• תפריט
פרסום ושיווק

מילואות הפסיקה את שיווק העוף לביתן־מגה

ל"כלכליסט" נודע כי השיווק לרשתות הופסק בשל דרישה להוזלות בעשרות אחוזים ממחיר השוק. בסביבת ביתן טוענים: מו"מ לגיטימי

נורית קדוש 07:0111.01.18

זמן קצר אחרי שתם הסכסוך העסקי עם קבוצת נטו, מסתמן משבר בין הרשתות יינות ביתן ומגה לספק נוסף. ל"כלכליסט" נודע כי תשלובת מילואות, משווקת פירות גדולה ואת המותג העוף מילועוף, הפסיקה לספק עופות לרשתות שבבעלותו של נחום ביתן. ההפסקה בשיווק נובעת, לטענת הספקית, מדרישה חריגה מצד קנייני הרשתות לרכוש את העוף במחירים נמוכים בעשרות אחוזים ממחיר השוק.

 

את הפירות ממשיכה מילואות לשווק לרשתות. הדומיננטיות שלה בשיווק בננות, אבוקדו ואגסים, לא מאפשרת לקמעונאים להכתיב לה את גובה המחירי הסיטונאי.

 

ביינות ביתן דחו על הסף את הטענות ומסרו כי מתקיים מו"מ לגיטימי כל העת לטובת על הורדת המחירים לצרכן. ממילואות נמסר בתגובה כי "מילואות חדלה מלספק עופות לרשתות בקבוצת ביתן לפני יותר משלושה שבועות, על רקע דרישת הקבוצה למחירים ותנאים שחורגים מיכולתנו ומהמקובל בשוק".

מילואות נוסדה ב־1960 כזרוע התעשייתית של ארגון הקניות משקי המפרץ והיא בבעלות 23 קיבוצים ושני מושבים שיתופיים בגליל המערבי.

 

החברה עוסקת בפיתוח, עיבוד ושיווק תוצרת חקלאית, בעיקר מזון, מאזור הגליל המערבי וכן באספקת שירותים למשק החקלאי. מילואות ומפעליה משתרעים על פני כ־330 דונם בשלושה אזורי תעשייה בגליל המערבי ומחזור מכירותיה עומד על כ־2 מיליארד שקל בשנה. את מוצרי העוף של החברה, משווקת החברה־הבת מילועוף שמכירותיה לרשתות יינות ביתן ומגה מוערכות בכ־30 מיליון שקל בשנה.

 

אילוסטרציה אילוסטרציה צילום: שאטרסטוק

 

תחום העוף, המהווה סחורה שמחירה משתנה משבוע לשבוע בהתאם להיצע והביקוש, מתנהל בצורה שונה מהסחר של מרבית המוצרים. משווקי העוף מספקים לרשתות כמות שבועית של עוף ובאמצע השבוע מגיעים לנהל מו"מ על מחיר הסחורה. במקרה של אי־הסכמות חריפות, יכול הקמעונאי להפחית את כמות העוף שיזמין בשבוע שלאחר מכן כדי לגרום למשווק להתגמש במחיר ולהיפך. כך, האספקה נמשכת גם בעתות מחלוקת, גם אם בכמות פחותה. במקרה זה טענה מילואות כי הדרישה של הרשת לקנות את התוצרת במחיר נמוך בשיעור חריג - לא איפשרה להמשיך ולספק לה כלל.

 

בענף המזון טוענים כי כיוון שחוק המזון לא מאפשר עוד לקמעונאים לדרוש מהספקים בונוסים ומענקים, הם מפעילים לחצים להורדת מחירי הקניה והארכת ימי האשראי. "לחצים מהסוג הזה קיימים בענף, אולם לא בעוצמה שמורגשת מצד קבוצת ביתן", טוען בכיר בענף. לדבריו, "קביעת מחיר במנותק מעלויות הספק היא צעד כוחני שנועד לממן את שאיפות ההתרחבות של ביתן על חשבון הספק והצרכן".

 

המתח בין הספקים לקבוצת ביתן שנמשך מאז קנתה החברה את רשת כמעט חינם ב־2012 ב־350 מיליון שקל, העמיק בשנה שעברה עם רכישת מגה תמורת 450 מיליון שקל. הספקים, החוששים כי לביתן יכולת פירעון נמוכה, נוהגים להתאים את היקפי האספקה לרשתות שלו לגובה ביטוח האשראי שיש בידם. לפני כחצי שנה חדלה נטו, חברת המזון החמישית בגודלה בישראל, לספק לביתן סחורה בטענה כי היא מודאגת מיכולתו לשלם על הסחורה לאורך זמן. בחודש שעבר חזרו הצדדים לעבוד יחד, ובענף טוענים שהדבר קרה רק בכפוף לרכישת ביטוח אשראי, המגן על הספק במקרה שבו הרשת מגיעה לחדלות פירעון.

 

בתוך כך, השבוע נחשף ב"כלכליסט" כי יינות ביתן מכרה שלושה מגרשים ב־30 מיליון שקל ומצויה במו"מ למכירת מגרש נוסף. זאת בנוסף למסמך המפרט שמונה נכסי נדל"ן שבבעלות חברה של ביתן, לצד ציון פוטנציאל ההרחבה הקיימת בכל נכס.

 

בסביבת ביתן נטען כי המגרשים נמכרו מתוך אסטרטגיית התמקדות בקמעונאות על פני נדל"ן וכי הנכסים לא מוצעים למכירה. ההערכה היא כי ביתן הכין את המסמך המפרט את הנכסים במסגרת מאמציו לאותת לגורמים פיננסיים וספקים כי יש ביכולתו להתמודד עם התחייבויותיו מרכישת כמעט חינם ומגה.

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x