מילון כלכליסט

SEO 
קרדיט: pixabay
 

האם כדאי להיכנס לתחום קידום האתרים (SEO)?

מקצוע קידום האתרים נחשב למקצוע בעל חסמי כניסה נמוכים יחסית , אך מי ששוקל לעבוד בו בתור עצמאי או אפילו כשכיר, יגלה שהוא לא פחות מאתגר ומשתלם מאשר מקצועות אחרים בתחום האינטרנט והשיווק הדיגיטלי, ולעיתים קרובות הוא אפילו עולה עליהם מהבחינות הללו.

בשיתוף דניאל זריהן

אז למה בכלל להיכנס לתחום?

כאמור, יש בשוק "מקצועות האינטרנט" לא מעט עבודות שנחשבות לנוצצות יותר (לפחות כלפי חוץ), אבל כל מקדם אתרים יגיד לכם שבמקצוע הזה אין רגע דל ותמיד קורים דברים מעניינים (למרות שלא תמיד חיוביים מבחינתנו). זה אמנם דורש הרבה סבלנות ועצבים של ברזל על מנת לא להיכנס לפאניקה כל פעם שאנחנו חווים ירידה בדירוגים, אבל אין דבר יותר משתלם מלראות אתר שעמלנו על הקידום שלו במשך חודשים רבים מגיע למקומות גבוהים ומביא לנו או ללקוח שלנו עוד לקוחות או קונים (באתרי מסחר אלקטרוני).



פן נוסף של קידום אתרים שלא כל מי שמגיע מבחוץ נחשף אליו הוא שמדובר במקצוע מאוד מגוון מכיוון שהוא דורש מספר רב של יכולות וממש לא מסתכם רק בבניית קישורים ויצירת עמודים עם תכנים שגוגל "יאהב" (למרות שאלו עדיין יסודות חשובים). מקדם טוב צריך לדעת גם כיצד לקרוא את נתוני האנליזה של האתר, לזהות בעיות טכניות, לשפר את נוחות השימוש על מנת לקבל יותר הפניות (תחום שיכול בעצמו להפוך למקצוע נפרד) וכמובן ליצור שיתופי פעולה ולשמור על קשר טוב עם הקולגות (אף פעם לא יכול להזיק).

 

הכשרה

"קידום אתרים" או אפילו "משווק באינטרנט" הם לא מקצועות עם גבולות תחומים ואין שום גוף או ארגון גג שמעניקים הכרה רשמית. מצד אחד מדובר כאמור ביתרון מכיוון שחסמי הכניסה (גם לא הטכניים) הם נמוכים יחסית. מצד שני, אופי המקצוע של קידום אתרים בגוגל פותח פתח להרבה מאוד חאפרים וחברות בעלות אתיקה מפוקפקת. מבלי להיכנס למקרים ושיטות ספציפיות , חברה לא מקצועית עשויה לסכן את האתרים של הלקוחות שלה ולגרום להם לספוג מכה מגוגל, גם אם בהתחלה נראה שחל שיפור מאוד גדול. (מה שעולה מהר חייב לרדת...).

 

החדשות הטובות הן שמי שרוצה להיכנס לתחום באופן רציני בלי לקצר תהליכים, יכול ללמוד אותו במגוון של בתי ספר ומכללות ברחבי הארץ תוך מספר חודשים. בניגוד לקורסים אחרים בהם גם פרויקט הגמר גם הוא בעצם על יבש ולא תמיד מייצג את המציאות בשטח, בכל מה שקשור לקידום אתרים, קל מאוד לבחון מקרים אמתיים ואפילו לקחת פרויקטים עצמאיים במסגרת סטאז'. בנוסף לזאת, האופי המלוכד של קהילת המקדמים בארץ והעובדה שרובם עובדים אחד עם השני ביום יום, מקלה מאוד על מציאת עבודה ויצירת נטוורקינג ראשוני גם למי שעושה את צעדיו הראשונים בתחום.

