מילון כלכליסט

תאונה רכב הפוך 
צילום: Pixabay
 

כך ניתן להוריד ב-50% את כמות תאונות הדרכים בישראל (באחריות!)

למעלה מ-300 בני אדם נהרגים כל שנה בתאונות דרכים בישראל. בעזרת תכנית מקיפה למלחמה בתאונות הדרכים ניתן לצמצם זאת משמעותית. איך? המומחים של חברת אמצ שמש מספרים >>

בשיתוף א.מ.צ שמש בע"מ 21.02.19

בממוצע, מדי יום נהרג אדם אחד בכבישי הארץ. בנוסף, נפצעים מדי שנה עשרות אלפי ישראלים. למעשה, מאז קום המדינה מספר מקרי המוות עקב תאונות דרכים גבוה יותר ממספר מקרי המוות עקב מלחמות וטרור! התפישה המקובלת אצל רבים היא שתאונות אלה הן חלק בלתי נפרד מהחיים המודרניים, מחיר שאנחנו משלמים על האפשרות להגיע לכל מקום במהירות ובנוחות - אבל המציאות שונה לגמרי: ניתן להוריד את כמות תאונות הדרכים, ובאופן דרמטי. באחריות. המומחים של חברת אמצ שמש לסלילת כבישים וביצוע עבודות עפר יספרו לנו כיצד ניתן לעשות זאת.



1. הכרה בבעיה והתגייסות לפתרונה

השלב הראשון הוא להבין שאפשר להציל חיים - ולהתגייס למען שינוי מהותי של המצב בכבישים.

 

זיהוי מדויק של הגורמים לתאונות ומחויבות אמיתית לנטרול אותם גורמים יובילו להורדה דרמטית של מספר ההרוגים והפצועים. האחריות היא משותפת לממשלה ולציבור, ומי שלא עושה את כל מה שביכולתו כדי להילחם בתופעה, שכאמור רק נראית ככורח המציאות אבל היא ממש לא כזו, שותף להרס המיותר של חיים כה רבים.

 

הגורמים לתאונות הדרכים נחלקים לשניים: הגורם האנושי, כלומר ההתנהגות שלנו בכבישים, והגורם הפיזי - מצב הכבישים ברחבי הארץ. חשוב כמובן לטפל בשתי הקטגוריות.

 

2. טיפול בגורם האנושי

אף אחד מאיתנו לא יוצא מהבית במטרה לגרום לתאונת דרכים, ובכל זאת על-פי מחקרים רבים התנהגות לא נכונה בכביש היא הסיבה לחלק גדול מאוד מההרוגים והפצועים שבסך הכל ניסו להגיע ליעדם בשלום.

 

בחלק מהמקרים ההתנהלות הלקויה שמסכנת חיים היא תוצאה של חוסר מיומנות וידע. במקרים אחרים, זהו זלזול בחוק ואפילו נורמות עברייניות. בהתאם, הפתרון צריך לכלול חינוך מצד אחד ויד קשה מאוד נגד עברייני התנועה מן הצד שני. החינוך להתנהגות אחראית ונכונה בכבישים צריך להתחיל כבר בבתי הספר, ובאופן מעמיק, כולל התייחסות מפורטת להשלכות החמורות של טעויות וחוסר זהירות בשימוש בכלי רכב.

צילום: Pixabay

 

האכיפה חייבת להיות משמעותית יותר מכפי שהיא כיום. קנסות גבוהים על עבירות תנועה, כולל אלה שחלק גדול מאיתנו מבצעים מתוך אמונה (שגויה, כמובן) ש"יהיה בסדר", ירתיעו את הנהגים מלדבר בסלולרי תוך כדי שהם עוברים מדי שנייה עשרות מטרים בלי שכל תשומת הלב שלהם תופנה לכביש, למשל. וכשעברייני תנועה סדרתיים ימצאו את עצמם בכלא עוד לפני שהרגו בן אדם - מספר ההרוגים יפחת.

 

לצורך טיפול בגורם האנושי לתאונות דרכים ונטרולו רצוי לרתום גם את הטכנולוגיה. בעתיד, ישנו סיכוי בלתי מבוטל שהרכבים ינהגו בעצמם באופן אוטונומי, כך שהגורם האנושי ישפיע במידה פחותה בהרבה על הסיכוי להתרחשות תאונות, אבל כבר כיום אפשר לעודד נהגים להתקין טכנולוגיות מצילות חיים - למשל באמצעות הפחתת אגרת הרכב השנתית למי שרכבו מצויד במערכות מתקדמות.

 

3. שדרוג התשתיות התחבורתיות

נטרול הגורם הפיזי לתאונות דרכים מחייב את הממשלה להשקיע בכך כסף - אבל בסופו של דבר מדובר בהשקעה משתלמת שלא "רק" מצילה חיים אלא גם חוסכת למשק סכומים אדירים (שהרי גם לתאונות דרכים יש עלות כלכלית גבוהה).

 

הדרך הטובה ביותר היא ללמוד ממדינות שהצליחו להפחית את כמות תאונות הדרכים ו"להעתיק" מהן את הפתרונות. כך למשל הפיכת צמתים לכיכרות בהולנד הובילה לשיפור משמעותי של המצב, הפרדה אפקטיבית בין נתיבים בכבישים מהירים בשבדיה הצליחה מאוד גם היא ובגרמניה תוכנית שהתגלתה כאפקטיבית מאוד הייתה סלילת מעקפים שיפחיתו את עומסי התנועה בתוך הערים.

 

סלילת כבישים בישראל נמצאת באחריות הרשויות המקומיות וחברת נתיבי ישראל. בכל פרויקט מעורבים גופים מקצועיים ואם למשל עבודות העפר מופקדות בידי חברה בעלת ניסיון רב דוגמת אמצ שמש מובטח כביש איכותי - אבל בנוסף נדרש תכנון יסודי שלוקח בחשבון את כל צרכי החברה בארץ, בהווה ובעתיד.

 

עוד צעד חיוני בתחום התשתיות הוא שדרוג התחבורה הציבורית. ככל שמערכות להסעת המונים יהיו יעילות יותר, יופחת העומס בכבישים וגם לכך תהיה השפעה חיובית: פחות תאונות דרכים ופחות בני אדם שיצאו מהבית ליום שגרתי ולא חזרו אליו.

 

בשיתוף עם אמצ שמש.

 

 

 
זהו ערוץ פרסומי והידיעות הינן באחריות המפרסמים בלבד. לכלכליסט אין אחריות על תוכן הידיעות המפורסמות