$
מרכזי קניות

הפיתוחים הטכנולוגיים לא מאיימים אלא דווקא משפרים מכירות בחנויות הפיזיות

שילוב הכוחות בין החנות הפיזית לפיתוחים הטכנולוגיים החדישים יוצר סינרגיה – ממנה נהנים הקונים, הקמעונאים והבעלים של מרכזי הקניות

הילה כהן 10:0211.03.18

לא פעם מושמעת הטענה כי חידושי הטכנולוגיה הורגים את הריטייל– תחום המסחר בקמעונאות, אולם ברוב המקרים - ההיפך הוא הנכון. בתי עסק שמשכילים לרתום את הטכנולוגיה באופן חכם, מצליחים גם לשפר את המודל העסקי.

 

קיראו עוד בנושא

הנתונים והמספרים שלא הכרתם - מרכזי הקניות הפתוחים בארה"ב

 

השילוב בין השניים יצר מונח חדש בתחום הריטייל, Phygital, המסמל את החיבור בין העולם הפיזי לעולם הדיגיטלי, מתאר את מערכת היחסים הנרקמת בין הצרכן לבין המותג בשני המישורים הללו, ליצירת סינרגיה שמיטיבה עם שני הצדדים, והופכת את העתיד של החנויות לוורוד יותר. חשוב לציין שהסיטואציה הזו אינה חזון לעתיד, אלא מציאות המתקיימת כיום ממש בעולם הקמעונאות בכלל,ובשוק האמריקאי חובב החידושים והטכנולוגיה בפרט.

 

כך למשל, לקוח של מכון כושר יכול להשתמש באפליקציה כדי לבדוק אם יש לו מקום בשיעור של יום שני ב-8 בבוקר; זוג חברים שרוצים לראות סרט יכולים לראות באתר האינטרנט של בית הקולנוע אם נותרו מקומות טובים להיום בערב; ומשפחה שילדיה מבקשים לאכול גלידה יכולה לבדוק באינטרנט אם הגלידריה השכונתית פתוחה עכשיו ומתי בדיוק אמורה להיסגר.

 

קונים אונליין – אוספים בחנויות – סניף טיפוסי של סטארבקס קונים אונליין – אוספים בחנויות – סניף טיפוסי של סטארבקס צילום: יח"צ

 

גם חברות ענק המבססות את פעילותן על האינטרנט ועל אפליקציות שונות כבר הכירו ביתרון שבשילוב בין הפיזי לווירטואלי. כך למשל, דווקא אמזון, ענקית המסחר האלקטרוני שמוזכרת לא פעם כמי שאחראית לסגירתן של לא מעט חנויות, השיקה את Amazon Restaurants, שירות משלוחים הזמין ב-30 ערים בארה"ב, ובסיס הלקוחות שלו עצום – 65 מיליון מנויים במועדון אמזון פריים.

 

הרווח לכל הצדדים ברור. הלקוחות נהנים ממשלוחים ממגוון מסעדות, המגיעים אליהם בתוך פחות משעה, ואילו המסעדות נהנות מהאפשרות להרחיב את מעגל הלקוחות שלהן ולהגדיל הכנסות, מבלי להשקיע כסף רב בהקמה ותפעול של מערך משלוחים עצמאי משלהן.

 

ענקית ההסעות אובר, המסיעה מדי יום מיליוני אנשים ברחבי העולם, מציעה שירות משלוחים משלה, UberEats, באמצעות יותר משני מיליון נהגים של החברה העוסקים גם בשינוע מזון ישירות מהמסעדות לבית הלקוח. מספר הלקוחות בשירות של אובר זינק פי 24 בשנה האחרונה, והשירות ניתן כעת ביותר מ-120 ערים ברחבי העולם.

 

קונים אונליין – אוספים בחנויות – סניף טיפוסי של וולמארט קונים אונליין – אוספים בחנויות – סניף טיפוסי של וולמארט

 

המציאות הרבודה מעודדת קניות

טכנולוגיה נוספת שעסקים משלל סוגים יכולים להשתמש בה כדי למשוך לקוחות ולהגדיל את סכומי הקנייה שלהם היא המציאות הרבודה –Augmented Reality. טכנולוגיה זו משלבת באופן המיטבי בין העולם הממשי לווירטואלי, כאשר היא מאפשרת ללקוחות להפנות את הסמארטפון למוצר בחנות, ולקבל תצוגה של מידע מקיף הקשור בו על המסך, לעיתים אפילו מידע אישי עם הנחות בלעדיות ללקוח עצמו.

 

בעזרת טכנולוגיה זו, לקוחות בחנות בגדים יכולים לצלם בסלולרי בגד המונח על בובת תצוגה ולקבל עליו את כל המידע הנדרש, כמו למשל מחיר אחרי הנחה; או לדמות כיצד ייראה הבגד על הגוף, מבלי למדוד אותו. בחנות מזון, ניתן לקבל את כל המידע על הערכים התזונתיים במוצר מזון מסוים, ואף לראות סרטונים של שף ידוע המכין מנות מאותו מזון.

 

אוספים מידע, נותנים מענה מהיר

היבט נוסף של ה-Physical הוא היכולת של החנויות הפיזיות לאסוף עוד ועוד מידע שימושי על הלקוחות והמבקרים בחנות, בדומה למה שעושים אתרי המסחר האלקטרוני. הטכנולוגיות החדשות מאפשרות גם לחנויות לנטר את מספר המבקרים, לגלות מתי בדיוק וכמה מהם אכן רכשו מוצרים, לבנות פרופיל של סוגי לקוחות שונים ולנתח מדדים כגון אורך התור בקופות ויעילות נציגי המכירות. כך, ניתן לזהות מגמות בזמן אמת ולתת להן מענה מהיר, למשל באמצעות הגדלת האספקה של מוצר פופולרי במיוחד בתוך זמן קצר, במקום להמתין שבועות לחידוש המלאי.

 

השילוב בין טכנולוגיה לחנויות פיזיות מסייע גם למרכזים המסחריים. לפי חברת המחקר MSCI, חידושים טכנולוגיים מסייעים לא רק לחנויות, אלא גם למנהלים של מרכזי קניות שרוצים לשדרג אותם. אינטרנט אלחוטי בחינם ומערכות מעקב מסייעות למנהלים לעקוב אחרי הפעילות של הקונים, לזהות בה תבניתיות ולגלות לאן הם הולכים, וכמה זמן הם שוהים שם. מידע זה משמש לשיפור תהליך קבלת ההחלטות, לייעול פעילות מרכז הקניות ולהשגת תמהיל שוכרים יעיל יותר.

 

בהקשר לכך נציין כי מדובר בפיסה קטנה מעולם שלם של פיתוחים וחידושים טכנולוגיים המשתלבים במהירות בעולם - ברשתות חנויות, סופר מרקט, בתי קולנוע, מסעדות, מרכזי יופי ועוד.

 

בשורה התחתונה,בעולם הקמעונאי של היום,טכנולוגיה חדשנית אינה יצור נפרד השוכן רק במרחבי אמזון ואתרי אי-קומרס אחרים. בעידן בואנו חיים,טכנולוגיה היא חלק בלתינ פרד ממארג המסחר, בחנויות מקוונותו חנויות פיזיות כאחד,והיא קטר הצמיחה של תחום הריטייל כולו.

 

בשיתוף ALTO RE Funds

 

x