכוניות שלה, זאת מתוך כוונה להתברג בשווקים שמהם נסוגות בימים אלה חברות מהגדולות בתחום.

 

 

 

אנטון רייאזאנוב, מנכ"ל Yandex.Drive אמר ל"פייננשל טיימס" כי החברה תשיק השנה פיילוט של עד 1,000 מכוניות חשמליות ביעדים שונים באיחוד האירופי, שטרם נקבעו. יאנדקס שוקלת ערים שבהן קיימים תנאים נוחים להפעלת מכוניות חשמליות, ובהן מדריד וקופנהגן, כמו גם ערים בצרפת ובאיטליה. כך לפי רייאזאנוב.

 

 צילום: Delaney Brown

 

מיזם המכוניות השיתופיות שנוסד לפני שנתיים הוא הגדול מסוגו בעולם, עם למעלה מ־21 אלף מכוניות הפועלות ברוסיה.

בעוד יאנדקס מתרחבת, יצרניות כלי רכב מערביות מתחילות לצאת משוק המכוניות השיתופיות. ShareNow, מיזם של ענקיות הרכב הגרמניות ב.מ.וו ודיימלר, הודיע בחודש שעבר כי ייצא מצפון אמריקה ומבריטניה והפסיק פעילות בערים אירופיות, ברקע חששות לגבי רווחיות בטווח הרחוק של הפעילות והשקעות עתק הנדרשות לפיתוח מכוניות חשמליות.

 

לפי רייאזאנוב, הניסיון של יאנדקס בשוק מנועי החיפוש ויאנדקס.טקסי, אפליקציית שיתוף הנסיעות, סייעו לחברה להגדיל במהירות את עסקי שיתוף המכוניות. "האוטומציה היתה שם מהשלב הראשון. ידענו שהציים שלנו הולכים לגדול באופן אינטנסיבי, כך שלא יכולנו להרשות לעצמנו להכניס אנשים למשוואה הזו", אמר.

 

אנליסטים ב־UBS סבורים כי פעילות יאנדקס דרייב ברוסיה ששוויה מוערך ב־600 מיליון דולר תכפיל את ההכנסות השנה ל־263 מיליון דולר. על פי רייאזאנוב, העסק יהיה רווחי "בשנים הקרובות".

 

 צילום: רויטרס

 

שלא כמו באירופה, שם שוק שיתוף המכוניות נשלט על ידי יצרניות כלי רכב, ברוסיה זהו שוק של חברות טכנולוגיה, בהן מייל.רו שרכשה את הסטארטאפ יו־דרייב בשנה שעברה ומתכננת להרחיב את צי המכוניות ל־10,000, ודלימוביל, שמתכננת לגייס עד 300 מיליון דולר בהנפקה ראשונה לציבור בניו יורק, עד 2021.

 

לפי סברבנק, השוק הרוסי צמח פי חמישה ב־2018 לעומת שנה קודם לכן, לשווי של 7 מיליארד רובל (110 מיליון דולר), ושירת 229 אלף משתמשים בחודש. מוסקבה היא השוק הגדול בעולם עם 30 אלף מכוניות, לעומת טוקיו ובייג'ינג שלהן כ־20 אלף מכוניות כל אחת, כך לפי אוטוסטאט.

 

ערים אירופיות, לשם השוואה, מפעילות ציים זעירים יחסית למוסקבה. ShareNow הגבילה את פעילותה ל־18 ערים באירופה, ג'נרל מוטורס (GM) הוציאה את שירות השיתוף שלה Mavenמכמה ערים בשנה שעברה, בעוד פורד מכרה את עסקי השיתוף שלה לפייר של סופטבנק.

 

 

 

x