שימו לב, אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר. קראו עוד הבנתי
מילון כלכליסט
אתרים פופולריים לקניות ברשת. תפסו את מקומן של החנויות
אתרים פופולריים לקניות ברשת. תפסו את מקומן של החנויות  
צילום: RF123
 

רו"ח קובי שטיינמץ: "מוכרים מוצרים ברשת? מדינות ארה"ב עלולות לגבות מכם מס"

פותחים עסק למכירת מוצרים באינטרנט לרחבי העולם? קחו בחשבון את המס שאתם עלולים לשלם אם המוצרים שלכם יימכרו לארה"ב. רואי החשבון קובי שטיינמץ ומייקל סילברס, מנהל מס מפירמת שטיינמץ עמינח ושות': "בעלי עסקים לא יוכלו לטעון 'לא ידעתי'. יש להם אחריות גדולה"

בשיתוף שטיינמץ עמינח 12.07.18

12.7.18



עד לפני מספר שנים, כדי למכור מוצרים כלשהם, היה צורך לפתוח חנות פיזית, לשווק את העסק ולחכות לקונים הפוטנציאליים שיקנו את המוצרים שבה. כיום, בסוף העשור השני של המאה ה-21, האינטרנט תפס את מקומן של מיליוני חנויות פיזיות והוא הזירה המרכזית לבצע בה קניות.

 

בישראל לדוגמא, המגמה תפסה תאוצה באופן דרסטי בשנים האחרונות. לדוגמא, ב-2017 הוזמנו מחו"ל כ-61 מיליון חבילות, עלייה משמעותית לעומת 2016, אז הוזמנו כ-52 מיליון חבילות. לאור המגמה הזו, לא פלא שהרבה אנשים מתעניינים במכירת מוצרים באמצעות האינטרנט ליעדים שונים ברחבי העולם, באמצעות חנויות מקוונות.

 

אנשים פרטיים, שמבינים את פוטנציאל הרווח הגלום בתחום ה-E-commerce, פותחים בדרך כלל עסק בקלות וחלקם גם רושמים רווחים גדולים במכירות באינטרנט. עם זאת, לאחרונה רבים מהם נתקלים בחובת דיווח של מס מכירה (Sales Tax) במדינות שונות בארצות הברית, גם לאחר שהם פעילים בתחום במשך מספר שנים. לאחרונה, לאור פסיקה תקדימית בנושא, לפיה אין צורך שהמוכר יהיה נוכח פיזית בארה"ב כתנאי לדיווח של מס מכירה, הוחמרו דרישות דיווח המס.

 

רו"ח קובי שטיינמץ. "לכל מדינה בארה"ב חוקים משלה"
רו"ח קובי שטיינמץ. "לכל מדינה בארה"ב חוקים משלה"

 

בין אם המוכרים ידעו על המס ובין אם לא, הם נאלצים להתמודד עם דרישות למידע ותשלום קנסות בגין אי דיווח על פעילותם לרשויות המס המקומיות. רו"ח עו"ד קובי שטיינמץ ומייקל סילברס מפירמת רואי חשבון שטיינמץ עמינח ושות', שופכים אור על הנושא ומבהירים שיש לקחת בחשבון את כל ההשלכות של פתיחת עסק למכירת מוצרים באינטרנט.

 

"כמה קליקים ואתה בעל עסק למסחר אלקטרוני"

רו"ח עו"ד קובי שטיינמץ, ממייסדי פירמת רו"ח שטיינמץ עמינח ושות', מסביר כי כיום קל מאוד לפתוח עסק מהסוג הזה: "פתיחת חנות ב-eBay או בעלי אקספרס היא קלה במיוחד. כדי לבצע את הצעד הזה דרושים כמה קליקים בלבד. השאלה היא כמה ניתן להצליח עם עסק או חנות באינטרנט. ישנם בעלי עסקים למסחר אלקטרוני שחושבים על כל הסוגיות מראש, וישנם כאלו שקודם כל פותחים עסק, ואז נתקלים בבעיות, מכיוון שהם לא לקחו מראש את כל ההשלכות".

