$
אופיר דור
גג עמוד זמן בייג'ינג אופיר דור, צילום: בלומברג

סטיב ג'ובס הסיני חלם לנצח את טסלה לפני שקרס

ג'יה יואטינג, המייסד של קונצרן לה אקו שחלם על מכונית אוטונומית חינמית, כבר היה שווה 6 מיליארד דולר. כיום הוא מבוקש על ידי הרשויות הסיניות בשל חובות ענק שצבר ומסרב לחזור למדינה

אופיר דור, בייג‘ינג 14:0906.01.18

במגזין הפיננסי הסיני צאישין כינו זאת בשם ”הנפילה הגדולה והמהירה ביותר אי פעם של חברת טכנולוגיה מקומית“. ג'יה יואטינג (Jia Yueting), המייסד הכריזמטי של הקונצרן לה אקו (LeEco), הצהיר בעבר כי ינצח חברות כמו טסלה ואפל, אבל כיום הוא עסוק בעיקר בהתחמקות מהרשויות הסיניות. הסיפור של ג‘יה כל כך מדהים כי לא ברור איך משקיעים ושותפים קנו את החזון הגרנדיוזי והכמעט מטורף שלו והסכימו להזרים מיליארדי דולרים לשלוחות השונות של לה אקו.

 

כמו במקרה של כל הטייקונים הנופלים גם אצל ג‘יה, כיום בן 44, ההצלחה ההתחלתית היתה פנטסטית. הוא התחיל אמנם כטכנאי מחשבים שכיר, אבל מהר מאוד פתח עסקים משל עצמו, חברה לציוד מחשבים, מסעדות, בתי ספר פרטיים ועסק למכירת סוללות לאתרי שידור סלולריים. הפריצה שלו הגיעה ב-2004 אז הקים ג‘יה בבייג‘ינג את אתר הסטרימינג Letv, שהפך לאחד מאתרי הווידיאו הפופולריים בסין. Letv, שכונה ”הנטפליקס הסיני“, היה אתר הסטרימינג הסיני הראשון אי פעם שהונפק, ב-2010 בבורסה של שנג‘ן.
ההתרחבות: מסטרימינג למכוניות חשמליות

 

אבל ג‘יה ממש לא הסתפק בזה. לפי החזון שהגה Letv, שהפכה בהמשך ללה אקו, תיצור אקוסיסטם שלם שבה היא לא רק מפיקה וקונה תוכן אלא גם מייצרת את המכשירים באמצעותם צורכים הלקוחות את אותו התוכן, ממש כמו אפל, גוגל ואמזון. לרגע היה נראה שג‘יה אפילו מצליח ולה אקו החלה ב-2015 לייצר סמארטפונים וטלוויזיות חכמות.

 

ג'יה יואטינג, מייסד לה אקו. קרא תיגר על טסלה ג'יה יואטינג, מייסד לה אקו. קרא תיגר על טסלה צילום: LeEco

 

לפני ההשקה של הסמארטפון הראשון של החברה, פרסם ג‘יה בחשבון שלו ברשת החברתית הסינית וויבו תמונה בה מוצג אדולף היטלר, כשמקום צלב קרס מופיע על היד שלו סמל התפוח של אפל. בראיון הסביר ג‘יה כי ”אפל השתמשה בחדשנות כדי לשבור את המונופול של מיקרוסופט, אבל היום המונופול של אפל שולט בשוק עם מוצרים פחות חדשניים. אנחנו נייצר אקוסיסטם חדש עם סופר טלפון חדש“.

 

ג‘יה אמנם תקף את אפל על עריצות ודיכוי החדשנות, אבל באותה מידה ניסה לחקות את מייסד החברה סטיב ג‘ובס הן בלבוש, חולצה שחורה וג‘ינס, והן בסגנון העמידה על הבמה בהשקות מוצרים. כתוצאה מכך הוצמד לו הכינוי ”סטיב ג‘ובס הסיני“. כמו ג‘ובס, גם ג‘יה נחשב לדמות אלוהית בחברה שייסד.

 

אחרי הטלוויזיות והסמארטפונים ג‘יה החליט להתרחב לעוד תחום קטן נוסף, המכונית החשמלית, תוך שהוא קורא תיגר על עוד חברת ענק, טסלה. לה אקו הציגה באמצע 2016 קונספט של מכונית ספורט חשמלית בשם LeSEE עם מצב נהיגה אוטונומי במסגרתו ההגה מתגלגל פנימה לתוך לוח המחוונים ואפשרות לזמן את המכונית אליך בעזרת הסמארטפון.

