$
פרסום ושיווק

בלעדי לכלכליסט

עומר אדם ו־NMC רוצים ביס מספוטיפיי

אדם, חברת התוכן והמוזיקה והמפיק בני מנשה מקימים חברה לגביית תמלוגים משירותי המוזיקה בסטרימינג. בשל כוחה של NMC, נדרש אישור רשות התחרות

אביאור אבו 08:0602.01.20

עומר אדם ואביו יניב אדם חברו לחברת NMC יונייטד, שבשליטת משפחת אדרי, ולמפיק בני מנשה במטרה להקים חברה להפצת תוכני מוזיקה וגביית תמלוגים מפלטפורמות דיגיטליות כמו יוטיוב ואפליקציות המוזיקה של חברות הסטרימינג כמו ספוטיפיי ואפל מיוזיק, כך נודע ל"כלכליסט".

 

 

 החברה תהיה למעשה גורם מתווך בין שירותי הסטרימינג לזמר או לחברת התקליטים שלו. אמש הוציאו במפתיע אדם ו־NMC אלבום שהועלה במקביל לספוטיפיי.

 

עומר אדם. הופך לחוליה מתווכת עומר אדם. הופך לחוליה מתווכת צילום: אלדד אלוני - Project story teller

 

הגופים הגישו בקשה לרשות התחרות לאישור שיתוף הפעולה ביניהם, שם החלו לבחון זאת כבדיקת מיזוג. למשפחת אדרי פעילות ענפה הכוללת את סרטי יונייטד קינג, מתחמי בתי הקולנוע סינמה סיטי, הפסטיגל, הד ארצי, טלעד וטלית תקשורת. מנשה מנהל את חברת בי־קונטנט, המחזיקה בחברות־בנות רבות בתחום ההפקה והמדיה. אדם יהיה שותף במשולש דרך חברת המוזיקה שלו פי.איי.אי פרודקשן, ומנשה דרך חברת ארומה מיוזיק.

 

ל־NMC ולמנשה חברות הפצה וגבייה עצמאיות משלהם. עתה הם מבקשים לאחד כוחות עם אדם. החברה המשותפת תתחרה בחברות הפצה אחרות הפועלות בשוק כמו הליקון, הפי"ל ויוניסל.

 

כששיר מושמע בכל פלטפורמה שהיא שני צדדים מקבלים תמלוגים: היוצרים והזמרים. היוצרים, שהם המלחינים והמחברים, מקבלים את התמלוגים דרך אקו"ם; והזמרים וחברות התקליטים מקבלים את התמלוגים בשתי דרכים. אם השיר מושמע בבית עסק כמו אולם אירועים, התמלוגים מגיעים דרך הפדרציה הראשית לתקליטים. אם השיר מושמע בפלטפורמה דיגיטלית התמלוגים מגיעים מחברת הפצה, כמו זו שעומר אדם מנסה להקים כעת.

 

כיום נדרשים הזמרים לגופים חזקים שינהלו את חוזי ההפצה והתמלוגים מול שירותי הסטרימינג העולמיים. אם בעבר ההכנסות הגיעו מדיסקים, רדיו וטלוויזיה – היום הסטרימינג שולט בשוק. על פי דו"ח חציון ל־2019 שפרסם RIAA, איגוד תעשיית ההקלטות האמריקאי, שירותי הסטרימינג אחראים ל־80% מהכנסות שוק המוזיקה המוקלטת, שהם 4.3 מיליארד דולר.

 

זאת בהשוואה ל־1.7 מיליארד דולר במחצית הראשונה של 2016. על פי הדו"ח, במחצית הראשונה של 2019 היו 61.1 מיליון מנויים לשירותי מוזיקה בסטרימינג בארה"ב.

 

 

משה אדרי, בעלי NMC. הוגשה בקשה לרשות התחרות משה אדרי, בעלי NMC. הוגשה בקשה לרשות התחרות צילום: תומי הרפז

 

למרות התחזקות המגמה, התמלוגים שמשלמות חברות הסטרימינג עדיין נמוכים ואף קטנו בהשוואה לשנים קודמות. על פי הערכות של גורמי מקצוע בשוק העולמי, יוטיוב משלמת 0.00164 דולר עבור השמעה אחת; פנדורה משלמת 0.00151 דולר; ספוטיפיי משלמת 0.0032 דולר; אפל מיוזיק משלמת 0.0056 דולר; וטידאל משלמת 0.00989 דולר. החוזים שמנהלות החברות סטנדרטים והן משלמות מחירים דומים גם בארץ.

 

בינואר 2018 קבעה מועצת תמלוגי זכויות היוצרים בארה"ב, Copyright Royalty Board, שהתמלוגים שמשלמים ליוצרים שירותי המוזיקה בסטרימינג יעלו בהדרגה ב־50% בתוך חמש שנים. לפני כן התמלוגים עמדו על 10.5% מהכנסות החברות, ובעקבות ההחלטה של המועצה התמלוגים יעמדו על 15.1% בשנת 2022.

 

מהלך זה מהווה מכה לחברות הסטרימינג, שבתחילת 2019 אף הגישו ערעור לבית המשפט בארה"ב, שזכה לביקורת רחבה מצד אמנים ומפיקים. אפל היא היחידה שתמכה בהחלטת המועצה. בכל אופן את המחיר הסופי עלולים לשלם הצרכנים בדמות עליית דמי המינוי לשירותים השונים.

x