 

מייקל סילברס, מנהל מס ובקרה פיננסית מהמחלקה האמריקאית בפירמה, מציין כי במקרה שבו לוקחים את כל השלכות המיסוי מראש, סיכויי ההצלחה של העסק החדש גבוהים יותר: "חשוב לבדוק את כל הבעיות שעלולות לצוץ לפני שקופצים למים. לא מדובר רק במס מכירה, אלא גם במיסים נוספים שהמדינות בארה"ב גובות. לפני פתיחת העסק, צריך למשל, גם לחשוב באיזו מדינה לפתוח אותו ואם לרשום את העסק על השם הפרטי, כיחיד. רישום העסק על שם הבעלים שלו עלול להיות די בעייתי".

 

"מס המכירה קיים כבר שנים. הוא מזכיר את המע"מ. זה מס שהקונה צריך לשלם בסופו של דבר, והמוכר צריך לגבות אותו ולהעביר למדינה בכל חודש או רבעון, תלוי במדינה הרלוונטית. המוכרים צריכים לגלגל את העלות הזו על הקונים, אבל לפעמים זה לא קל", מציין סילברס. "לדוגמא, לא חוקי לגבות את המס מבלי להיות רשומים במדינה הספציפית.

 

בפירמת רו"ח שטיינמץ עמינח מעידים על לקוחות שעוסקים במסחר אלקטרוני, מגלגלים סכומי כסף שונים בחודש כתוצאה מהפעילות ואף מרוויחים סכומים נכבדים, המגיעים אפילו לכמה מיליונים. "בכל מקרה, היקפי הרווח לא קשורים ישירות למוצרים שמוכרים", מעדכן רו"ח קובי שטיינמץ. "הדבר תלוי בעיקר באופן שבו מתנהל המוכר, אם הוא מודע לסביבה העסקית ומתכנן נכון את הפעילות".

 

"ישנה חשיבות גדולה למדינה שבה נפתח העסק, משום שיש מס מכירה ומיסים שונים הקשורים לכל מדינה, שכן לכל מדינה חוקים משלה. ייתכן למשל שבכל שנה יהיה צורך להכין דו"ח אינפורמטיבי על העסק לרשויות במדינה הספציפית", מציין רו"ח קובי שטיינמץ. אגב, נוכחות פיזית רלוונטית גם אם, למשל, המחסנים שבהם מוחזקים המוצרים נמצאים בארה"ב, או רק עוברים בארה"ב בדרך ללקוח הסופי. למשל, במקרה של אמאזון, המוצרים שעסק מסוים מוכר דרך האתר מגיעים למרכזים שונים של אמאזון בארה"ב, גם במדינות אלו יש מס מכירה.

 

המדינות בארה"ב מבינות את הפוטנציאל הכלכלי

בשלב זה, ב-46 מתוך 50 המדינות בארה"ב, ישנו מס מכירה - ברמות שונות, לעתים גם ברמת המדינה וגם ברמת העיר הספציפית. כדי להקל על המצב המסורבל כיום, שבו לכל מדינה חוקי מס וצרכים משלה, השאיפה של כל מוכר היא כמובן שהמס יהיה אחיד ברמה הפדרלית עבור כל המדינות. "אני חושב שבעתיד יהיה מס אחיד לכל ארה"ב, מכיוון שהמצב מורכב היום. חייבים למצוא לכך פתרון. אבל אני לא חושב שזה יקרה בשנים הקרובות. על סמך ניסיון העבר, אם המהלך ייצא לפועל, זה ייקח שנים", מסביר מייקל סילברס, המנהל את תחום ה-Sales Tax בשטיינמץ עמינח.

 

אז למה לא לפתוח עסק בקנדה?

"אם אתה פותח עסק בקנדה או בכל מדינה אחרת, לא חשוב איפה אתה נמצא, אלא איפה נמצאים הקונים שלך. אם הם במדינות בארה"ב שבהן יש מס מכירה, יש מיסוי".

 

כלומר מספיק שהמשלוח יעבור פיזית במדינה - יהיה חיוב במס?

"כן - אבל זה לא יקרה אחרי מכירה אחת. זה קורה אם עוברים תקרה מסוימת של מכירות, או מספר מסוים של עסקאות, תלוי בחוק באותה מדינה".

 

ומה אם מוותרים על קהל מארה"ב?

"השוק האמריקאי גדול וחבל לוותר עליו".

 

אין ספק שמדינות ארה"ב התעוררו בשל הפוטנציאל הכלכלי - וחלקן ממש מעסיקות עובדים חדשים שעוסקים בביקורת, כדי לאתר מוכרים לצורך גביית מס. "במדינות האלה, העובדים נכנסים לאתרי מסחר אלקטרוני מרכזיים ומחפשים אחר מוכרים שלא גובים את המיסים", מספר רו"ח קובי שטיינמץ. "אם אין מיסים שנגבים בעסקאות האלה, הם מסמנים את המוכר כפוטנציאלי לביצוע ביקורת של רשויות המס".