 

”אנחנו מקווים לגבור על טסלה ולהוביל את התעשייה לעידן הבא“, אמר ג‘יה בראיון. לפי החזון שלו, המכונית של לה אקו תהיה חינמית בעתיד, כאשר הרווחים של החברה יגיעו ממכירת תוכן כמו וידיאו ומוזיקה ושירותים נוספים לנהג, ממש כאילו היתה המכונית סמארטפון או טאבלט. בטווח הקצר הסכים ג‘יה להתפשר והודיע שהמכונית תימכר בחצי מהמחיר של טסלה. המכונית היתה אמורה להיות מיוצרת במפעל שתקים לה אקו עם חברה אמריקאית בשם Faraday Future בלאס וגאס.

 

יואטינג. האם יחזור לימי גדולתו? יואטינג. האם יחזור לימי גדולתו? צילום: רויטרס

 

הנפילה: הוכנס לרשימת "אנשים לא ישרים"

 

בשיאו הגיע ג‘יה לשווי של 6 מיליארד דולר על פי דירוג המיליארדרים של פורבס ולה אקו העסיקה 15 אלף עובדים בסין, הודו וארה“ב, אבל פחות או יותר בסוף 2016 דברים התחילו להשתבש במהירות. לפי המגזין צאישין, האסטרטגיה של לה אקו, למכור מוצרים במחיר נמוך מאוד כדי לכבוש נתח שוק, הובילה לצבירה של הפסדים. לה אקו מכרה ב-2016 כ-20 מיליון סמארטפונים אך הפסידה 80 יואן (כ-40 שקל) על כל אחד מהם. בדומה מכרה החברה 10 מיליון טלוויזיות חכמות עד סוף 2016 והפסידה על כל אחת מהן 375 יואן (כ-200 שקל).

 

ג‘יה האמין שיוכל להמשיך לגייס עוד ועוד כספים כדי לממן את ההתרחבות המהירה שלו, אבל דברים הלכו והשתנו לרעתו. קריסת הבורסה בשנגחאי ב-2015 הפכה את המשקיעים בסין לזהירים יותר והרגולטורים הסינים החלו לנקוט בצעדים כדי להקטין את המינוף של חברות. סביב לה אקו התפתחה חרושת שמועות על כך שהחברה נמצאת תחת חקירה של הרשויות בשל המינוף והעברות הכספים הרבות בתוך הקבוצה, כמו גם כי הסתבכה בשל קשרים פוליטיים עם מנהיגים שנמצאים תחת חקירת שחיתות.

 

ג‘יה עוד הספיק להכות על חטא במכתב לעובדי החברה בסוף 2016 בו הודה כי מסע ההתרחבות של לה אקו היה מהיר מידי אבל זה כבר היה מאוחר מידי. בחודש יולי האחרון הורה בית המשפט להקפיא נכסים של ג'יה ולה אקו בגובה 177 מיליון דולר לאחר שלא עמדו בתשלום חובות ובדצמבר הוא הוכנס לרשימה שחורה של בעלי חוב שאינם עומדים בהתחייבויותיהם. מי שמופיעים ברשימה מוגדרים ”אנשים לא ישרים“ והם אינם יכולים לקחת הלוואות בסין, לקנות כרטיסי טיסה ואפילו לרשום את ילדיהם לבתי ספר פרטיים. המשבר פגע בכל חלקי הקונצרן לה אקו שפיטר אלפי עובדים ומכר שורה של נכסים, כולל המטה בעמק הסיליקון אותו רכשה החברה בעבר מיאהו.

 

 

 

בשבוע שעבר הסתבך מצבו של ג‘יה עוד יותר כאשר רשות ניירות הערך הסינית הציבה אולטימטום לפיו הוא חייב לחזור לסין עד ה-1 בינואר. כדי לממן את ההתרחבות של לה אקו ולהתמודד עם הסתייגות בדירקטוריון, ערב באופן אישי ג‘יה להלוואות בהיקף של 1.7 מיליארד דולר שנלקחו מהזרוע של לה אקו שנסחרה בבורסה. לטענת רשות ניירות הערך, התחייב ג‘יה לספק בתמורה הלוואות ללא ריבית לזרוע הנסחרת של לה אקו אך לא עמד בכך.

 

ג‘יה, שכבר התפטר מכל תפקידיו בלה אקו ומתגורר בחודשים האחרונים בקליפורניה, מסרב בינתיים לחזור לסין. לדבריו, הוא עסוק בגיוס כספים למיזם הרכב החשמלי Faraday Future אותו הוא מנהל כיום. ל-Faraday Future עצמה יש חזון די פרוע ולפני שנתיים הציגה רכב קונספט הדומה לבאטמוביל של באטמן. ג‘יה מסר בתגובה כי שלח את אישתו ואחיו לדון עם הרשויות הסיניות. האם כמו סטיב ג‘ובס המקורי יצליח גם ג‘יה לחזור לגדולתו יום אחד? כרגע ממש קשה להמר על כך.
בטל שלח
    לכל התגובות
    x