 

קרדיט: pixabay

 

שכר

נכון, השכר בקידום אתרים לא מתחיל ב-15,000 ₪, אבל יחסית לזמן ההכשרה הקצר, השכר ההתחלתי הוא בהחלט מרשים (יכול להגיע גם ל-7,000 ₪ ואפילו מעבר לכך). מקדמים שמגיעים לתפקידים בכירים יכולים להגיע גם לשכר כפול ואפילו משולש. יש כיום לא מעט חברות בשוק הישראלי שלא מסתפקות בקידום של אתרים מקומיים ומתחרות עם החברות המובילות בעולם בזירות כמו פורקס והימורים (חוקיים) בהן נמצא הכסף הגדול, ולכן גם השכר בהתאם.

 

יחד עם זאת, גם בתחום קידום האתרים יש משרות זוטרות עם זמן הכשרה קצר אפילו יותר : לדוגמה, מחליפי קישורים או מזיני תוכן. משרות אלו דורשות הכשרה של כמה שבועות או אפילו ימים והשכר הוא על בסיס שעתי עם בונוסים על סמך הצלחה. לא מדובר בדיוק במשרת החלומות, אבל סביר להניח שיחסית לשכר המינימום זו עדיין אחת העבודות היותר נוחות (לרוב מתבצעת מהבית) ולפעמיים היא יכולה להיות פתרון טוב לפני שנכנסים לעובי הקורה.

 

התנהלות כעצמאיים

קל מאוד לדבר על תקרות שכר כאשר מדובר על עובדים שכירים, אבל כאשר מדובר על עצמאיים צריך לקחת בחשבון עוד כמה פרמטרים נוספים:

• גודל הלקוחות שעובדים אתם והמחיר אותו גובים מהם (קידום של אתרים גדולים יכול להגיע גם לכמה אלפי שקלים בחודש)

• עלות של נותני שירותים חיצונים כגון כותבי תוכן

• שימוש בתוכנות עבור מקדמי אתרים שעוזרים לקצר תהליכים ולנתח מתחרים באופן טוב יותר

• המוניטין של המקדם ורשת הקשרים שלו אף הם משפיעים על המחיר אותו יוכל לגבות מן הלקוחות

• אופן ההתנהלות מול רשויות המס (עוסק פטור או מורשה, חברה בע"מ וכו').

• פעילויות אחרות בהם המקדם עוסק. לדוגמה, אם הוא מצליח לגייס לקוחות נוספים עבור מקדמים אחרים ("לידים") וגובה עבור זאת עמלה, הוא יכול להגדיל את מתח הרווחים שלו באופן ניכר.

 

בסופו של דבר, הרווח של מקדם אתרים עצמאי יכול להיות נמוך מאוד או גבוה מאוד יחסית לשכיר הממוצע בהתאם לאופן בו הוא מנהל את העסק. למעשה, אם מדובר בעסק קטן יחסית ורוב התקשורת נעשית באמצעות דואר אלקטרוני, ניתן אפילו לעבוד מהבית אם לא קיימים חסמים המונעים זאת.

 

למרות שהחלום של רבים מאתנו הוא להיות עצמאי, חשוב להדגיש שמקדם עצמאי צריך להתמודד לא רק עם כל מה שקשור לניהול עסק עצמאי בארץ, אלא גם עם האופי של הלקוחות הישראלים שלא תמיד מבינים שלוקח זמן לראות תוצאות וששום דבר בקידום אתרים אינו בטוח (עם מאות השינויים שיש בגוגל בשנה, לא בטוח שגם בחברה יש מישהו שמכיר בעל פה את כל שורות הקוד באלגוריתם שלו...).

 

 
זהו ערוץ פרסומי והידיעות הינן באחריות המפרסמים בלבד. לכלכליסט אין אחריות על תוכן הידיעות המפורסמות