 

מייקל סילברס. "השוק האמריקאי גדול וחבל לוותר עליו"
מייקל סילברס. "השוק האמריקאי גדול וחבל לוותר עליו"

 

ניתן לחייב את המוכרים, גם רטרואקטיבית

מס המכירה רלוונטי עבור מי שמבצע מסחר באינטרנט בעידן הנוכחי, אבל מדובר במס שקיים כבר זמן רב וכולל מוכרים בחנויות 'רגילות' שמבצעים עסקאות עם לקוחות בתוך ארה"ב. "העניין הוא שאנו שומעים יותר על מסחר אלקטרוני ולא על מסחר קלאסי, בגלל הפסיקה האחרונה בארה"ב. בכל מקרה ברגע שמגלים אי דיווח או אי תשלום, ישנן השלכות", מציין רו"ח קובי שטיינמץ.

 

"אי אפשר לטעון 'לא ידעתי' ולהיות פטור מתשלום. לא שמענו שזה קרה אפילו פעם אחת", מעיד סילברס. "זו אחריות המוכר לדעת מה החוקים. בסופו של דבר באה הדרישה לתשלום, והמוכר צריך לשלם. אם הרשויות יוותרו על קנסות פעם אחת, יטענו מוכרים אחרים שגם להם מגיע פטור מתשלום קנס".

 

חוקי המס במדינות הרלוונטיות בארה"ב עלולים להיות כה נוקשים, כך שגם אם הרשויות מאתרות את אחד המוכרים שלא שילם מס, הן נוהגות לחייב אותו רטרואקטיבית. "במיסים הרגילים ניתן ללכת לאחור עד שלוש שנים. אבל מס המכירה יכול להיגבות רטרואקטיבית גם שנים לאחור. למרות הכל, בדרך כלל המדינות לא דורשות מס רטרואקטיבית שנים לאחור. לדוגמא, נתקלתי במוכרים שעבדו מעל 10 שנים ונתקלו בביקורת. הרשויות חייבו אותם על 5 שנים בלבד", מסביר סילברס. לדבריו, הדברים תלויים במידת שיתוף הפעולה והשקיפות של הנישום.

 

תכנון מראש קריטי לפני שפותחים עסק למסחר אלקטרוני

רו"ח קובי שטיינמץ מבהיר כי לפני פתיחת כל עסק למסחר אלקטרוני, בייחוד אם מדובר בעסק שמעוניין למכור לארה"ב, יש לקחת בחשבון מספר אספקטים, כמו לדוגמא: היכן ייפתח העסק, מהי הגדרת העסק, מהם המוצרים שיימכרו, היכן ימוקמו המחסנים וכדומה.

 

"כבר קרו מקרים של אנשים שפתחו עסקים, מכרו באינטרנט והרוויחו מיליונים, ואז באו הרשויות בארה"ב ודרשו תשלום. עדיף להימנע מהמקרים הלא נעימים האלו. לכן, לפני שפותחים עסק, ההמלצה היא לדבר עם רואה חשבון המתמחה בתחום מס מכירה בארה"ב, לתכנן את המהלך בצורה אחראית ורק לאחר מכן לפתוח את העסק, בליווי מלא של רואה החשבון", מציין רו"ח קובי שטיינמץ.

 

מייקל סילברס ממליץ להיפגש עם מומחה בתחום כדי לתכנן את התכנית העסקית שנכונה עבורכם. בנוסף, במעמד הפגישה, שאלו את המומחה את השאלות הנכונות - בעיקר על אופי הדיווח. מתשובותיו של רואה החשבון, ניתן יהיה להסיק לגבי מקצועיותו והיכרותו את תחום מס המכירה. התכנית העסקית תכלול:

 

● בחירת סוג החברה

● באיזו מדינה מומלץ לפתוח את החברה

● באילו מדינות תתקיים הפעילות

● חישוב עלויות נלוות

● תכנון באיזו פלטפורמה העסק יפעל: אמאזון, eBay וכדומה

● תכנון כיצד ינוהל העסק

 

 
זהו ערוץ פרסומי והידיעות הינן באחריות המפרסמים בלבד. לכלכליסט אין אחריות על תוכן הידיעות המפורסמות